Tiny en de goedkope truc

Nee. Niks over goochelen over truken van de foor. Goedkope truc in het Engels: cheap trick. Cheaptrick. Glamrock van de jaren zeventig. Het foute uurtje. I want you to want me. Ben je mee? Nee? Okee dan als het echt moet, bekijk dan eerst de originele versie. Of niet. Want het is ook een hele foute videoclip: het geluid is van de originele opname, maar het beeld is iets totaal anders. Terwijl je gillende Japanse meisjes hoort, zie je ongeïnteresseerde Britse tieners.

Maar hier wou ik het niet over hebben. Wel over een ander Youtube filmpje van een zeer getalenteerde man. Ooit al gehoord van Chase Holfelder? Nee?

Ik ook niet, tot iemand mij zijn Youtube-kanaal leerde kennen. Hij is een singer songwriter uit North Carolina en vond toevallig dat bepaalde nummers totaal anders gingen klinken (en vaak beter) als je ze omzette van majeur naar mineur.

Het verschil tussen majeur en mineur (voor de mensen die hun lessen notenleer al lang en breed vergeten zijn): majeur is een grote terts en klinkt eerder vrolijk, mineur is een kleine terts en klinkt vaak wat droeviger. Maar dit is wel erg kort door de bocht (muziekkenners, vergeef mij).

Chase Holfelder maakte van bovenstaand happy rocknummer een tragische smeekbede. Maar hij doet dat zo subtiel en met volledige overgave dat je het originele nummer bijna vergeet. Geniet ervan en ik ben benieuwd wat je er van denkt. Okee, toegegeven, naar het einde toe is het een beetje ‘over the top’. Maar de man heeft talent, als je dit op je eentje kan arrangeren, dan kàn je wel wat.

 

4 comments

  1. Hier zet ik mijn joker in.
    De eerste versie werd vroeger grijs gedraaid. Na al die jaren het nummer niet gehoord te hebben, steekt het nog vreselijk tegen.
    De tweede versie is precies een 45-toerenplaat die op 33 toeren wordt afgespeeld. Vreselijk zagerig, je zou hem ‘een tuute’ geven omdat hij zou zwijgen :).
    Sorry voor mijn mening…

    Liked by 1 persoon

  2. De herwerking op zich is niet mis, maar ’s mans stem – zijdezacht, meisjesachtig – kan me een pak minder bekoren.
    Als hij de baard in de keel heeft, mag hij nog eens terugkomen. 🙂

    Cheap Tricks versie was wel een klepper op fuiven in die tijd. Voluit gaan!

    Liked by 2 people

Geef een reactie

