Tiny in Hengelhoef #1

hengelhoef

Deze foto is genomen in 2010. Terugkerend van een reisje naar Duitsland wou ik mijn zoon tonen waar ik vroeger mijn vakanties doorbracht. Van 1974 tot 1985 gingen mijn ouders en ik elk jaar voor één of twee weken naar Hengelhoef in Houthalen, Limburg. Fantastisch vond ik het daar.

Natuurlijk zou dit passen in de reeks Reisfotochallenge van Thomas, maar graag maak ik hier een aparte categorie van. Ik kan boeken vol schrijven over die vakanties daar. Daarom kon ik het niet laten om er zoveel jaren later eens terug te gaan en rond te wandelen. Momenteel is dit vakantiecentrum niet meer een vakantieverblijf, maar kun je er de bungalowtjes kopen en terug verhuren, enfin het lijkt mij eerder iets louche.

Op de foto zie je het hoofdgebouw, waar je moest gaan inchecken en waar boven rechts ook een paar kamers waren voor koppels zonder kinderen, of alleenstaanden of zo. Maar wij verbleven altijd in een huisje (later meer).

Aan de linkerkant zie je een cafetaria, dat is er nu (of toch in 2010) nog steeds, en meer is daar eigenlijk niet meer. Toen wij er op vakantie gingen was dit één van de verschillende cafetaria’s en ik herinner mij nog de superlekkere dame blanche die ik daar voor de eerste keer in mijn leven heb gegeten. (Vele éérste keren in Hengelhoef, hoor. Ook later meer!)

Ik weet ook nog dat op het gras er bordjes stonden “Niet op het gras lopen” en dat ik zoiets erg bizar vond. Ik heb er mij wel altijd aan gehouden. 🙂

Aan de rechterkant, onderaan op het gelijkvloers zat onder andere ook de verpleegdienst. Was ik in 1979 niet van die draaimolen gedonderd, ik zou het nooit geweten hebben. Helemaal van de kaart en met een pijnlijk hoofd brachten mijn ouders mij hier naartoe, ik werd onderzocht, maar was helemaal in orde, gewoon een beetje geschrokken.

In dat zelfde hoofdgebouw bevonden zich ook de eetzalen, echte grote refters waar je middageten aan tafel werd opgediend. Er werd ook gegeten in shiften, om 12u en om 13u, dan stond je daar echt voor de glazen deur te wachten tot er werd opengedaan. Eén keer per week werd die eetzaal omgetoverd tot balzaal, er kwam een DJ en ik danste afwisselend met mijn vader een wals en met mijn moeder de scottish. Een paar jaar later werden deze zalen niet meer gebruikt, want eten deden de mensen gewoon in de nieuwe bungalows met keuken en dansen deden we in de nieuwe “Piramide”-zaal. Jaja, ik heb daar allemaal foto’s van, dat komt nog terug.

In de inkomhal vond je ook twee telefooncellen. Waar je met stukken vijf frank kon bellen naar oma. Of naar je liefje van dertien. Om dan te horen dat zijn moeder opnam en zei: “Dat kan niet zijn hoor, mijn zoon is nog veel te jong om te vrijen. Salu!”. En gebroken was mijn puberhart.

27 comments

  1. Geweldig.. pure nostalgie!
    Wij gingen naar iets gelijkaardig aan zee “Zon en Zee”, ik geloof ik Oostduinkerke (verbeter me als dit fout is), fantastische herinneringen!

    Like

    1. Dat zal wel, er was in de jaren zeventig en al een openluchtzwembad, eind jaren tachtig hebben ze daar dan een soort subtropisch zwembad neergezet. Daar ben ik nooit in geweest, we gingen er toen al niet meer.

      Geliked door 1 persoon

      1. Vroeger was het subtropisch zwembad super. Nu zijn de reacties op internet gemengd. De ene vindt het er top en de andere schrijft dat het er nu vies en vuil is. Ik ben wel een keer bijna verzopen in de wildwaterbaan toen we er de 1ste keer waren.

        Like

      1. Wij gingen er naartoe van 1970 tem 1981
        Moeder vader broer en twee zussen
        Wij kenden er wel redelijk wat volk toen ik een jaar of 10 was heb ik nog de koers met de gocars rond het hoofdgebouw gewonnen
        Dat was een openbaring voor mij.
        En iedere week naar de mis naar het openlucht kapelleke aan het openluchtzwembad
        Mijn ouders zaten constant aan de volleybalvelden met half hengelhoef.
        Terwijl wij in de speeltuin of aan het meer zaten.
        Uren stond ik ook te kijken voor de vitrine van de speelgoedwinkel links in het hoofdgebouw.
        Om daarna te gaan eten in een van de drie refters.

        Geliked door 1 persoon

  2. Wij zijn 2 keer naar hengelhoef geweest. De eerste keer hadden we een weekendje gewonnen met de krant van West-Vlaanderen. Dat was meteen ook onze vuurdoop in een vakantiepark. Dat is ons zeer goed bevallen. En het restaurant was in de jaren ’90 nog altijd top. Ik weet niet of de huisjes echt verkocht zijn. Er is al lange tijd negatieve berichtgeving te lezen en te horen. Ik zie wel dat er vakanties worden geveild. Op zoover zijn de mensen positief over de nieuwe huisjes (reeën en vossen). Maar er zijn nog steeds negatieve geluiden te horen. Het is zo dat het park nu wordt uitgebaat door Nederlanders (Oostappen). In november zijn wij naar Durbuy geweest in park waar de huisjes privé worden verhuurd. Over de meeste huisjes stond negatieve kritiek te lezen op internet, maar over het onze waren ze wel lovend. En idd alles was in orde met ons huisje. Dus je moet wat geluk hebben met de verhuurders. En wat research doen op voorhand

    Geliked door 1 persoon

  3. hengelhoef is volgens mij nog altijd een vakantiedorpdingens hoor….ik bevraag het eens aan mijn nicht, die is daar gaan wonen in Houthalen.

    Like

  4. Herkenbaar. Ik ben er als kind een keer geweest – ergens eind jaren 60. Ook bij ’t Zilvermeer in Mol. En een paar jaar geleden huurde mijn zus zo’n huisje in de paasvakantie en kwamen de herinneringen terug …

    Like

  5. Wij gingen daar vaak zwemmen na een dagje spelen in Bokrijk. 1 keer heb ik daar een weekje gelogeerd. Maar ik was toen 6, dus veel herinner ik mij daar niet van. Als ik je verhaal zo lees moet ik denken aan Kellerman’s van in Dirty Dancing 🙂

    Like

Plaats een reactie