Tiny op vrouwendag

Zeven jaar geleden organiseerde ik samen met een Griekse, een Canadese en een Zweedse de International Independent Women meeting in Brugge. Vandaag ging ik naar een blogbrunch met meer dan 50 vrouwen in Gent. En het was super om gezichten te kunnen plakken op bloggers.

Tijdens die Independent Women meeting in 2008 hadden we workshops over thema’s zoals “Je grenzen stellen”, en “Reizen als vrouw alleen”. Natuurlijk is er in de afgelopen honderd jaar massa’s veel veranderd, maar vrouwen zijn nog altijd aan het vechten voor hun plaatsje in de wereld.

Studio Brusselle draait vandaag alleen maar vrouwen. Het muziekwereldje is nog altijd een mannenbastion Dat ondervond ik al toen ik als zestienjarige vrijwillig bij een vrije radio ging werken, tussen bijna alleen maar mannen. (Goeie manier om een lief te vinden trouwens!)

1b62095eb09a42edf9bc5c9c1a67573e

Er zijn een hoop zaken die mij nog altijd opvallen, hieronder een korte bloemlezing van zinnen die ik de afgelopen weken hoorde. Lees en verbaas u. Of niet.

– Mijn vrouw wil niet dat ik nog mijn eigen hemden strijk. Ze vindt dat geen mannenwerk.

– Mijn vrouw koopt wel kleren online, maar weet niet hoe ze iets terug moet sturen als het niet goed is.

– Mijn man is drie weken weg voor zijn werk en als hij wel thuis is, valt hij altijd in slaap voor de tv. Om 20u.

– Mijn man kan nog geen ei koken.

– Ik help deze week mijn vriendin om weg te gaan bij haar gewelddadige echtgenoot.

– Ik ga niet mee uit vanavond want mijn vriend zou kunnen langskomen.

– Mijn man weet niet hoe de wasmachine werkt.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Oh wat zijn we met zijn allen zogezegd volop geëmancipeerd. Sorry hé, maar soms snap ik er echt geen bal van. Internationale vrouwendag, het is nog altijd nodig.

18 comments

  1. Hey, Tiny, ja, als je dat zo allemaal op een rijtje zet dan denk ik. Toch nog nodig hier inderdaad. Al vind ik dat het hier toch nog behoorlijk meevalt in vergelijking met pakweg India of Afghanistan of ergens in Afrika. Maar het is niet omdat het hier beter is dat we niet verder moeten doen tot het helemaal goed is. Groot gelijk dus!!! Trouwens fijn om je te leren kennen vandaag in levende lijve.

    Like

  2. Mijn madam mocht vandaag, speciaal ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag, eens uit de keuken komen. De dankbaarheid die ik in haar ogen las, sterkt me in mijn overtuiging dat ik een goede echtgenoot ben.

    Geliked door 1 persoon

    1. Ja, dat snap ik dus NOOIT als ik dat hoor bij vriendinnen, die zelf een baan hebben en dus zef geld verdienen. Of omgekeerd: ik mocht gaan winkelen en mocht xx euro uitgeven van mijn man. Duh!?

      Like

  3. Leuk overal te kunnen lezen dat jullie het gezellig hebben gehad gister. Ik had daar best wel even bij willen zijn hoor.
    Om eerlijk te zijn maak ik me er ook een beetje schuldig aan. Het terras bestraten en het oliepeil bij houden dat doet hij gewoon. Daar hoeven we niet eens over te discussiëren hoor. Hij is gewoon ook meer chef werkplaats en ik meer magazijnmeester keuken. Bevalt ons prima;-)

    Like

  4. – Mijn vrouw wil niet dat ik nog mijn eigen hemden strijk. Ze vindt dat geen mannenwerk : Ik heb mezelf beloofd om nooit meer mannenhemden te strijken nadat de echtgenoot the building verliet. Tot nu toe heb ik maar 1x gezondigd, zijnde een hemd voor het lief gestreken dat ik hem cadeau wou doen voor zijn verjaardag

    – Mijn vrouw koopt wel kleren online, maar weet niet hoe ze iets terug moet sturen als het niet goed is : Dat gelooft toch geen kat zeker ? Dat is er zo ene die zegt tegen zijn vrouw, je moet niet online bestellen want als het dan niet goed is, bla, bla, bla

    – Mijn man is drie weken weg voor zijn werk en als hij wel thuis is, valt hij altijd in slaap voor de tv. Om 20u : dat heet sleur vermoed ik, en sleur kun je doorbreken mijns inziens !

    – Mijn man kan nog geen ei koken : leer het hem dan verdomme !

    – Ik help deze week mijn vriendin om weg te gaan bij haar gewelddadige echtgenoot : Eindelijk een vrouw met ballen. Ik heb mezelf ook zo klein geweten dat ik die waanzin niet meer durfde ontvluchten, ik had toen graag iemand gehad die me hielp !

    – Ik ga niet mee uit vanavond want mijn vriend zou kunnen langskomen : zou ? spreek gewoon duidelijk af, en voor de rest doe uw goesting 🙂

    – Mijn man weet niet hoe de wasmachine werkt : zelfde als met het eieren koken, eigen schuld, dikke bult !

    Like

  5. Mijn vrouwendag zag er zo uit: samen met 150 vrouwen genieten van een heerlijk ontbijt op verplaatsing, daarna geboeid luisteren naar een interview met enkele héél sterke vrouwen, vervolgens de film “Le sac de farine” gezien (heel mooi), en afsluiten met een aperitiefje. Zelf georganiseerd met enkele vrouwenvereningen, in samenwerking met het plaatselijke cultuurhuis. Was een mooie dag.

    Like

Plaats een reactie