Tiny maakt het 9groentenstoofpotje van de zelfplukboerderij

Mijn blogidool Kelly van Tales from the crib postte al een paar keer iets over een zelfplukboerderij. Nu blijkt die toch wel redelijk dicht bij Wevelgem te liggen en ik was al een tijdje van plan daar eens heen te gaan. Zaterdag om 10 uur waren we een van de eersten maar de bedrijvigheid kwam al goed op gang: lang geen geitenwollensokken te bespeuren, enkele jonge gezinnen en verrassend veel oudere koppels. Ouder dan wij, jawel. 😉

04-DSC_0216Je neemt dus een kruiwagen (of de miniversie ervan voor de kleintjes) en je plukt, snijdt, of spit uit wat je wil. Achteraf wordt alles per stuk of per gewicht verrekend.

Het stuk land is best wel groot, we hebben er zeker een uur rondgelopen, gekeken, vaak verrast door onbekende groenten, maar overal staat keurig een bordje met wat het is, of het plukklaar is en tips voor receptjes. Ideaal!

03-DSC_0215Ons idee was groenten te verzamelen voor een stoofpotje en meteen ook voorraad in te slaan om soep van te maken.

Maar ook aan de aardbeien, de frambozen en de kerstomaatjes konden we niet weerstaan.

Dezelfde dag en de dag erna ben ik dus voornamelijk bezig geweest met groenten kuisen, snijden en in totaal 12 liter soep te maken. Voor de curieuzeneuzen: pompoen-wortel, pompoen-paprika, courgette-prei.

Je moet niet naar de zelfplukboerderij omdat het goedkoper is, wel omdat het

  • supervers
  • zelf uit te kiezen
  • vrij van pesticiden
  • milieuvriendelijk (duh) is
  • en daarboven op ben je lekker buiten bezig
  • en zien je kinderen waar groenten vandaan komen
  • en heb je geen massa’s overtollige verpakking.

Okee, het stoofpotje dus, ik gebruikte:

  • 1 ui
  • 2 teentjes Knoflook
  • Gele paprika
  • Rode paprika
  • 2 Zoete aardappel
  • 1 Prei
  • 5 Wortelen
  • 4 Tomaten
  • 1 Courgette
  • 300 gram Boontjes
  • 0,5 liter bouillon
    Ui en look fruiten, boontjes voorkoken. In stukjes gesneden paprika, wortel, courgette erbij. Blussen met 2dl witte wijn. Vijf minuten stoven en daarna de prei, tomaten erbij. Dan mag ook de bouillon er bij en laat je alles tien minuten stoven.
    Zoete aardappel en voorgekookte boontjes erbij, samen met een klein potje tomatenpuree.
    Kruiden met tijm, oregano, peper, zout en een beetje tabasco.
    Stoven tot alles beetgaar is.

En tadàààm: IMG_0202We aten er met vier van, en ik had nog over voor twee personen. (Hoera lunch voor morgen op het werk, er zullen er weer jaloers zijn) 😉

9 comments

  1. Wow, dat is keileuk,…..ik ga alvast mijn rubbere laarzen zoeken. Stoofpotje ziet er top uit,…en ik vind dat altijd top om restjes mee naar het werk als lunch te nemen!

    Like

  2. Mijn collega’s halen soms warme frieten. Moet je ook eens proberen!
    Oh en rubber botjes, goed dat je ’t zegt. Ik had een halve boerderij mee aan mijn stapschoenen, dus inderdaad geen overbodige luxe. (Rubber botjes en luxe in één zin, jaja)

    Like

  3. Zo’n zelfplukboerderij vind ik een ronduit fantastisch initiatief. Alleen is het moeilijk om te weten te komen of er zich ook eentje in je buurt bevindt. (Of bestaat daar een website over?)

    Like

  4. mmm ziet er heerlijk uit! Mijn schoongrootmoeder woont daar niet ver van, mss eens een ideetje om eens te doen als we op bezoek gaan.

    Like

  5. Zo jaloers!! Ik plan al heel lang om naar een zelfplukboerderij te gaan, maar helaas geen in de buurt van Antwerpen. Is er nog niet van gekomen dus. Volgende zomer wil ik ABSOLUUT mijn eigen frambozen, braambessen en aardbeien gaan plukken!

    Like

Plaats een reactie