Tiny logeert bij mama en papa

Néé, ik ging niet trouwen… 🙂

Op een donderdagavond gingen we uit eten met het werk in Brugge en de dag erna moest ik weer vroeg op post zijn. Dan leek het me handiger om bij mijn ouders te overnachten.

Het restaurant is trouwens een enorme aanrader: Hoeve Cortvriendt is het didactisch restaurant van de hotelschool Spermalie. De leerlingen van het vijfde en zesde jaar staan zélf in de keuken en doen zelf het onthaal en het opdienen. Ze doen dat voortreffelijk. Er is wel een supervisor maar die houdt zich op de achtergrond en komt achteraf vragen of alles goed verlopen is.

Schilderijtjes van gerechten, topkwaliteit en topbediening. Daar genieten wij elk jaar van. Als je wil reserveren, wees er dan vroeg bij en het is enkel tijdens de week.

image1

Mijn ouders wonen daar op een kwartiertje wandelen vandaan, dus dan kon ik al een glas drinken (mocht nog, want nog géén tournéé minerale, die start 1 februari!).

Grappig, ik kom binnen met de sleutel (doe ik anders nooit), mijn ouders liggen al in bed en ik hoor mijn vader zeggen: “Ze is daar, zie”. Net als vroeger roep ik nog eens slaapwel en ga naar mijn slaapkamer de logeerkamer.

Eigenlijk slaap ik er niet zo goed: de grote boerenklok in de woonkamer slaat om het kwartier ‘Booooing’ en op het uur krijg je het hele Big Ben riedeltje te horen. En ik ben mijn oordoppen vergeten. Gelukkig val ik toch snel in slaap en wordt slechts af en toe eens wakker.

’s Morgens hoor ik mijn ouders stilletjes praten (of is het de radio) en ga ik ze goeiemorgen wensen en douchen. In hun nieuw appartement is de badkamer piekfijn in orde, lekker warm (want met een timer) en is de shampoo van een gekend merk (want we kopen al jaren hetzelfde). Luxe!

Ik krijg een mini-ontbijtje, want aan havermout doen ze niet, maar mijn moeder denkt toch nog altijd dat ik graag een yoghurtje lust. image2

Het is zo vertrouwd, logeren bij je ouders. Een stukje nostalgie, maar toch anders omdat ze al een jaar of drie niet meer in het ouderlijk huis wonen. Ik mis soms nog de kleine keuken en mijn vaste plaats daar aan tafel, waar ik stukjes vlees onder de tafel door aan de hond gaf, of mijn aardappelen ongezien op mijn vader’s bord deponeerde.

Maar ik mag enorm gelukkig en dankbaar zijn omdat ik me maar al te goed realiseer dat veel mensen van mijn leeftijd niet meer bij hun ouders kunnen logeren – omdat ze er niet meer zijn. Veel sterkte aan iedereen die ze moet missen.

17 comments

  1. Het moet ook fantastisch voor hen zijn om ‘hun meisje’ nog eens in huis te hebben.
    Inderdaad ongelooflijk dat je zoiets nog eens kunt doen. Mijn moeder is er nog, maar ik kan me niet voorstellen dat ik nog eens thuis zou gaan slapen. Het zou aanvoelen alsof mijn hoofd in Sint Michiels slaapt, en de rest in Koolkerke.

    Liked by 1 persoon

  2. Ondanks dat mama er niet meer is, probeer ik 1 keer per maand op donderdag bij papa te gaan eten, mijn zus komt dan ook en dan zitten wij op onze oude plekken….logeren, dat heb ik niet meer gedaan sinds ik het huis uit ben, dat zou raar voelen 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Die laatste paragraaf is zo waar! Ik was pas 40 toen ik volledig wees was, en vier jaar daarvoor werd ik al halve wees.
    Koesteren tot de zesde macht, dat moet je daarmee doen!
    En hoe, je gaat niet trouwen? Spijtig. Je had van het feest nogmaals een eighties party kunnen maken gecombineerd met een blogmeet 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Ik ga iedere week eens bij mijn mama langs, maar slapen heb ik er al jaren niet meer gedaan (kan nu trouwens ook niet meer want ze woont in een serviceflat).
    Jaren geleden zijn wij ook eens in de PIVA (hotelschool van Antwerpen) gaan eten. Ik was toen redelijk onder de indruk van de ontvangst, de sfeer en de bediening. Het eten was echter niet zoals dat van Spermalie

    Like

Geef een reactie

