Tiny als covergirl

Sorry, de vlag dekt de lading niet, maar geef toe, ’t is een catchy titel nietwaar? 😉

Samaja vroeg een tijdje geleden wat ik zo allemaal beleefde als zangeres, het gaat hier dus over Tiny in een coverband. Ik schreef al eens eerder over de laatste keer dat ik op een (mini-)podium een liedje zong, karaoke dus eigenlijk telde dat niet mee.

Toen ik achttien of negentien was, speelde een klasgenoot in een bandje en ze zochten nog een achtergrondzangeres. Omdat ik al eens op de radio in een live-uitzending iets had meegezongen, vond hij dat ik niet slecht zong en vroeg hij mij of ik wou meedoen. Ik zag het meteen groots en droomde al van een carrière als rockzangeres. Haha.

Laat ik je meteen iets duidelijk maken: backing vocals in een groep is niet zo simpel. Als je denkt dat je een beetje ooooh en aaah en aha-aha, mhm-mhm moet staan neurieën en een bijkomend dansje uitvoeren, vergeet dat maar vlug. Er kruipen uren en uren zoeken en oefenen in, harmonieën vinden op een bepaalde melodie is iets wat je voor een stuk kan leren, maar wat je vooral moet ‘horen’. Ik kan het moeilijk uitleggen. Maar ik kon het wel.

Het is zalig als je met twee backings bent, omdat je dan eigenlijk drie melodielijnen hebt: die van de leadzanger(es), en twee extra’s om harmonieën mee te vormen. Voorbeelden: kijk gewoon de volledige film van The Commitments, of als je geen tijd hebt, gewoon dit filmpje, en ja het duurt tot halverwege het nummer tot ze in actie komen:

Jaren en enkele groepjes later, werd ik gevraagd of ik niet gewoon lead wou zingen. Samen met een andere zanger afwisselend. En dat vond ik super: je kan je eigen ding doen, nummers alleen zingen en ze naar je hand zetten en toch ook nog altijd backing vocals zoeken als de ander een nummer alleen zingt en vice versa. In die tijd begon ik ook met eigen nummers te schrijven, zowel in het Engels als in het Nederlands. Ik maakte de teksten en vond de melodie op een akkoordenreeks die de gitarist of toetsenist speelde. Een heerlijke periode, we werden vrienden, gingen samen naar de Ardennen om te brainstormen over een groepsnaam, inspecteerden elkaars nieuw lief, werden eregast of zongen op elkaars huwelijk, kwamen bij elkaar uithuilen als de relatie gedaan was en onze frustraties uitwerken in het repetitiekot.

Maar het bleken ook avonden lang wachten in een koude en kille kleedkamer, tot je op mocht, ruzies omdat we het niet eens geraakten over de structuur van een nummer, liefjes die eerder onruststokers waren dan aangenaam publiek, en op den duur ga je dan uit elkaar of laat je iemand vervangen door een ander. Of het koppel in de groep gaat uit elkaar en heel de band valt uiteen.

Op naar een volgend groepje dan: samen met nog een zangeres lead vocals zingen en super goed overeen komen. Haar later horen zeggen dat ik haar grote voorbeeld was en haar nu nog altijd zien schitteren op een podium hier en daar. Terwijl ze ondertussen veel beter zingt dan ik! Ik weet al niet meer hoe dit is gestopt, een gitarist die weg viel of een zanger die er bij kwam, maar het was niet meer wat het geweest was.

Het laatste groepje was een ferme groep: we waren met negen en dat is wel een beetje veel. Als iedereen zich altijd moet kunnen vrijmaken voor repetities en optredens en je zit met leeftijdsverschillen en nog enkele studentjes… En er was vaak onenigheid over het repertoire. En er werd nogal wat afgerookt tijdens repetities, daar had ik het echt wel moeilijk mee. En ik ging verhuizen naar Wevelgem… Dus voila, einde verhaal.

Als er iemand ooit een backing of leadzangeres nodig heeft voor een klein projectje, dan zie ik dat nog altijd zitten. Maar echt terug in een groep, nee, daar bedank ik voor, dat heb ik gehad. Oh en een karaoke-avond zal ik ook niet afzeggen… 😉

Wie wil weten hoe ik klink, is er aan voor de moeite, mijn eigen stem werd wel opgenomen, maar die ga ik niet delen. Enkele zeiden me dat de stem van Ilse Delanghe nogal lijkt op die van mij, dus hop, daar moet je het maar mee doen:

9 comments

Geef een reactie

