Tiny ontkracht 7 yoga-mythes (7/40dagenbloggen)

Je moet lenig en flexibel zijn voor yoga.

Integendeel: vooral als je regelmatig stijve spieren, ledematen of een stijve rug hebt, is yoga ideaal. Op beginnersniveau zijn yoga-oefeningen net als kine-oefeningen die veel op de rug werken en op verschillende spiergroepen. Het grote verschil is dat je bij yoga véél meer gaat letten op je ademhaling en dat je elke beweging traag en bewust uitvoert.

Je wordt er dus leniger van. Ik ben nog altijd een kluns als het gaat om evenwicht en benen strekken en zo, want zo is mijn lichaam nu eenmaal. Maar dat is niet erg. Een goeie yogaleraar helpt mensen te accepteren dat ze zijn zoals ze zijn, of dat nu groot of klein, dik of dun, meer of minder flexibel is.

Yoga is vooral voor vrouwen

Integendeel, yoga werd duizenden jaren geleden door mannen gecreëerd. Doorheen de jaren werd yoga almaar populairder bij vrouwen, zo populair dat sommige mensen dachten dat yoga alleen voor vrouwen is. Gelukkig begint het tij te keren. Meer en meer mannen vinden hun weg terug naar yoga. Ik deed yoga met de mannenafdelingen in de gevangenis van Brugge en die hadden er enorm veel deugd van.

Je moet jong met yoga beginnen

Ook als je 50+ bent, kun je nog starten met yoga, waarom niet? Ik ben er sterk van overtuigd dat het nét oudere mensen zijn die er veel meer baat van hebben. Als je elke dag tien minuutjes yoga doet, is dat zowel voor je lichaam als voor je geest stimulerend, zo houd je je brein en je lichaam jong. Tel daarbij de ademhalingstechnieken bij, die zorgen voor een deugddoende ontspanning. In veel gemeentes wordt er yoga voor 50-plussers gegeven. Al moet ik daar soms wel mee lachen, want die lessen gaan dan bijvoorbeeld door op een dinsdagnamiddag. Ze hebben soms nog niet door dat je tegenwoordig tot een eind na je zestigste moet werken, en dat is jammer!

Yoga is voor sportmensen

Yoga is een hele goeie aanvulling op de training van (top)sporters en vele sportievelingen hebben dit inderdaad al ontdekt. Maar! Ook als je voor de rest helemààl niks van sport doet, heeft het een heilzame werking. Zoals ik al zei: ook voor niet getrainde (sport)lijven is yoga interessant. De grootste uitdaging is altijd een soort yoga vinden die voor jou geschikt is, die jou aanspreekt en waarbij je een leraar hebt gevonden die je accepteert zoals je bent en die bij elke oefening een aanpassing aangeeft, die je kan gebruiken als je juist méér of net minder uitdaging bij een houding wil.

Yoga is zweverig en spiritueel

Ooooohm…. Namaste…. Ga in Savasana liggen….. Adem liefde in en liefde uit…..

Soms luister je naar een yoga-video of zit je in een yogales om te proberen en denk je “Wat een zweverige toestanden allemaal.”

Ik begrijp dat. Ik had vroeger enorm veel weerstand tegen dat ge-oooohm voor en na elke les. Ondertussen zie ik er wel het nut van in en brengt het een bepaalde resonantie in jezelf en zeker als je het met een groep doet, is die klank wel erg mooi. Maar afgezien daarvan kan het soms voor jou belachelijk klinken en zie je het nut er niet van in.

Ook als er te veel gepalaberd wordt met uitdrukkingen in het Sanskriet, gaan sommige mensen afhaken. Zeg het in het Vlaams hé. Ik begrijp dat. Vele yogaleraren willen hiermee gewoon aantonen dat ze de oorsprong van de houding kennen, dat ze de betekenis weten en dat yoga al duizenden jaren oud is. Zelf hou ik meer van een realistische, nuchtere stijl, waar ook in mag gelachen worden.

Ik val ook wel eens uit een houding, of ik kan iets niet goed, of ik val over mijn woorden… er mag toch wel gelachen worden hé in een yogales? Een yogalerares die zichzelf niet altijd serieus neemt en ook eens kan onnozel doen, heeft bij mij een voetje voor.

