Tiny stelt jou een vraag

Dank je wel om al zoveel bij mij te komen lezen. Of als je hier voor de eerste keer bent: ook bedankt!

Ik wil eens iets proberen, samen met jou. Waar lees je dit? Op je telefoon of tablet? Op een computer? Zit je neer of sta je recht? Mag ik vragen, voor je verder leest, om even te gaan zitten – als je dat al niet deed. Als je half ligt, in de zetel of in bed, ga even rechtop zitten, in een makkelijke houding en als dat kan, met je voeten op de grond.

Gelukt? Dank je wel. Ik beloof je, het wordt niet lastig.

Terwijl je deze volgende zin leest, haal eens diep adem. Verder hoef je niets te doen, alleen maar eens goed in te ademen en weer uit.

Doe dat nog eens en luister nu eens echt naar je eigen ademhaling.

Haal nog eens diep adem en voel eens wat er op dat moment in je lichaam beweegt, terwijl je gewoon in- en uit ademt.

Als je de vorige zinnen heel snel las: pauzeer nu even met lezen en adem nu gewoon eens rustig drie keer in en uit. Lees pas daarna weer verder.

Dank je wel. Alles nog okee?

Ondertussen lees je hier verder en haal je gewoon adem, omdat stoppen met ademhalen nogal belachelijk zou zijn. Ook hiervoor: bedankt. Blij dat je er bent. Nu vraag ik iets moeilijker. Als je je telefoon vast hebt, of een tablet, of je hand ligt op de muis van je pc of je laptop, leg die even weg, dus leg je handen naast je of laat ze hangen. Lees even verder tot het einde van deze paragraaf voor je dat doet. Ik vraag je gewoon om zo meteen even je ogen te sluiten, gewoon te zitten en je armen naast je te hebben of op je stoel of zetel of op je benen. Adem nog eens goed in en bij het uitademen ga je je ogen sluiten. Terwijl je ogen gesloten zijn, adem je DRIE keer goed in en weer uit. Doe maar. Lees daarnà verder onder de foto.

Foto door Dmitry Zvolskiy op Pexels.com

Dank je wel. Je voelt je misschien al wat rustiger. Meer dan dat ademen hoef je niet te doen. Ik ga je nu nog één keer vragen om weer drie keer te ademen, met je ogen dicht. Focus je even op die ademhaling en wat dat doet met je lichaam. Volg met aandacht de luchtstroom in en uit, of merk op hoe je buik en borstkas beweegt terwijl je in- en uitademt. Gewoon rustig. Sluit je ogen en doe maar, drie keer.

Zo. Dat was het. Hoe is het gelukt? Voel je je nu een beetje anders dan voor je dit begon te lezen?

Meer hoef je niet te doen. Het helpt mij om rustig te worden. Je kan dit overal doen, op gelijk welk moment van de dag. Gewoon eens tot jezelf komen en bewust ademen.

Hé, moet je eens iets weten? Je hebt net gemediteerd. Wauw!

Dit is de twintigste dag in #40dagenbloggen – we zijn halfweg!

20 comments

  1. Leuk. Ik lees blogs ALTIJD op mijn computer (laptop of desktop). NOOIT op mijn gsm. Dus ik zit altijd op een stoel (bureaustoel) met mijn voeten op de grond. Ademen doe ik natuurlijk maar zelden bewust – zoals jij nu voorstelde.

    Geliked door 1 persoon

  2. Ik lees je blog op mijn computer of smartphone. Wanneer ik een nieuwe post zie verschijnen en ik heb mijn smartphone in de hand dan wordt dit het medium waarop ik zal lezen (ik ben namelijk nogal benieuwd naar jouw schrijfsels).
    Na mijn meditatie oefening van deze ochtend kan ik nu vol energie aan de werkdag beginnen! Bedankt!

    Geliked door 1 persoon

  3. Ik ben een hele slechte leerling. Ik adem al heel mijn leven verkeerd en ik ben een gejaagd-doordewind-type. En ik weet dat die ademhalingsoefeningen kunnen helpen, maar hield het al geen drie tellen vol.

    Geliked door 1 persoon

  4. Ik lees de vroeg geposte blogs als ik alleen ben meestal aan de ontbijttafel, gsm schuin rustend op mijn brillendoos.
    Ik deed de oefening en die viel niet tegen.
    Zelf hou ik ademhalingsoefeningen vaak voor ’s avonds vóór het slapen in de sofa bij een schemerlamp.

    Geliked door 1 persoon

  5. Ik lees meestal op mijn laptop, ’s morgens zittend aan tafel, ’s avonds in de zetel.
    Ik heb het geprobeerd maar ik word daar heel zenuwachtig van (idem met yoga). Ik probeer ’s nachts ook mijn ademhalingsoefeningen te doen als ik niet kan slapen en dan lukt het soms wel. Dan ben ik in een andere setting en een andere mood.

    Geliked door 1 persoon

  6. Mooi! Ik leerde vorig jaar ‘een heel klein beetje’ te mediteren. idd. door op mijn ademhaling te letten. Ik probeer buikademhaling en geen borstademhaling. Een beetje ’s morgens en ’s avonds zou ‘moeten’… echter dat vergeet ik vaak. ‘wellicht omdat ik dan ‘de aandrang niet voel’ = ik ben niet stressy op die momenten.
    Wat ik wel heel bewust doe, is als het een beetje stressy wordt overdag, is bewust gaan zitten (als het kan buiten en/of in het zonnetje in de veranda) en gedurende enkele tellen (2 a 3 minuutjes) of beter nog 10 a 15′ die bewusten buikademhaling te doen… heel ontspannend… geeft terug energie om met (veel) minder stress verder te kunnen doen met wat ik bezig was.
    (na enige tijd is het zo verwonderlijk dat ik nog slechts 2 a 3x per minuut in- en uitadem. De pauze na het uitademen, alvorens terug in te ademen wordt echt lang… automatisch… Succes aan iedereen die het ook een beetje wil uitproberen.

    Geliked door 1 persoon

  7. Heykes! Ik zat in de auto te wachten op mijn dochter en te lezen op je blog. Ik heb braafjes je instructies gevolgd…deed deugd. Het was een drukke dag en had een opgejaagd gevoel… altijd overal op uur moeten zijn. Ik zeg al een jaar dat ik beter zou starten met mediteren…bij deze is de stap gezet! Ik zie het vaak te groots en wil de perfecte omstandigheden maar eigenlijk kan het quasi overal…

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s