Tiny luistert en vond het niks

Tijd voor iets luchtigers, dacht ik na mijn worsteling met Paolo.

Ik vind de talkshow van Ellen Degeneres erg leuk. Ze is grappig, to the point, empatisch, en lesbisch. Niet dat dit laatste er iets toe doet, maar van haar ‘coming out’ werd destijds wel een hele hoempapa gemaakt. De manier waarop ze met haar gasten om gaat, vind ik soms hilarisch en dus dacht ik, waarom eens geen boekje lezen van haar? Zo heb ik meteen mijn ‘celebrity’ voor de bookchallenge.

Ellen Degeneres: Seriously, I’m kidding

Ik besloot het audioboek te downloaden, zodat ik weer eens kon luisteren in de auto. Met de biografie van Phil Collins had ik daar ook erg van genoten. Vooral omdat ook Ellen dit zelf heeft ingelezen, had ik er veel van verwacht.

Maar na een uur had ik het al wel door: dit is niet zo grappig. Dit gaat eigenlijk helemaal over niks. Zo kan ik ook een boek schrijven, en wellicht vijf ook. Het grootste deel brabbelt ze er op los, alsof ze net een cursus ‘brainstormend schrijven’ heeft gevolgd. Vrije associatie, hoera, wat een ontdekking. En ik mag nu wel niet vies zijn van een beetje Amerikaans, hun naïviteit is vaak grappig, maar bij Ellen was het soms tenenkrullend. Zie je mij al zitten in de auto, met gekrulde tenen en rollende ogen? Zo erg was het.

Als ze niet aan het brabbelen was over nutteloze dingen, dan deelt ze haar levenslessen met je. Wat een ontdekking. Not. Wist je al dat je in het leven méér moet lachen? Dat je eens vaker met een onbekende moet praten? Dat je beter aan yoga zou doen en geen dieren moet eten? Dat je weer eens een brief moet schrijven? Dat je elke ochtend zou moeten mediteren? Enzovoort…. Ze is een paar jaar ouder dan ik, maar vaak dacht ik: “Och, meiske toch…”

Over technologie en sociale vaardigheden:

“What’s not so great is that all this technology is destroying our social skills. Not only have we given up on writing letters to each other, we barely even talk to each other. People have become so accustomed to texting that they’re actually startled when the phone rings. It’s like we suddenly all have Batphones. If it rings, there must be danger.

Now we answer, “What happened? Is someone tied up in the old sawmill?”

“No, it’s Becky. I just called to say hi.”

“Well you scared me half to death. You can’t just pick up the phone and try to talk to me like that. Don’t the tips of your fingers work?”

Weet je wat? Ik ga geen boeken meer lezen van Ellen, ik ga wel nog af en toe naar haar show kijken op Youtube en de beste dingen er uit halen. Vaak zijn het natuurlijk de gasten die de ster zijn, en niet Ellen. Voorbeeldje met Emma Thompson en Meryl Streep. Als die twee een boek gaan voorlezen, laat het me weten.

Oh ja, mijn update van die Verbeelding bookchallenge komt er ook aan, eind deze maand.

6 comments

  1. Het is niet omdat je een ‘ster’ bent, een BV of één of andere internationale celebrity, dat je ineens kunt schrijven of dat anderen je mening zouden moeten kopiëren.
    Ik heb nog van die Ellen Dinges gehoord, maar zag ze nog nooit bezig.
    BV’s en aanhangsels, doe het ding waar je goed in bent, maar probeer niemand je mening op te leggen…

    Like

    1. Het lijkt er op alsof mensen tegen haar hebben gezegd: Goh, jij bent zo grappig, jij moet maar eens een boek schrijven! Dat zal dan ook wel weer goed verkopen… Alleen jammer dat het compleet inhoudsloos is, ik ga er nog altijd van uit dat Ellen zelf anders wel een toffe is.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