Yoga is voor slanke mensen

Wist je dat… er een community bestaat op ’t Internet die noemt: “The fat yogi’s“? Ik ben fan van Anat Geiger, een yogalerares geboren in Rio De Janeiro die nu al jarenlang yogales geeft in Amsterdam. Zij heeft zelf een maatje meer en het is een verademing om video’s van haar te bekijken, om eens geen slanke jonge den bezig te zien, maar een echt mens. Haar uitleg in dit artikel over body-acceptance (want ’t is in het Engels) vind ik fantastisch. Hier is een (Engelstalige) korte video met haar: Yoga voor rugpijn.

Yoga is te lastig

Lastig omdat je je spieren moet laten werken? Het mag af en toe ook eens lastig zijn, zodat je je spieren voelt werken, maar eigenlijk moet je in een soort oranje zone blijven: als je té relaxed bent, zit je in een groene of gele zone en dat kàn af en toe wel, maar niet de hele les. Als je je adem niet meer onder controle kan houden en steeds maar zit te hijgen en naar adem te happen, dan ben je te veel in een rode zone en moet je het rustiger aan doen, en af en toe wat meer “foert” zeggen en even in een rusthouding zitten.

Lastig om vol te houden? Dan kan het helpen om een groep te zoeken waar je wekelijks verwacht wordt op je matje. Neem de tijd om hier en daar een les te gaan uittesten, voor je je engageert. Het is mijn bedoeling om in mei/juni te beginnen met les te geven en daar wil ik vooral beginners in tegemoet treden. Noem het dan maar een “Start to yoga”. Ook hier wil ik de eerste les gratis geven en dan een sessie of zeven, acht plannen, zodat je kan werken met een opbouw en een eventuele vaste groep.

Deed/doe jij yoga, en hoe hou jij het vol? Of als je het nog nooit probeerde, wat is jouw excuus? 😉

9 comments

  1. Zelf heb ik adhd en fibromyalgie. Ik zou daar zo’n deugd van hebben, maar het komt er niet van. Ooit Taichi gedaan en dat deed ontzettend veel deugd. Ik ben nachtblind en kan daardoor niet naar avondsessies. Maw, ik heb zoveel excuses. Haha

    Geliked door 1 persoon

  2. Ik doe het gewoon niet graag. Paar keer uitgeprobeerd, nope, niks voor mij.
    Ik heb ook geen excuses.
    Voor mij is mijn handwerk en kleren naaien mijn mindfulness. Ik fiets en wandel, kom dus ook geen beweging te kort. Plus als je die dingen samentelt, heb ik al genoeg te doen. Als je weet dat ik daarnaast ook nog graag blog, en lees, en foto’s maak… het volstaat. Kan niks meer bij 😀

    Geliked door 1 persoon

  3. Bij mij gaat het in periodes. Nu doe ik thuis wel weer regelmatig yoga (lu jong). Groepslessen heb ik ook al gedaan. O.a van yin yoga, hatha yoga, lu jong en 1x hangmatyoga. En wat mijn excuus is om het nt te doen? Het leven zelf, zeker. Werk en co. Ik merk dat bewust ademen in combi met yoga goed voor mij werkt.

    Geliked door 1 persoon

  4. Ik heb al een paar keer… de ´maand yoga´ van adrienne gedaan. Eerste keer was dat zo een verademing.

    Maar dat is zo moeilijk vol te houden (of zoals nu.. te starten nog maar)

    Ik ging ook al naar enkele lessen. De ene was super zweverig. De andere was op de middag en elke week andere leerkracht. Zou graag een vaste groep vinden die me een beetje ligt, maar dat is vooralsnog niet gelukt.

    Like

  5. Mijn collega was me al een hele tijd aan het proberen overtuigen, maar ik vond yoga altijd zoiets zweverigs. Tot ik er anderhalf jaar geleden mee begon en merkte dat het inderdaad vooral werkt op lenigheid en ademhaling. Het is voor mij zowel in- als ontspannend, en ik kan er niet meer zonder. Voor mij werken begeleide lessen het beste, zo in mijn eentje enkele houdingen doen, dat lukt me niet zo goed…

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s