Tiny en de baby

In blogland zijn er duizenden blogmama’s, of mamabloggers of hoe je ze ook wil noemen. Misschien mag ik er zelfs een paar blogvriendinnetje noemen. Sommigen bloggen over van alles en nog wat (zalig!),  sommigen delen schaamteloos babyspam (en gelijk hebben ze), sommigen zijn supergezond bezig en daarbovenop gewoon ook mama en iedereen heeft wel een beetje haar eigen stijl.

Het zijn stuk voor stuk toffe madammen en ik lees ze graag.

Als de liefde voor hun kindje zo van het scherm spat, voel ik een steek van jaloezie. Niet omdat ik nog een baby’tje zou willen (ho, spaar me daar van, en trouwens, de kraan is dicht!), ook niet omdat ze het veel mooier kunnen vertellen dan ik en ook niet omdat ze duizend mooie foto’s van hun kindje hebben.

Wel omdat ze er zo super bewust van zijn. Van het nu. Van het genieten met hun kind. Bewust van het feit dat ze zich in hun handen mogen wrijven van contentement.

Dan vraag ik me af: heb ik dat ooit gehad? Nam ik zo veel foto’s van mijn baby? Was ik zo gelukkig dat ik het wel over de daken wou schreeuwen?

Ik denk dat het antwoord duidelijk is, net omdàt ik die steken van jaloezie voel. Ik nam wel wat foto’s, maar die zijn blijkbaar verbrand in een tuin van een ex die alles wou vergeten. Ik was wel blij met mijn baby maar vooral gefrustreerd omdat het kind vooral huilde en ik niet snapte waarom. En er was niemand om tegen te zagen. En er was niemand die me zei dat ik het wél goed deed.

Dingen veranderden. Ik verhuisde en het kind verhuisde mee. Omdat het niet anders kon. Papa werd een om-het-weekend-papa en op den duur een vreemde. De vervang-papa deed zes jaar zijn best, maar had ook een pak problemen. Lang leve de opa en oma, dat wel.

Dus ja, baby-foto’s, of ze nu van mijn baby waren of die van een ander, het maakt niet het gevoel bij me los als wat men er van zou verwachten. Toch zou ik graag willen proberen om mooie newborn foto’s te maken. Misschien nu nog niet meteen, maar in de toekomst. En hopelijk reageren de ouders dan wel met de ooh’s en ah’s en vooral: het juiste gevoel.

Fijne moederdag gewenst, morgen.

newborn

Prachtige foto door Silvie Bonne

 

 

10 comments

  1. Beoordeel ‘moederliefde’ vooral niet op basis van het aantal foto’s die in de kast liggen. Vroeger waren foto’s veel duurder, en bestond het digitale circus nog niet.
    Met wat ik al last over hoe je vroeger en nu met je zoon omging/omgaat weet ik dat je je uiterste best hebt gedaan om die gast het leven te laten ontdekken en zijn weg te vinden in de jungle van ons aards bestaan.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben het volledig eens met Thomas. Moederliefde zit niet in het aantal foto’s dat je hebt. In de blogs waarin je het over je zoon hebt, lees je overal de zorgen, het vertrouwen, het (proberen) loslaten. Daar spat de moederliefde zo van de lijnen. ❤

    Liked by 1 persoon

  3. Helemaal eens met Thomas.
    Van Kadeeke heb ik bovendien ook minder foto’s da van Flavie omdat hij veel moeilijker te fotograferen is (en omdat Flavie de klein diva is die dolgraag gefotografeerd wordt 😉)
    Moederliefde zit in je hart, niet in foto’s!

    Liked by 1 persoon

  4. Ik had het er gisteren nog over met een vriendin. Dat ik maar één album heb van heel mijn jeugd, terwijl ik nu al een volledig album (en meer) zou kunnen vullen met alle foto’s van Juliette haar eerste levensjaar. Tijden veranderen, maar ik ben er zeker van dat mijn ouders mij niet minder graag zagen dat ik mijn meisje graag zie!
    Morgen wordt toch een klein beetje speciaal hier, mijn eerste Moederdag!

    Liked by 2 people

  5. Vergeet niet dat onze kids geboren zijn in het niet smartphone tijdperk……ik heb echt genoten van Mateo toen hij baby was en peuter/kleuter, was altijd met hem op stap..maar foto’s nee ook hier niet zo gigantisch veel……tegenwoordig meer als hij het toelaat :-), maar schattig kan je hem niet meer noemen :-), maar ik zie hem nog steeds ongeloofelijk graag en laat hem de ruimte om zijn vleugels te spreiden en geniet van de me-time……..neem je fototoestel en geniet van je me-time 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

