Tiny en de zeven hoofdzonden, deel 3: Lust

Lust, wellust, onkuisheid.

Onkuisheid heeft alles te maken met misbruik van macht.

Deze zonde is de moeilijkste van al om hier te beschrijven. Want ik wil niet te persoonlijk worden en ik wil niemand beledigen of kwetsen. Als je hier al een tijdje mee leest, dan kun je één en één ook wel optellen en weet je dat ik op relatiegebied wel al wat watertjes heb doorzwommen.

Wat is onkuis? Wat gaat te ver?

Seks met iemand die het niet wil. Ongewenste aanrakingen van iemand die niet snapt wanneer hij (of zij!) te ver gaat. Seks in een relatie omdat ze er vanuit gaan dat het dan àltijd mag. Als het pijn doet en als je dat niet wil (want sommige mensen kiezen wel voor pijn). Alle seksueel getinte handelingen met kinderen die niet ten volle snappen wat er gebeurt. Idem voor volwassenen die een mentale achterstand hebben en die niet in staat zijn om nee te zeggen.

De Goedele’s van deze wereld hebben inderdaad wel iets goeds gedaan: er wordt nu tenminste over gepraat. Of toch al tien keer meer dan pakweg vijftig jaar geleden. Maar er is nog altijd een serieus tekort aan communicatie over seks, zelfs in een relatie. Mannen én vrouwen zijn nog altijd zeer aarzelend en terughoudend om te zeggen wat ze leuk vinden, wat ze graag hebben, wat voor hen kan en niet kan. Meer nog, er zijn tal van mensen die gewoon zelf niet goed wéten wat ze leuk vinden omdat ze niet durven te experimenteren, of nog nooit die kans hebben gehad.

love-or-lust

Ik gun iedereen de kracht om te kunnen zeggen of uitdrukken wat je wil en niet wil. Ik gun iedereen een sekspartner die aandacht geeft aan wat JIJ wil. Ik gun iedereen het vermogen om niet stil te staan in een (seksuele) relatie maar om af en toe iets uit te proberen of iets aan te passen. Al is het maar een keer het licht aan laten (of net het licht uit doen!).

 

8 comments

  1. Onkuisheid als ‘zonde’ heeft niet altijd met seks te maken. In mijn opvoeding van de jaren zestig was dit al ietsje teveel bloot laten zien, was dit het fenomeen dat (stel je voor!) twee meisjes op elkaar verliefd werden (en nog verschrikkelijker: twee jongens). Normen en waarden vervagen en worden een generatie later dan opnieuw weer strenger.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben 40+ moeten worden om veel geremdheid op te geven. Heeft alles te zien met een vroegere partner.
    Het onkuis zijn (wat een woord eigenlijk) is pas fijn als je diegene waarmee je het doet voor 200% kunt vertrouwen.

    Liked by 1 persoon

  3. Het is ook bij mijn huidig lief dat ik ten volle tot ontplooiing kom….nochtans nooit geremd geweest, maar nooit echt de goede partner waar het 100% met klikte of vertrouwde…..het grappige was dat ik als single na mijn scheiding betere sex had met mijn friends with benefits dan met mijn ex….

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

