Tiny’s reisfotochallenge: Sicilië

Trapani, een dorpje in Sicilië. Ik was er in april 2010 voor een dag of vijf. Het was Paasvakantie en mijn zoon was op hetzelfde moment gaan snowboarden met Kazou in Zwitserland.

Weten jullie nog wat er gebeurde op 14 april 2010? Mensen die op dat ogenblik ook op reis waren, zullen het wellicht nog wel weten. De vulkaan met de onuitspreekbare naam had het niet kunnen laten om uit te barsten en het hele vliegverkeer in Europa lam te leggen. Op dat moment is het niet zo slim om op een eiland te zitten. Op het vliegveld was er al geen doorkomen aan en na talloze telefoontjes met het thuisfront besloten we het volgende:

We namen de bus van Trapani naar Palermo, waar we nog de hele dag wachtten op de nachtboot die ons naar Napels ging brengen. Om 20u’s avonds vertrok die en tien uur later legden we aan op het vasteland.

’s Morgens vroeg om 6u liepen we samen met een hele horde gestrande toeristen van de haven naar het station in Napels. Vluchtelingen leken we. Gepakt en gezakt, kleine kinderen, allemaal op zoek naar een treinticket richting noorden. De automaten en de loketten konden de toeloop amper aan. Gelukkig konden we nog net op tijd een ticket scoren naar Milaan in het noorden van Italië. Die ging wel pas om 14u ’s middags. Op de perrons zagen we politie te paard controleren of iedereen wel een geldig ticket had.

’s Avonds kwamen we aan in Milaan, waar we werden opgevangen door Maurizio, een couchsurfer die ik al langer kende. (Zie trouwens Tiny maakt risotto). Hij zou ons ’s morgens heel vroeg over de grens met Zwitserland brengen naar Lugano, om daar de trein te nemen naar Zürich. Via een Duitse vriendin hadden we gehoord over de lifterswebsite Mitfährgelegenheit en zo boekten we een auto die ons van Zürich naar Keulen zou brengen.

We moesten toen enkel nog de trein naar Düsseldorf nemen en van het station daar een taxi naar het vliegveld, want daar stond de auto. Nog een uur of drie zelf rijden en ik was terug in Brugge.

Dan heb je wel iets om over te vertellen als je thuis komt… Schermafdruk 2016-01-02 15.18.36

Dit bericht vond zijn inspiratie bij de uitdaging van een simpele Brugse ziel, hij nam het initiatief om foto’s te posten van een reis en daar iets bij te vertellen – of te fantaseren. Wie zin heeft, doe gerust mee!

22 comments

1. Ik heb een hele week spannend gewacht naar je manier van invullen van dit blogthema.
    Het was het wachten waard :). Deze is ‘bang!’, schot in de roos.
    Ik kan me voorstellen dat het een hele opluchting was op het moment dat je thuis de voordeur weer kon opendoen…

Liked by 1 persoon

2. Ik heb voor het werk enkele jaren geleden de trein genomen van Milaan, met tussenstop en overnachting in Lugano naar Zurich voor mijn volgende afspraak. De treinreis duurde zo’n 3 uur (denk ik) en ik genoot van het uizicht doorheen de valleien en bergen. Zalig. Van werken in de trein kwqm er toen niet veel. Mooi verslag !

3. Het lijkt wel een organisatie van een wereldreis 🙂 maar je hebt idd mooie dingen kunnen zien!
    Onze beste vrienden zaten toen vast op Curacao, waar wij juist 2 dagen tevoren vertrokken waren.. 🙂
    Van daaruit hadden we nooit een trein kunnen regelen!
    Knap geschreven!

Liked by 1 persoon

1. Eigenlijk onverantwoord van de uitgever van de vliegtickets dat geen alternatief werd aangeboden. Tiny is nu wel een jong veulen dat haar weg kent in de telefonie in het internetgebeuren, maar stel je voor dat je tachtig bent, geen notie van communicatiemiddelen en vastzit?

1. Zo waren er ook wel mensen, denk ik. We vlogen met Ryanair, kregen wel ons ticket terugbetaald, maar dat had maar een schamele veertig euro gekost. Je kunt je voorstellen hoeveel we hebben uitgegeven om weer thuis te geraken… Het alternatief om daar te blijven tot er weer vliegverkeer mogelijk was, was voor mij absoluut geen optie.