Tiny’s Blog Top 3 (tag)

Hopakee, daar gaan we! Allemaal een mooi nieuw jaar gewenst en dank jullie wel om zo enthousiast mee te lezen. Mevrouw Carrie, oftewel Miss Sex and the city heeft me doen blozen toen ze me vernoemde in haar Blog top 3. Ik sta in een top 3, begot! Ja, man! Nu moet ik natuurlijk wel iets terug doen en ik dacht, och waarom niet op 3 januari want heel deze tag heeft met het getal DRIE te maken.

De regels: – Link naar deze blogpost. – Gebruik als illustratie je favoriete plaatje dat iets te maken heeft met het getal drie. – Beantwoord de elf vragen op jouw manier. – Nomineer twaalf andere bloggers en laat hen weten dat je ze genomineerd hebt.lais_dranouter2014 Ik moest even nadenken over een foto, en wou iets met muziek doen. Van het damestrio Laïs ben ik al fan vanaf het eerste uur, ik maakte hun eerste succesconcert mee in Dranouter en zag ze opnieuw afgelopen zomer. Al zijn ze ondertussen dertigers, hun jeugdig enthousiasme is nog altijd aanwezig, getuige deze foto.

De vragen & antwoorden:

1: Welke 3 dingen zijn voor jou onmisbaar bij het bloggen? Ik schrijf liefst op mijn Macbook, maar heb vaak ook mijn externe harde schijf nodig (voor opgeslagen foto’s) en mijn gsm voor foto’s die ik snelsnel heb genomen.

2: Welke 3 dingen mogen niet op een blog ontbreken?

  • Persoonlijke inbreng (lijkt logisch, maar sommige blogs zijn zo objectief geschreven dat je eerder aan een ghostwriter denkt)
  • Humor
  • Afwisseling (te veel van hetzelfde steekt ongelofelijk tegen)

3: Over welke onderwerpen schrijf je het liefst?

  • Persoonlijke verhalen: soms wil ik iets op Facebook zetten, maar kan ik het niet uitleggen in één zin en dan blog ik er maar over
  • Fotografie en wat ik er mee doe, niet zo hoogdravend of professioneel, maar vooral menselijk en ànders
  • Reviews vind ik ook erg leuk, zowel om te lezen als om er over te schrijven

4: Wat zijn de 3 populairste posts op je blog?

  • Mensen, zei Fanny. Een van mijn eerste berichten, nog niet volop in het Tiny-tijdperk en vooral populair omdat Anne-Sophie, het onderwerp van mijn blog, dit bericht op haar Facebook heeft gedeeld.
  • Tiny leest een boek, over het ontstaan van mijn leesclub
  • Tiny is het beu, over de slopende examenperiodes van mijn zoon en de stress daarrond.

5: Welke 3 dingen wil jij uitstralen/bereiken met je blog?

  • Mijn positivisme, al zie ik het soms even niet meer zitten. Als ik in een blogpost iets van me af kan schrijven en je krijgt nadien steun in alle soorten reacties, word ik al meteen weer een stukje blijer.
  • Laten zien dat foto’s nemen helemaal niet zo moeilijk is, dat het vaak een kwestie is van ‘het juiste moment’ en gewoon rond je kijken
  • Een blog schrijven hoeft ook niet zo moeilijk te zijn, je schrijft over wat je bezig houdt, wat je meemaakt, en dit kan over écht van alles zijn. Niets is te gek. Zelfs geen braderie in Wevelgem. 🙂

6: Via welke 3 sociale media is jouw blog te volgen? WordPress, Facebook Tiny blogt, en mijn persoonlijke Facebook pagina. Dat Bloglovin-ding moet ik nog altijd eens uitvissen…

7: Wat zijn de 3 voor- of nadelen van bloggen? Voordelen:

  • Zoals ik al zei, het is therapeutisch, je kan emoties van je afschrijven en daar op een of andere manier niet alleen zélf baat bij hebben, maar ook anderen helpen.
  • Reacties! Reacties! Reacties! Zalig toch?
  • Je bent creatief bezig met taal en laat dit nu net één van mijn favoriete bezigheden zijn!

