Tiny aan het werk #boostyourpositivity

De titel alleen al… dan zie je toch Tiny voor je met een spa in de hand, al wroetend en spittend in de tuin? Dat is pas werken, denken velen: je afbeulen, je in het zweet werken, in bitter koude of bloedhete omstandigheden, zoals een dakwerker, een bouwvakker, een slager of een ijsschepper.

Soms wou ik dat mijn jobomschrijving bestond uit één woord: Tiny is kapster, of Tiny is onderwijzeres. Nu moet ik antwoorden in volzinnen: “Ik werk voor een firma die floeptiefloep verkoopt voor floeptiflappen en ik verkoop niet maar ik geef ondersteuning achteraf en ik ga die floeptiefloepies overal gaan leveren.” Het maakt niet uit door wat je precies de woordjes wil vervangen, maar het is niet te vatten in één woord.

En eigenlijk wil ik soms nog altijd luid roepen: “Ik ben gewoon opvoedster!!” Terwijl ik gegradueerde in de orthopedagogie ben, maar die titel ga ik ook niet meer gebruiken. Mensen gingen er dan van uit dat ik iets deed met voeten, of met rolstoelen,… En dat opvoedster zijn – ik krijg dat aan mezelf niet eens verkocht, ’t is eigenlijk proper: een opvoedster die zit te roepen dat ze het zo moeilijk heeft om haar tiener alleen op te voeden.

Eigenlijk moet ik hier een relaas geven van hoe ik werk, gezin en vrije tijd combineer, in het kader van die Boostyourpositivity, weet je nog? Ja, die van de yoghurt. We lezen daar eigenlijk vooral veel van hetzelfde: vele bloggers onder ons zitten ook in de sociale sector, velen werken vier vijfden, sommigen part-time, maar evenveel nog altijd fulltime en hebben kindjes, een vent en een actief sociaal leven. Mensen die zeggen dat ze af en toe moeten leren “nee” zeggen tegen uitnodigingen van vrienden en familie. Die elke avond wel iets te doen hebben. Die elk uur een foto posten op Instagram of Facebook over hoe lekker ze kunnen koken of aperitieven met vrienden.

instagram-food-pictures-photos-meals-confession-ecards-someecards

Ja, ik kan dat ook wel eens doen. Ik heb er zelfs af en toe de tijd voor: zoonlief zit veilig op kot, manlief is zo’n superman die enorm veel doet in het huishouden en ik werk vier vijfden. Mijn werk is leuk, afwisselend, ik kom elke dag met andere mensen in contact, heb leuke collega’s,… Al is het soms eens stressvol, dat wel. Ik schreef al over mijn ene rustdag in de week, nu ik verhuisd ben, is de rust ook werkelijk terug gekeerd.

Waarom niet voltijds? Ik koos destijds voor vier vijfden toen mijn zoon naar school begon te gaan en ik niet altijd opvang had voor hem op woensdagnamiddag. Mijn (nu ex-)man zaagde al jaren aan mijn hoofd of ik niet minder wou werken, want die weekends en nachten dat ik dan niet thuis-aan-de-haard was, vond hij vreselijk. Ik ben pas minder gaan werken toen ik van hem ben gescheiden. Toen had ik een reden.

Deeltijds1

Ook toen ik veranderde van job en regelmatige uren kreeg, wou ik die ene dag in de week thuis blijven. Niet alleen om mijn zoon op te vangen, toegegeven, maar ook om wat me-time te hebben. Ik ben nog altijd blij met die keuze.

im-currently-out-of-the-office-and-can-be-reached-by-waiting-until-i-get-back-2ece5

Ik combineer het met om de andere week moederen voor de pluskindjes van mijn vriend, moederen voor mijn zoon die dat liever niet meer wil, vrijwilligerswerk en nog een hoopje hobby’s. Mijn sociaal leven is niet meer zo rooskleurig als het eens was, destijds met een grote vriendenkring of tijdens de couchsurfingperiode. Vrienden komen en gaan, en iedereen is vooral met zichzelf bezig, heb ik de indruk. Ik geniet enorm als ik nog eens wat mensen terug zie, in Brugge dan vooral, bijvoorbeeld op 1 mei.  In Wevelgem ken ik zo goed als niemand. Toch maakt dat weinig verschil, want de afgelopen negen jaar in Brugge liepen ze ook mijn deur niet plat.

Enfin ik wijk af. Dit is een blogpost van de hak op de tak, zo lijkt het. Ik wou nog zeggen dat ik soms heimwee heb naar mijn dagen als opvoedster, ik mis die gasten, zelfs het weekendwerk of de nachten vond ik niet zo erg. Zwaar vond ik dat werk ook niet, het leek nog het meest op het runnen van een grote familie. En stress was toen nog onbestaand. Ben ik veranderd, of is dit eigen aan mijn huidige job? Wie het weet, mag het zeggen.

13 comments

  1. Ik ben van diploma ook opvoedster. Afgestudeerd in 2012 en in 2013 stopte ik al als opvoedster te werken. Die nachten waren echt niets voor mij net als steeds alleen instaan voor een hele leefgroep met jonge kindjes.
    Heel stresserend. Maarja, probeer nog maar een job te vinden die niet stresserend is..

    Like

  2. Misschien ben je inderdaad wel veranderd. Ik ben ook niet meer de Paul die ik dertig jaar geleden was. Prioriteiten veranderen, verlangens veranderen. Mijn houding tegenover mijn job was heel vaak voer voor innerlijk gepieker, maar het einde is in zicht. Als de regering geen domme toeren uithaalt 🙂 kan ik met zes jaar met vervroegd pensioen. Vanaf januari begin ik vier vijfden te werken als aanloop hier naartoe.

    Like

  3. Ik vind het wel knap om echt bewust voor die vier vijfde en de me-time te kiezen. Zo’n hele dag in de week die je kan invullen hoe je wilt (al is dat waarschijnlijk heel relatief…Voor je het weet staan er weer tal van verplichte of vervelende dingen op de agenda…), heerlijk!

    Like

  4. Ik ben superblij met mijn vier vijfden! In de voormiddag naar de kapper of op het gemak boodschappen doen en alles oprommelen. In de namiddag quality time met mijn jongens. Als ze slapen doe ik de strijk, zijn ze wakker dan hou ik me met hen bezig. Pannenkoeken bakken, filmpje kijken, buiten spelen… Het valt te zien waar de oudste zin in heeft en het weer het toelaat.

    Like

  5. Een evenwicht vinden is niet simpel hé. Ik mis mijn eerste job ook nog dikwijls (receptionist in een hotel): onregelmatige uren (maar dan vaak door de week een dag thuis, heerlijk), continu in contact met klanten, loved it…

    Like

Geef een reactie

