Tiny bij de tandarts, deel 2

Een week of zo geleden schreef ik al over wat er mij te wachten stond bij de tandarts.

  • tand onder kroon is afgebroken, dus:
  • twee tandjes er juist naast worden afgeslepen
  • daar wordt een tijdelijk plastieken kroontje op gezet
  • afdruk wordt naar het labo gestuurd
  • ze maken een tijdelijke brug van drie tandjes
  • de stomatoloog rukt/snijdt/kapt de afgebroken tand er uit
  • de tijdelijke brug wordt er in geplakt

En dan ga ik naar Amerika. 🙂

Nog een paar maanden later krijg ik een definitieve brug.

Stapje twee, drie en vier is ondertussen in één sessie gebeurd. Normaal gezien ben ik nooit nerveus voor de tandarts, het is een hele lieve vrouw en ook mijn vorige tandarts was een schat van een man.

Deze keer stond ik op met buikpijn van de stress. Er moeten namelijk twee gezonde tanden volledig afgeslepen worden, vooraleer daar een kroontje of brug kan gezet worden. Bye bye tandjes. Let wel, het gaat hier over mijn VOORtanden hé, als die er uit zijn, valt dat wel meteen op. Ik heb een hoektand die nogal scheef staat. Lang leve mijn tandarts die toen ik twaalf was, de gevleugelde woorden sprak: “Maar nee, meisje, zo erg is het niet, je hoeft geen beugel hoor.”

Voor iemand die al gepest werd omdat ze te mager was en een bril droeg, zou een beugel gewoon een nekslag betekend hebben. Jaren later kreeg ik natuurlijk spijt, scheve tanden blijven scheef staan en tegenwoordig heeft iedereen de perfecte tanden, nietwaar?

Maar nu dat hoektandje sowieso naar de vaantjes moest, kon de tandarts de gelegenheid aangrijpen om dat nieuw exemplaar een beetje rechter te zetten.

Ze had me gezegd: die plastieken kroontjes, die zijn er maar in drie kleuren, dus ja, je zal wel een kleurverschil zien. Ik vreesde voor een periode waarin ik maar zo min mogelijk zou glimlachen, laat staan breeduit schateren.

IMG_6877

Twee uur heb ik in deze stoel gezeten, zo lang zijn ze bezig geweest. Er moesten drie afdrukken genomen worden en bij de derde ben ik bijna gestikt. Er was wat van die pasta in mijn keel gelopen en als je al met zo’n warme hap klei in je bek zit, is er al niet veel plaats meer over. Ik kreeg geen lucht en begon met armen en benen te spartelen, erg benauwend. Gelukkig werd ik ‘gered’ en kon ik snel weer rustig worden.

En wauw, het ziet er goed uit. Het voelt gewoon bizar, want het zijn geen echte tanden, maar het uitzicht valt reuze mee, ik kan weer lachen.

Over een week naar de beenhouwer, euh pardon, de stomatoloog, voor het vervolg.

13 comments

      1. Ik heb zelf ook een stukje aan mijn voortand dat ze moeten repareren hebben en dat voelt inderdaad elke keer weer raar. Maar dat is binnen een paar dagen helemaal voorbij 🙂

        Liked by 1 persoon

  1. Een kermis is een geseling waard, zei wijlen mijn gestorven grootmoeder die reeds dood is.
    En je weet het: behalve zwaaien, tover je voortaan ook maar een brede lach tevoorschijn mochten we elkaar eens kruisen in het verkeer!

    Liked by 1 persoon

      1. vooral de kostprijs… en het feit ook dat er aan die 2 andere tanden zal ‘geveild’ moeten worden. Langs de andere kant: zo’n gat in je mond als je lacht, het is ook geen zicht…

        Liked by 1 persoon

      2. Ja dat is een eng idee, dat is dus nu bij mij gebeurd. En op lange termijn is het natuurlijk wel blijvend, deze oplossing is ook nog minder duur dan implantaten en handiger (en mooier) dan een prothese. Het is wel even schrikken, dat bedrag.

        Like

  2. Tijdens het lezen beleefde ik mijn eigen tandartsverhaal helemaal opnieuw 😦

    Mijn langste behandeling was 1u40 en dat vond ik toen al verschrikkelijk! Twee uur in die stoel.. pffft 😦

    Maar eens de ‘echte’ kronen klaar zijn, zal het heel erg mooi zijn!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

