Tiny en Captain Peacock

Toen ik in het middelbaar elke morgen naar school fietste, van Sint-Jozef naar het centrum van Brugge, kwam ik altijd dezelfde persoon tegen. Ergens in de omgeving van de Sint-Jorisstraat of de Stadsschouwburg wandelde hij altijd met een fiere rug en een trotse blik mij in tegengestelde richting voorbij.

Zeven jaar heb ik diezelfde weg gefietst, elke morgen, en tenzij ik andere bezigheden had (vriendjes die naast me fietsten of zo), zag ik hem steevast weer verschijnen. Ik was nog niet zo frank en vrij om goeiendag te knikken, al had ik daar soms wel zin in. Hij zag er zo speciaal uit, met een beetje een streng gezicht en een fikse neus, en ik gaf hem op den duur een bijnaam. Captain Peacock. Dat zal wel door die neus zijn gekomen. Volgens mij heeft het ook iets te maken met een Britse serie die toen op tv was, ik denk “Are you being served” waar een gelijkaardig heerschap een rol speelde. Nu ik er over nadenk, mijn captain Peacock had inderdaad ook
een echt Brits uiterlijk.

peacock

Jaren later, toen ik niet meer naar school hoefde te fietsen, kwam ik dezelfde man nog af en toe eens tegen, zomaar ergens in Brugge. Ik zou hem herkennen uit duizenden.

Op een middag, kortgeleden, liep ik naar de bibliotheek in Brugge. Met het plan er even naar het toilet te gaan, goeiendag te zeggen tegen mijn vriendin die daar in het onthaal werkt en nog wat in boeken te snuisteren. Ik liep voorbij de grote ramen en wie zie ik daar zitten, verdiept in een krant?? Juist ja, Mister Peacock.

Bij het onthaal klets ik wat met mijn vriendin en vertel haar over die mijnheer die daar in het hoekje zijn krant zit te lezen. En ik vraag me luidop af of ik nu na àl die jaren eindelijk wèl eens zou durven hallo zeggen. Wie weet is het een enge vent, of schiet hij compleet in paniek als ik hem aanspreek?

Komaan Tiny, je kàn het, je durft het, spreek ik mezelf moed in. Ik loop naar hem toe en vraag heel zachtjes, mijnheer mag ik u iets vragen? Hij lacht me bemoedigend toe en ik steek van wal. Ik vertel hem hoe ik hem al jaren door Brugge zie lopen en dat ik mij al die hele tijd afvroeg wie er schuil gaat achter dat gezicht. En of hij dat vervelend vindt?

Ik heb een heel aangenaam gesprek met hem, hij vertelt me dat hij destijds bij de bank werkte en elke dag te voet naar het werk kwam. Maar dat hij toen telkens al een fietsritje van 10 kilometer achter de kiezen had, omdat hij sportief was en wilde blijven. Ha ja, zegt hij, want ik zat anders heel de dag achter een bureau. Hij ging toen ook bijna elke dag zwemmen. In 2007 heeft hij echter “een farce voorgehad”, een tumor tussen zijn hersenvliezen, waardoor hij niet meer met de fiets mag rijden en zelfs met een stok moet lopen. En hij is nog maar 69.

Yves heet ik, zegt hij, en jij? Ik stel me voor, hij vraagt wat ik doe in het dagelijks leven en we praten wat over de bibliotheek, hij komt bijna elke dag de krant lezen.

Ik trek nog maar eens mijn stoute schoenen aan en vraag of ik een foto van hem mag nemen, want ik heb een blog, op het internet, weet je. Goh ja, dat heb ik niet, zegt hij, ik heb geen internet en geen computer.

DSC_0148

Ik wens hem het allerbeste toe en zeg dat ik nu de volgende keer zeker goeiendag zal zeggen als ik hem tegen kom in Brugge. Doe dat, zegt hij, dan gaan we samen een kopje thee gaan drinken. Kijk, dat zie ik nu eens volledig zitten. Captain Peacock and me, having a cup of tea.

12 comments

  1. Die man heeft een onvervalste karakterkop; geen wonder dat je hem uit duizenden zou herkennen. Het schijnt me dat ik hem ook al verschillende keren heb gezien. Of doet hij me misschien aan Gil Claes denken?

    Like

  2. ik had dat altijd met Jezus christus in Gent toen ik daar op kot zat. Aka zakkenman. Die zag ik echt altijd als ik de kant van de korenmarkt opging, volgens mij woonde hij daar ergens in die buurt. En dan vraag ik me af: als ik hem altijd zie, ziet hij mij dan ook altijd? Cool dat je captain peacock eindelijk hebt durven aanspreken, hij ziet er wel echt heel vriendelijk uit!

    Like

Geef een reactie

