Tiny in de turnles

Het is de schuld van Thomas Pannenkoek. Door zijn foto te delen die getuigt van turnen in lang vervlogen tijden, rakelde ik mijn eigen herinneringen terug op. Maar tegelijk vroeg ik me af: is het eigenlijk al een beetje verbeterd met die turnlessen? Want iedereen reageerde zowat hetzelfde: onze jeugd werd gemeenschappelijk getekend door hatelijke turnlessen.

In de lagere school is het in vele scholen nog altijd verplicht om van die simpele witte gymschoenen te dragen:                                                  20429870

Misschien goed om een paar koprollen op de mat mee te doen, maar wij moesten daar alles mee doen, ook buiten gaan lopen. Nefast voor de voeten, toch? Is dat tegenwoordig al aangepast of niet? Want enkele jaren geleden nog maar moesten de pluskinderen hier nog steeds dergelijk schoeisel aandoen voor de gymles.

Verder over dat uniform: een belachelijk kort shortje en een t-shirt dat na één keer wassen volledig uit model bleek te zijn. Pubers in de groei waren zowat verplicht om elk jaar een nieuw te kopen of je zag er in het tweede jaar middelbaar uit alsof het veel te warm gewassen was.

Lopen was verplicht. Of je nu mee kon of niet, er stond altijd wel een turnjuf te brullen: “Komaan, Tiny, loooopen, hop hop hop!” Maar niemand zei hoé je moest lopen, dat je traag moet beginnen, dat je het moet opbouwen,… Kinderen zijn altijd enthousiast dus die beginnen sowieso met een sneltreinvaart, om dan na enkele minuten met tong uit de mond niet meer verder te kunnen. In het middelbaar gingen we uiteindelijk lopen in de Botanieken Hof, het Astridpark in Brugge, waar genoeg struiken en bomen zijn om je enkele minuten achter te verschuilen.

Koningin-Astridpark-antwerpen-buitenshuis

In het vijfde middelbaar was ik voor geen enkel wetenschappelijk vak geslaagd (Aardrijkskunde, Fysica, Scheikunde, Wiskunde, Biologie) maar ook niet voor Lichamelijke Opvoeding. Ik had 19 op 40, dat vergeet ik nooit. En omdat ook dat vak telde voor twee uren, was ik voor een volledig leerjaar gebuisd. Jaar opnieuw. Stom hé. Ja ook stom omdat ik niet genoeg had gestudeerd, maar kom.

Kleedkamerperikelen dan. Iedereen kan er wel van meespreken. In mijn tijd (ahum, kuch kuch) hadden we nog geen douches. Of misschien waren er die wel – ergens – maar het was zeker niet de bedoeling dat wij gingen douchen. Hup, kleren terug aan en naar de volgende les. Bezweet of niet. Ik herinner me zelfs niet dat er toen al iemand deodorant mee bracht naar school. Wellicht zou dat zelfs afgepakt worden. Stinken ga je!!

Maar je omkleden in een kamer vol meisjes, ik verzeker je, dat is geen pretje. Als je lichaam ook maar ietsje afwijkt van het gemiddelde, heb je het sowieso verkorven. Te veel of een gebrek aan lichaamshaar, je had het vlaggen. Een beetje lijfgeur? Idem. Raar ondergoed? Niets om je achter te verstoppen. Wel of geen BH? Verwacht je maar aan een resem opmerkingen. Het was nooit goed. Meisjes onderling, mijnheer, dat is de hel.

Hoe meer ik er over schrijf, hoe harder ik ga denken dat ik er een trauma van heb opgelopen. Maar zo erg was het nog niet eens. Er waren meisjes die nog veel erger dan ik werden gepest. Ik vraag me af hoe zijn opgegroeid. Sterker dan ooit? Of voor altijd ergens in een hoekje, verlegen om hun lichaam te tonen.

Er is geen juf of begeleider in de kleedkamer. Niemand hoort wat er gezegd wordt. En nee, je gaat zoiets niet gaan vertellen aan de leerkracht of de zorgleerkracht of wat dan ook. Want dat is klikken. En dat doe je niet. Want dan wordt het erger.

