Tiny leest een boek

tiny leest

Ergens in augustus zag ik op een Facebookgroep van Brugge de vraag of er in onze stad al ergens een leesclub was. En ja, die is er, maar dan wel van Okra, of een of andere gepensioneerdenclub en daar voelen we ons nog nét iets te jong voor. Dus stelde ik voor om bij gebrek aan beter, er zelf maar eentje op te richten.

Rond datzelfde moment postte Lilith van Tales from the crib een inspirerend bericht over haar leesclub waarop tal van reacties kwamen, ook uit Brugge. Die mensen hebben we dus aangesproken en via via kwamen al heel snel aan een stuk of tien vrouwen die interesse hadden. Zo gingen we op zoek naar een locatie, want ja, wat is het plan: we lezen een boek (allemaal hetzelfde dus) en spreken dan zes weken later af om hierover te babbelen, en ongezouten onze mening te geven. De volgende kiest dan een stuk of vier boeken uit die ze aan ons voorstelt, en daaruit kiezen we, via stemming, het nieuwe boek.

Die locatie moest liefst in Brugge zijn, een beetje privé (want tussen andere cafégangers zitten, praat een beetje moeilijk) en gezellig. Opeens kwam ik op het lumineuze idee om de man van de wijn eens te polsen. De man van de wijn houdt tweejaarlijks een wijnproeverij, in zijn eigen middeleeuwse kelder, maar doet verder niet zo veel met die ruimte. (En terwijl ik dit schrijf, ontspruit er al weer een idee voor een nieuwe blogpost over wijn en over hoe ik ooit in die kelder terecht kwam.) En ja hoor, hij vond het goed.

DSC_0626Elke keer zet hij een paar flessen wijn klaar, die we naderhand ook kunnen bestellen als we willen. Nadeel is: al te veel kunnen we niet drinken, want de meesten moeten toch nog met de auto naar huis. Dus nee, het is geen drinkclubje. Hoewel ik mij al tien keer versproken heb: “Ja, ik zit in een wijnclub hé. Oh nee, pardon, een leesclub, een LEESclub. Echt waar, nee geen wijnclub, maar het is toevallig wel in een WIJNkelder.”

Het eerste boek dat we lazen was “De boekenapotheek aan de Seine” van Nina George. We waren niet wildenthousiast, maar wel onder de indruk van de mooie zinnen.

Vorige week bespraken we het tweede boek dat we allemaal graag wilden lezen “De waarheid over de zaak Harry Quebert” van Joel Dickler. Oorspronkelijk stelden we als regel dat we geen boeken lezen van meer dan 500 pagina’s maar deze klepper bleek enorm vlot te lezen. Meer zal ik er niet over zeggen, want ik weet dat er nog leesclubjes hier aan bezig zijn.

DSC_0624

Deze maand stelde Lut  vier nieuwe boeken voor. En de keuze was moeilijk, maar de stemming gaf als uitkomst “De vlucht” van Jesus Carrasco. Ik kende het totaal niet, het zou mij anders helemaal niet aanspreken, maar dat is net het leuke van een leesclub: je leert er hele andere boeken kennen, die je anders nooit zou lezen en die misschien toch wel de moeite waard zijn.

De andere boeken op haar lijstje waren:

DSC_0648

Sommigen van ons hebben een Kindle of een ander type E-reader, ik lees via iBooks op mijn iPad, af en toe wordt een boek meteen aangekocht of gezocht in de bib. Ik lees me te pletter tegenwoordig. Want mijn iPad durf ik niet te lezen in bad, daarvoor heb ik dan weer toch een tastbaar boek liggen. (Nu herlees ik “De vriendschap” van Connie Palmen.) En in mijn handtas zit altijd een Dwarsliggertje.

Als Kelly/Lilith ons niet alleen inspireerde met haar blogboek, dan deed ze het in elk geval ook met al haar tips over haar leesclub. We zijn er helemaal voor gegaan en ik heb er nog geen minuut spijt van gehad. Misschien een beetje jammer dat er nooit geen man reageerde. Mannen lezen niet? Of ze komen er niet voor naar buiten? Geen idee. In elk geval, mannen én vrouwen, ons clubje zit vol momenteel. Al kan je misschien wel op de wachtlijst komen, als je per se wil. To be continued.

17 comments

  1. Wat een fijn initiatief. Toegegeven: ik had nog nooit van een leesclub gehoord.
    Voorlopig heb ik een gestadig tijdsgebrek, maar in de winter lijkt me dat wel wat. Dan lees ik sowieso meer.

    Like

  2. ik ken alvast één man die niet anders doet dan boeken lezen (het is dan ook zijn werk). Maar verder van de rest ken ik er niet veel….Nu je dat zegt….vreemd

    Like

  3. Een leesclubje…ik denk er al lang aan. Die leesflow zit er momenteel goed in al is dat geen garantie. Precies dat houdt me tegen. Anderzijds, denk ik dat zo’n leesclubje ook wel erg motiverend kan werken. Maar als iets ‘moet’ haak ik al gauw af. Dus ja, toch wel wat twijfel hier. Ik onthoud wel graag deze post, voor als..ooit…indien.. 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

