Tiny en sterke vrouw #2: Virginie

Ook Virginie heeft een blog, en zo leerde ik haar trouwens kennen: http://girlwithabellygift.blogspot.be

Een sterke vrouw is voor mij iemand die niet bij de pakken blijft neerzitten, die initiatief neemt, die door blijft gaan zelfs als het slecht gaat, die altijd weer een sprankeltje hoop ziet aan het einde van een lange tunnel, en die zich niet laat doen. Voila, definitie van Virginie. 🙂

DSC_0018-3

Ze werd geboren op 26 weken, had zuurstoftekort en was hierdoor half verlamd (Cerebrale Parese, spastische diplegie). Dat haar benen niet mee willen en ze hierdoor lang in een rolstoel leefde, is niet het enige. De zware spasticiteit van haar ledematen maakte dat ze op haar 24ste zo goed als aan bed gekluisterd was, en enkel nog in foetushouding kon liggen.

De naam van haar blog verklaart veel: ze kreeg een implantatie van een baclofenpomp (een soort plat bakje in haar buik) waardoor haar spasticiteit drastisch verminderde en ze zelfs een poging kon ondernemen om te leren lopen. Het feit dat ze pas als twintiger leerde lopen, met krukken en een looprekje, beschouwt ze als één van de strafste toeren die ze ooit deed. Met oneindig veel wilskracht en een kanjer van een kinesist, blééf ze er voor gaan. Na een tijd kon ze stappen, een trapje op gaan, zélf de ramen wassen, en zelfs fietsen.

Heel haar jeugd spendeerde ze in een rolstoel, al ging ze wel naar een gewone school en studeerde ze jarenlang. Haar moeder is haar altijd blijven pushen om alles te kunnen doen zoals andere kinderen. Autorijden, uitgaan, werk zoeken,… Net als ieder ander. Dat is misschien wat haar doorzettingsvermogen heeft bepaald: het was voor haar normaal om te doen wat iedereen deed. Of ze nu die beperking had of niet.

Ze leerde haar vriend kennen en was dolgelukkig dat hij een écht blijvertje was, ook op mindere dagen. Méér nog, na een tijdje beslisten ze om aan kinderen te beginnen, de artsen zagen er geen probleem in en zij ook niet. De omgeving echter wel: mensen begrepen er niks van, zìj zwànger? Hoe zou ze dat doen?

Maar kijk, er lopen twee super gezonde en lieve kinderen bij haar thuis, die het volstrekt normaal vinden dat mama in een rolstoel zit. En nee, daar is niks raars aan. Wat herkenbaar. Mensen vragen mij nu soms nog, of het niet moeilijk was om op te groeien bij blinde ouders? Hoezo, vraag ik dan. Waarom zou dat moeilijk zijn? Ook Virginie’s kinderen maken hier geen probleem van, ze zijn het zo gewoon. Niks aan de hand. Het is altijd maar weer de omgeving die van een mug een olifant maakt.

Ik kan blijven over Virginie schrijven, we hadden zo’n boeiend gesprek, en dat terwijl we elkaar nog nooit eerder hadden gezien. Toen ik foto’s van haar maakte, werd ze helemaal giechelig, vond het een bizarre gewaarwording dat ze in het middelpunt van de belangstelling stond, met die camera… Ze lacht voortdurend, ze heeft fantastisch mooie ogen en een stralende lach. Ze babbelt graag, zou dolgraag willen werken om te bewijzen dat ze dit echt wel kan, is graag onder de mensen en wil zich nuttig maken. Hopelijk komt dat er ooit nog van.

Maar nu heeft ze vaak slechte dagen, stappen lukt niet meer, ze is vaste klant in het ziekenhuis om behandelingen te ondergaan die haar kunnen helpen om de pijn te bestrijden en de spasmes tegen te houden. Ik raad je aan om haar blog eens te lezen en néé, het is bij lange na geen kommer en kwel wat de klok slaat, integendeel. Ze schrijft prettig en realistisch en ik vind het een verrijking om te lezen wat haar bezig houdt. In tegenstelling tot veel “joepiejey happy” blogs over drie keer niks.

Lang leve Virginie en haar gezin, ik ben blij dat ik ze heb leren kennen. 🙂

DSC_0021-3

 

10 comments

  1. Heel mooi eerbetoon! Mijn zoontje kreeg vorige maand ook zo’n baclofenpomp, maar dat ging mis… dat las je misschien al bij mij.
    Ik ga zeker eens lezen bij haar!

    Like

Geef een reactie