Maar ik hoop écht, uit de grond van mijn hart, dat er toch al iets veranderd is. Dat er turnjuffen zijn met verstand van sport. Leerkrachten L.O. die weten waarover ze spreken. Die ook een beetje kinderpsychologie hebben gestudeerd. Die misschien zelf zijn gepest geweest en er meer oog voor hebben. Die in de turnles ook eens pràten met hun leerlingen in plaats van de dictator uit te hangen.

Ik hoop dat kinderen die gepest worden bellen of chatten met Awel. Of praten met een vriendin, of met hun ouders. Of in een groepje samen stappen naar die ene leerkracht die ze wel vertrouwen. Ik hoop het echt.

19 comments

  1. Zo herkenbaar wat je schrijft. En hoewel ik geen slechte sporter was, vond ik turnen maar niks. Te weinig variatie, vooral. Overwegend balsporten en lopen. Lopen deden wij trouwens op de Brugse vesten. (Daar staan óók bomen, haha.)

    Liked by 1 persoon

  2. Ik zou tien logjes kunnen vullen met anekdotes over die ‘vorte’ turnlessen van vroeger.
    Ik dacht dat alleen jongens pestten in de tijd voor, tijdens en na de turnles, maar blijkbaar ging het bij jullie niet anders.
    Die turnsloefen, horror. Ook wij moesten er alle sporten mee doen, inclusief voetbal. Na zo’n turnles in de modder kun je je voorstellen dat die ‘pottezwart’ waren. Na vier keer sjotten zaten er gaten in, en kregen we thuis onder onze voeten omdat een nieuw paar moest worden gekocht.
    Bij ons ook lopen, lopen, lopen. In de tijd dat in De Groene Poorte les had, liepen we op die terreinen. Toen mijn school afbrandde en we tijdelijk in de ruïnes van het Sint Lodewijkscollege verbleven moesten we lopen in het Koning Albertpark, in het zicht van iedereen. Ik voelde me belachelijk in dat T-shirt en die korte broek (onzekerheid over het lichaam, welke jongere heeft daar niet mee te maken?).
    De scènes in de kleedkamer voor en na het sporten. Bwèèèrk. In die tijd droeg men maar één verse onderbroek per week (echt waar, iedereen deed dit!), en dan zag je medeleerlingen met remsporen achteraan en de gele vijvers vooraan. Bwèèèèrk in het kwadraat. Ik droeg onderbroeken die mijn oma voor ons had gebreid, tot groot plezier van de anderen in mijn klas. Woehahaha!
    Ploeg- of balsport is nooit mijn dada geweest. Behalve die ene keer dat een meisjesschool ook onze turnzaal gebruikte, en we een matchje volley tegen hen mochten spelen. Ook zij hadden korte shortjes aan, vond ik helemààl niet belachelijk, integendeel.
    Lopen deed ik wel graag. Ik verstopte me nooit achter een struik of een boom, ik was geobsedeerd om die rondjes uit te lopen en vooraan te eindigen.
    Oeps, ik heb hier bijna zelf een logje geschreven. Sorry…

    Liked by 1 persoon

  3. Brrr, vreselijk, die L.O.! Wij moesten nog van die lelijke maillots dragen: een zwempak met lange mouwen. Gruwel!
    Ik had een hekel aan turnen en zwemmen, en ben raar maar waar terug beginnen zwemmen toen ik in het hoger zat. Nu vind ik het wel weer leuk, op mijn eigen manier (dus zonder al die verplichte duiken en slagen).

    Liked by 1 persoon

  4. Bij ons geen gepest voor of na de turnles. In Wevelgem wel een opvallende uniform: blauwe short en gele t-shirt. In menen viel het mee: zwarte short en grijs t-shirt. Ook wel wat gelopen in het middelbaar. Je kreeg zelfs extra punten als je meedeed aan de loopwedstrijden vd schoolsport. Verder wat netbal, basketbal en zelfs hockey. Zelfs ooit een heuse duatlon moeten doen.

