Tiny en de Joshua Tree

“Oink?”, deed mijn lief deze morgen. “Je stuurde nog geen sms met duizend smileys omdat U2 naar België komt? Ben je ziek?”

Hij refereerde aan mijn enthousiaste reactie na het Doe Maar nieuws, een paar weken geleden. Maar nee, al ben ik grote fan van het werk van U2, ik zag ze zeven jaar geleden tijdens een prachtig concert en voorlopig kan ik er nog even tegen.

Trouwens, zei ik, U2 mag dan wel met hun dertigjarige Joshua Tree naar hier komen, wij gaan straks lekker zélf naar onze eigen Joshua Tree! Ha!

joshua

Voor dit album uit 1987, trok de band samen met fotograaf Anton Corbijn naar de Mojave Desert in Amerika. Een dag of drie reden ze rond in de omgeving van Death Valley, het spookstadje Bodie en het uitkijkpunt Zabriskie Point. De foto’s op de LP zijn allemaal in deze woestijnpracht gemaakt. Ik ben fan van Anton Corbijn, zijn monochrome foto’s van U2 vond ik toen al prachtig, dit is echt de stijl waar ik van hou.

joshu

Laat het dus geen verrassing zijn dat ik mijn Nikon mee zeul naar Amerika, over enkele maanden, en dat ik mijn familie ga vragen om even U2-gewijs te poseren bij een of andere Joshua Tree-achtige boom. Of woestijn. Of berg. We zien wel… Want naar die boom moet ik in elk geval niet meer zoeken, die ligt plat, las ik.

Deze boom is trouwens een soort Yucca, genoemd naar de profeet Jozua (Joshua). Toen de Mormonen in de negentiende eeuw de Mojave-woestijn doortrokken, vonden zij dat deze bomen leken op de profeet, die met zijn armen naar de hemel reikt. Ah ja.

Onze USA-tour krijgt trouwens stilaan vorm: de vlucht is geboekt, de huurauto ook en de eerste nacht in Yucca Valley (jaja) ligt ook al vast. Hoera!

16 comments

  1. Geef me honderdduizend euro om één nummer van U2 op te noemen, en ik sta met mijn mond vol tanden. Vraag me om één keer ‘oink’ te zeggen, en het lukt!
    Had je al iets geschreven over je Amerika-reis? Dan heb ik daar grandioos over gelezen. Heel tof, ik zie uit naar je verhalen en prachtige foto’s.

    Liked by 1 persoon

  2. Dat wordt een mooie reis. Ik herinner me een overnachting (1995) in Joshua National Park. Twee weken door het westen van de USA met een huur-camper. Ik zag er voor het eerst roadrunners. Tot dat moment dacht ik dat het een gefantaseerd tekenfilm-beest was.

    Liked by 1 persoon

  3. Ohhh ik ga binnenkort de CD kopen, ken wel wat nummers van U2 maar ik moet me nu echt even “inluisteren”.. Namelijk, de 3JS (de Volendamse band waar ik fan van ben) doet dit jaar een tour genaamd “3JS do U2”. Als een eerbetoon aan U2 en het 30-jarig bestaan van het album “The Joshua Tree”. Dus ik moet wel een beetje weten wat ik kan verwachten. Ze doen echt geen eigen nummers, alleen U2. Een kaartje heb ik al voor 15 april. Jan is geen fan van de 3JS, maar wel van U2 en wil dus een keer met me mee! Denk dat ik zo maar eens ga kijken voor een theater in de buurt.. Helemaal top natuurlijk.
    De echte U2 concerten laat ik aan de echte fans! 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. Oh die 3j’s kunnen wel een stukje zingen, dus dat zullen ze vast ook wel goed doen. Ik kan geloven dat je er hard naar uit kijkt. Jammer, ik kan niet met je mee: 15 april is de dag dat we nét terug keren uit de USA.

      Like

  4. Ja, zo’n reis is anders ook wel een leuk plan, hé! Ik heb vanmorgen al kaartjes gescoord, maar tegen een reis naar de USA zou ik geen neen zeggen. 😉

    Wij deden drie jaar geleden al een road trip van 14 dagen en het Joshua Tree National Park vonden wij oprecht één van de mooiste nationale parken (we hebben er wel nog veel die we moeten bezoeken, hoor).

    De boom van U2 is er inderdaad niet meer dacht ik en is ook helemaal in het Joshua Tree NP voor zover ik begrepen heb. Ik heb wel een foto bij soortgelijke boom (ja, natuurlijk!).

    Ik kijk eigenlijk al uit naar foto’s en reisverslagen!! Ik heb nu al heimwee door het lezen van deze post!

    Liked by 1 persoon

  5. Al sinds 1983, toen ik U2 live zag op Rock Torhout, ben ik fan. Dat jaar deelden ze overigens de affiche met Eurythmics en Simple Minds, wat er voor zorgde dat die dag op slag onvergetelijk werd.

    O ja, de zogenoemde Joshua tree is een Yucca brevifolia. De boom is op zijn mooist als hij bloeit. Dat doet hij overigens rijkelijk met grote crèmewitte bloemtrossen.

    Liked by 1 persoon

  6. Ik ben nu al nieuwsgierig naar je USA-belevingen. Het lief hoopt dat we volgend jaar voor het eerst de grote plas zullen oversteken, maar ik ben nog niet 100% overtuigd.
    En ik ga wél naar het concert… Ik heb ze nog nooit live gezien maar ben niet zo te vinden voor hun recentere werk, vandaar dat ik me nooit eerder geroepen voelde. Ben benieuwd!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