Nadelen:

  • Tijd! Hoewel ik wellicht in vergelijking met anderen heel snel schrijf, kruipt er toch wel wat tijd in nadenken, aanzetten noteren, uitwerken en foto’s bijeen sprokkelen.
  • Gezien ik nog een newbie ben in blogland, heb ik nog altijd het gevoel dat ik “maar wat doe” en dat het nog duizend keer beter kan. Vooral op gebied van layout.
  • Anonimiteit: mijn vriend leest vaak kritischer dan ik en wijst me dan op het gevaar van het gebrek aan privacy. Vaak heeft hij gelijk. Ik leg mijn hart bloot en soms zou ik daar per ongeluk andere mensen in mee sleuren. Da’s dus niet de bedoeling en daar moet ik aandachtig voor zijn.

8: Welke 3 mensen laten de meeste reacties achter?

9: Wat zijn jouw 3 favoriete blogs van anderen? Oh my god, en ik mag er echt maar drie noemen? Da’s erg. Ja sorry, maar ik ga het nog eens zeggen, al krijgt ze al genoeg reclame:

  • Tales from the crib (Kelly, my hero)
  • Natuurlijk Thomas Pannenkoek, een Bruggeling zoals ik, daar kijk je niet naast.
  • En ik wou eigenlijk Carrie noemen, maar omdat ik haar al vernoemd heb, kies ik nog iemand anders die nog meer aandacht mag krijgen, een hele toffe: Romina van Big City Life.

10:  Over welke 3 onderwerpen lees je het liefst bij andere blogs?

  • Emoties en persoonlijke verhalen, ik geef even een voorbeeld omdat ik ze ook eens wou vernoemen: Beaunino en Prinses op de kikkererwt.
  • Reviews van restaurantjes
  • Reisblogs

11: Welke 3 blogtips heb jij voor andere blogs?

  • Schrijf eens zonder fouten, of doe toch alstublieft een poging. Gooi er eens een spellingchecker tegenaan, lees het nog eens na. Ik zal niet zeggen dat ik compleet foutloos schrijf en soms lees ik ook wel eens over een foutje, maar dt-fouten, jongens toch. Ik zou door de grond zinken van schaamte.
  • Gooi er af en toe eens een foto tussen, die hoeft niet van jezelf te zijn, maar af en toe wat adempauze tussen alinea’s werkt rustgevend en zorgt er voor dat mensen nieuwsgierig zijn naar wat volgt.
  • Wees niet bang om over alledaagse dingen te schrijven en ja, ook dat kun je boeiend maken. Tips? Schrijf eens over waar je al overal gewoond hebt, hoe je interieur er uitziet en wat je nog wil veranderen, over je laatste vijf reizen, over je uitgebreide familie en hoe je daar tegen aan kijkt, over je favoriete winkel, over een bekend persoon die je wel eens zou willen interviewen en de vragen die je er dan aan zou stellen, over de mensen in je straat zelfs al ken je ze niet, over al de beroepen en jobs die je al gedaan hebt,… Moet ik door gaan? Tips nodig? Mail me, of lees het blogboek van Kelly.

Nominaties? Oh boy. Er zijn wel een paar mensen die ik dit zou willen schrijven, maar ik ken er geen twaalf hoor.

16 comments

  1. Heel interessant leesvoer! En je krijgt me bovendien uit mijn luie zetel annex vakantiemodus. 😉
    O ja: je drie blogtips voor andere blogs zouden zomaar de mijne kunnen zijn. ’t Zijn dan ook zulke correcte adviezen.

    Like

  2. Je eigen tips pas je alvast schitterend toe! Altijd zeer verzorgde logjes en zeer afwisselend – ik kom hier altijd graag lezen. Dank voor de vermelding ook, je doet me blozen :).
    Menck heeft ondertussen zijn uitdaging al uitgevoerd – jullie passen blogsgewijs bij elkaar als ping en pong !

    Like

  3. Leuk Tiny. Ook dat je me noemt vind ik leuk. Ik las net ook de blog van Menck. Misschien moet ik toch eens wat gaan doen aan mijn spelling. Ik zou het echt op prijs stellen als je me zou wijzen op mijn spelfouten hoor.

    Like

      1. Ja hoor, graag zelfs. Ik ben nooit verder gekomen dan mijn mavo diploma. Aan mijn man heb ik in deze ook niet zo veel, want hij is dyslectisch.

        Like

  4. Oeh, ik word hier vernoemd en al zeg! Vlug mijn status van meeste reageerster even eer aan doen. Ik vind tè lange blogposts ook altijd een downer. Tenzij ze echt goed geschreven zijn en afgewisseld worden met voldoende fotomateriaal.

    Like

Plaats een reactie