    Liked by 1 persoon

  5. Ik ben ook een maillot-kind geweest. Van de lagere school tot einde middelbaar. De flauwe schoentjes werden in het middelbaar wel schoenen met strikken.
    Ik was klein en mollig, kon niet lopen, geraakte niet over een bok, en had in het 1° middelbaar een leraar die als ik een tijgersprong moest doen (wat ik ook niet durfde, uiteraard) steevast riep: “kom in mijn armen”
    Trauma indeed!

    Like

  6. O, God, eindelijk iemand die de waarheid over LO durft te schrijven. Mijn hele leven ben ik alleen nog maar enthousiastelingen tegengekomen voor dat mottige vak. Terwijl het echt is zoals je schrijft, ook voor hen die na de Val van de Muur geboren zijn.

    – witte totaal voetonvriendelijke schoenen: check, enfin, met dat verschil dat we vanaf het middelbaar echte sportschoenen mochten dragen.

    – dat gedoe met lopen: kijk, misschien ligt het aan mij. Maar ik was serieus al meerderjarig toen de hele hype rond starttorun uitbarstte (hoewel ik even nalees en ergens zie dat het al in 1995 een hype zou zijn geweest? Dat zal wel 2005 zijn, niet?). Enfin, pas toen realiseerde ik me dat elke loper dus moet opbouwen. En dat ‘opbouwen’ net iets subtieler dient te verlopen dan door 5 trainingen van gemiddeld 20 minuten van 0 minuten naar een kwartier te gaan.

    – over dat geen uitleg geven gesproken: niet alleen over lopen gaf niemand met wat achtergrondinfo, dat geldt evengoed over baltechnieken, na de verplichte loop van september hét thema voor de sportles van oktober tot juni. Ik heb 12 jaar lang tegen ballen gesjot, gestampt en gestaard, ben erdoor omver geduwd, heb ze afgepakt van anderen en ze met zoveel vuur verdedigd, al dan niet in team of alleen. Ik heb er een net tussen gespannen en ze in een korf proberen te krijgen. Ik heb ze groot, klein, geel, wit, harig (pun not intended, ik heb het over tennisballen) en ehm, glad gezien. Maar voor de meer dan helft van de spellen en sporten had ik geen flauw idee wat (a) de regels precies waren, (b) wat goede speltactieken zijn en (c) hoe ik mezelf kon verbeteren.

    – dan die kleedkamers. Dat was toch wel hetgeen wat het allerergste was. Enfin, en dat wekelijks op bevel en met schommelende, groeiende borsten (ook van sportbeha’s had ik volgens mij nog nooit gehoord) in een mottig T-shirt te lopen en uzelf te kwellen met de keuze een veel te warme joggingbroek aan te trekken of een frissere short, maar met het puberdrama uw benen, die ge niet zo goed kunt ontharen, voor iedereen tentoon te spreiden.

    – maar die kleedkamers dus. Ook wij hadden een douche maar ook wij werden vooral niet geacht die te gebruiken. Bleef dus over een gehaast en onderdrukt schouwspel van uzelve zo discreet mogelijk aan- en uit te kleden. De zelfzekere meisjes van de klas, die zwierden hun t-shirts met plezier uit, om hun prachtige borsten en prachtig volwassen beha’s te tonen, en hun bijbehorende ondergoed. Ikzelf ben nooit in die fase geraakt, en zat daar belachelijk te knoeien tot de laatste les met het ene T-shirt aan te trekken terwijl het andere nog alles bedekte. Daarna snel, snel deo spuiten x 20 verschillende geuren (bron van kritiek en bedekte commentaar, uiteraard) en dan CROSSEN naar de volgende les.

    – want ook daar was er con-stant strijd. Of ge waart uw speeltijd kwijt aan dat stomme omkleden. Of ge waart te laat in de volgende les, waarop de leerkracht uiteraard lastig was, waarop er idiote gesprekken ontstonden over het hoe en waarom van vertragingen, waarbij de jongens steevast het referentiepunt van redelijkheid waren, want ah ja, die waren al zeker vijf minuten present toen het eerste meisje doordruppelde.

