Ménsen, zei Fanny.

Dit is Anne-Sophie.

Vorige week wou ik dringend terug in gang schieten met fotografie. De nieuwe cursus begint over een week of twee en ik heb deze vakantie ook vrij genomen op gebied van fotograferen. Mijn camera lag nét niet te beschimmelen in een hoekje. Als ik tegenwoordig iets wil doen, en het moet snel gaan, en ik heb iets of iemand nodig, dan zet ik dat op Facebook. Er is zo’n groep “Ik geef weg – Brugge“. Da’s dus de max hé. Alles wat je kwijt wil, zet je er op en binnen het uur krijg je tal van reacties.

Ik zocht dus iets (modellen) en gaf ook iets weg: een gratis fotoshoot en de digitale resultaten. Zou dat aanslaan, dacht ik nog. Ahum, ja dus! Vijf minuten nadat mijn bericht verscheen ontplofte mijn inbox bijna. Selecteren deed ik gewoon op basis van locatie: hoe dichter bij mij en hoe makkelijk parkeren, hoe beter. Anne-Sophie liet mij weten dat het huis van haar ouders leeg stond en dat ik gerust daar naar toe mocht komen. Wow, een leeg huis, mogelijkheden zàt.

Toen ik op de stoep stond, hoorde ik binnen piano spelen – in een leeg huis klinkt dat nogal, zeg! Kijk nu even naar de foto, dit is de vijfde foto die ik van haar nam. En nee, ze is geen professioneel model, ze had dat zelfs nog nooit gedaan. Ik viel achterover. 

Toen ik haar als ‘prop’ mijn lippenstift gaf, zei ze dat ze daar niet handig mee was, ze gebruikt dat nooit. Kijk nog eens naar de foto: naturel hé!

Anne-Sophie is een toffe. Ik weet dat, na vijf minuten babbelen terwijl ik foto’s neem. Als ik mensen fotografeer, doe ik graag een babbeltje. Niet alleen omdat bij de eerste kliks beiden nog wat gespannen zijn, maar omdat ik graag weet wie ik portretteer. Een vreemde is een vriend die je nog niet kent, weet je wel.

Ze is een toffe omdat ze:

  • piano speelt in het lege huis van haar ouders
  • een salopette draagt met versleten knieën en zo naar een fotoshoot komt (vind ik de màx!)
  • naar haar ouders luisterde en eerst een deftige lerarenopleiding heeft afgewerkt
  • nu haar droom nastreeft en musical gaat studeren 
  • totaal geen model is en toch het ideale model is (snap je ‘m?)

Kijk nu nog eens naar de foto. Nu begrijp je ’t wel zeker? Ik ben zo’n ietsiepietsie gezond jaloers op Anne-Sophie.

8 comments

Geef een reactie

