Tiny bij de tandarts

Over het algemeen mag ik echt niet klagen: ik heb misschien niet de mooiste maar wel gezonde tanden. Een jaar of zeven geleden brak er een stuk van mijn voortand en besloten we daar een kroon op te laten zetten.

Vorige week stond die echter ineens los. Elke dag een beetje meer en ik werd al bang om iets te eten en de kroon ineens te voelen lossen. Dus hup, naar de tandarts. Die gaf mij niet zo’n goed nieuws. Onder de kroon is de resterende wortel afgebroken… Hij kon er nu voorlopig wel terug opgeplaatst worden, maar dat is echt geen garantie.

Wat nu?

Ofwel een prothese, zo’n ding met haakjes dat je elke nacht in een potje moet laten weken. Zie je mij al? Nee dat zie je niet. Vergeet het. Gooi dat beeld nu meteen weg. Je hebt het niet gezien.

Ofwel een implantaat. Maar jammer genoeg lukt dat op die plaats niet meer, te weinig kraakbeen.

Ofwel een brug. Dan moeten de twee tanden er naast ook eerst afgeslepen worden, moet de tand in kwestie volledig er uit (door een stomatoloog), wordt er eerst een voorlopige brug geplaatst, zodat het kan genezen en dan een tijd later de definitieve.

br

Voordeel: behoorlijk definitief, esthetisch, en dan ik eindelijk die scheve hoektand een beetje laten corrigeren.

Nadeel: veel gedoe, veel afspraken, veel geld en niet terugbetaald. Het zou zelfs nog kunnen vooraleer we vertrekken naar Amerika.

Zie ik dat zitten? Nee. Maar ik zal wel moeten zeker. Ervaringen mag je hier zeker delen.

Geniet ondertussen nog even van die schitterende tandarts-conférence van Henk Elsink. De goeie man is vorige week net overleden.

12 comments

  1. Ik heb dit ook laten doen. Daarvoor ben ik (schrik niet!) 21 keer in de tandartsstoel beland. Soms met behandeltijden van 1 uur en 40 minuten! Gelukkig pijnloos, dat wel. Het prijskaartje was een paar duizend euro. Maar ik heb wel 2 bruggen van telkens 3 tanden.

    Zo’n kunstgebit zag ik ook niet echt zitten 😦

    Ik wens je veel succes toe. Maar ik ben echt zeker, dat je nadien super blij zal zijn met het resultaat!

    Liked by 1 persoon

  2. Een collega op het werk zou ook een brug moeten nemen voor haar achterste tanden… toen ik hoorde hoeveel ze zou moeten betalen.. had ik zoiets van… laat maar, het is toch niemand die het ziet.
    Als het natuurlijk je tanden vooraan zijn, kan je natuurlijk niet anders…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

