Tiny kent een liedje

Onlangs vertelde men mij dat ik wel héél veel liedjes kan meezingen. En dan bedoel ik van begin tot einde. Da’s waar.

Ik was een jaar of twaalf toen ik een paar weken ziek thuis was, heel vermoeid en slap, en na al mijn boeken en tijdschriften gelezen te hebben, zocht ik een andere bezigheid. Enig kind hé, dan leer je wel hoe je jezelf kan bezig houden. Ik had een bandopnemer en een radio, en nam alle soorten liedjes op die ik graag hoorde. Dan speelde ik die steeds opnieuw en schreef de teksten op, in een soort fonetisch Engels. En zo leerde ik die uit mijn hoofd.

Maar zelfs toen ik nog veel jonger was, luisterde ik constant naar de radio en naar de platen die mijn ouders draaiden. Veel liedjes bleven hangen, al snapte ik de betekenis niet.
Een goed voorbeeld is dit nummer van Astrid Nijgh, ik was vijf jaar toen het uitkwam, maar kon het toen al mee zingen. Ik had geen idee waar het over ging:

Ik doe wat ik doe, en vraag niet waarom
Ik doe wat ik doe, en misschien is dat dom
Maar ik vraag toch ook niet aan jou, 
waarom je het hier doet en niet bij je vrouw, 
ach kom nou
we doen wat we doen
ach kom nou
we doen wat we doen

Met die hele hetze over “Kind van de duivel” van Je Broer dacht ik hier aan. Ik zong van alles als kind, wist ik veel waar het over ging. Ik was al lang blij dat ik iets kon meezingen. En nee, ik ben geen prostituee geworden omdat ik dit liedje uit mijn hoofd kon. 😉

Een paar jaar geleden zag ik Astrid Nijgh dit live zingen op Dranouter, en de tranen sprongen in mijn ogen. Het nummer werd door Lennaert Nijgh geschreven, haar ex, maar vooral door haar donkere stem en vertolking werd dit een hit in de jaren zeventig.

Dit jaar staat het project “Nijghse vrouwen” weer op het podium in Dranouter, waar een boel nummers van Lennaert weer opnieuw leven in geblazen worden, ik kijk er al naar uit.

nijghsevrouwen

10 comments

  1. Vroeger wist ik liedjesteksten uit het hoofd alsof het niets was. Vandaag blijk ik toch veel minder mee te zijn ;-). Wat ik vroeger ook allemaal meezong zonder te weten wat het was… onvoorstelbaar.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik stelde zaterdag op Werchter Boutique vast dat ik quasi alle liedjes van Marco Borsato kan meezingen van begin tot eind. Had echt geen idee dat ik die gave bezat. 😉 Nog nooit van Astrid Nijgh gehoord. Sebiet es checken hoe groot dat gat in mijn cultuur is.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik herinner me dit liedje ook nog.
    Zingen is ook niet aan mij besteed, maar er zitten wel heel veel liedjes diep in mijn geheugen. Soms hoor ik een liedje van heel lang geleden en dan plots blijk ik de hele tekst van het liedje mee te kunnen zingen .. euhhh.. in stilte 😉

    Liked by 1 persoon

  4. Ik zing alles, zelfs veel zaken waarvan ik niet eens het benul had dat ik ze vanbuiten kende. Net op reis nog het besef gehad dat mijn Frans répertoire ook zo slecht nog niet is 🙂
    Ik moet onderweg naar een reisbestemming ook de CD van ‘The Sound of Music’ meekwelen (iets met anders niet veilig kunnen aankomen of zoiets). Die van mij maakte dat voor het eerst mee en wist niet wat hij eraan had 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Oh heerlijk! Ik ben ook opgegroeid met muziek.. (helaas niet met zelf muziek maken) en ben nog steeds veel met muziek bezig! Mijn vriendinnen zeggen ook dat het bijzonder is als je (bijna) alles mee kunt zingen. Mijn dochter doet het trouwens ook.. daar sta ik dan weer van te kijken want dat is geen fonetisch Engels zoals het bij mij ook ging net als bij jou..
    Leuk logje!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