    – over druppelen gesproken. Ik heb totaal, maar dan ook totaal verdrongen wat ik godsnaam ik deed op de dagen dat ik mijn menstruatie had en (a) moest sporten en (b) me moest omkleden in aanwezigheid van een vrouw of 20. Onmogelijk dat we elkaar niet roken, zagen, becommentarieerden, toch? Maar ik ben het totaal vergeten. Ik heb alleen nog maar het eeuwige beeld van de perfecte, rondborstige, nooit stinkende en nooit een modemistap begaande meisjes.

    – en toch durf ik vandaag ook in mijn beha te zwaaien, als ik ze enigszins ken, mijn medekleedkamersbewoonsters. Dus het kwam toch nog goed, kennelijk. Maar van de regels snap ik nog steeds niet veel.

    – ps: oeps, het werd een halve blog.

    Liked by 1 persoon

  7. Wat brengt dit herinneringen naar boven! De t-shirts waren bij ons dan wel van goede kwaliteit, maar de turnleraars… Dat viel tegen. Ze focusten zich op de meisjes die uitblonken in sport en de rest mocht verder ploeteren. En alles wat we deden was op punten. Ik was vrij goed in balsporten, maar niet in toestelturnen en haatte dat hartsgrondig. Ik ben gepest geweest op school, maar niet in de kleedkamers bizar genoeg… Wel werd ik vaak bij de laatsten gekozen als er teams moesten gevormd worden. Het piekte elke keer weer…

    Liked by 1 persoon

    1. O ja, nog zo’n gruwel: de ‘besten’ mochten altijd om beurt iemand kiezen voor hun team. Zelf werd ik (gelukkig) nog vrij snel gekozen. Maar o jee zo erg voor de ‘onsportieve kneusjes’ die als laatsten overbleven. Getuigt toch van weinig pedagogisch inzicht van de leraars die dit soort technieken toepassen he. Hoop dat ze dat nu niet meer doen!

      Liked by 2 people

  8. Ik vond gans mijn middelbare schooltijd verschrikkelijk (in dezelfde stad als jij banken versleten trouwens), en daar zaten die lessen LO voor véééél tussen. Als laatste gekozen worden, in de kleedkamer geconfronteerd worden met “vrouwen” terwijl ik nog een “meisje” was, en dan dat lopen…. Pas recent heb ik ontdekt dat lopen wél leuk kan zijn. Tip voor de juf van toen: je laat kinders niet van de eerste keer een volledige toer rond de vesten lopen (naar ’t schijnt zijn ze intussen bijgeleerd en wordt er toch wat start-to-run gedaan) om ze dan te buizen wanneer ze na 2 km blètend opgeven. Enfin soit, memories. Aaargh.

    Liked by 1 persoon

  9. Ik had een halve dagtaak aan om deelname aan L.O. te ontvluchten. Klein mager meisje met dunne kromme beentjes, in zo’n XL shirt… Nope, not my favorite hours. Ik heb zelfs data op doktersbriefjes vervalst om langer niet te moeten mee-turnen. En ooit eens zo’n goed verhaal opgehangen over waarom ik deze keer weer niet mee mocht turnen dat ik zelfs schriftelijk examen mocht doen!

    Liked by 1 persoon

  10. Mijnheer De Jonge in Sint-André was nen toffe pee! Maar 19/40 geven -ook liep je er soms de kantjes af- is absoluut niet tof. Oh nee mijnheer De Jonge, dat had ik nooit van jou verwacht, wel in tegendeel!
    Ik had gedacht dat juist jij -ja, juist jij- puberende jonge meisjes wél kon motiveren en stimuleren om hun beste beentje voor te zetten.
    Ik ben geschokt … mijn lievelingsschool van toen die tijd zakt op de waardeladder!

    Je stukje is wel goed geschreven, Tiny.
    Ik had er trouwens geen idee van dat alles wat rond de turnles hangt zo’n invloed op pubers kan/kon hebben.

    Liked by 1 persoon

    1. Die mijnheer Dieter, kon alleen een toffe pee zijn bij de meisjes (en later de jongens) die goed waren in sport. De rest keurde hij ofwel geen blik waardig ofwel was je het laagste van het laagste, een grote luiaard, een trunte, etcetera…

      Like

Geef een reactie

