Tiny keek naar…

Films en series in 2016.

De eerste film die ik dit jaar zag, in de cinema, was de nieuwste van Quentin Tarantino. Ofwel ben je fan ofwel vind je het verschrikkelijk. Ik behoor dus duidelijk bij de eerste groep: van een beetje (veel) bloed ben ik niet vies, de dialogen, de spitsvondigheden, de gitzwarte humor, de verwijzingen naar andere films, personages, gebeurtenissen: zalig.

The hateful eight zag ik op een verloren woensdagnamiddag, in een zaal vol mannen. Echt, ik was de enige vrouw. Is dat nu echt zo’n typische mannenfilm? Misschien wel, ach dan hou ik maar van mannenfilms, kan mij het schelen.

tarantino

De eerste serie die we dit jaar bekeken was de Deens/Zweedse The Bridge. We keken via Netflix, op de laptop die ik aansloot op de televisie. Want nee, een smart-tv hebben we (nog) niet. Zo gaat het dus ook. De serie zit slim in elkaar, de hoofdpersonages zijn op zijn minst gezegd bizar, zeker de Zweedse Saga Noren, die een behoorlijk autistische politie-inspecteur speelt. Ze spreken Deens en Zweeds door elkaar, maar gezien ik niks ken van die talen, merk je maar weinig verschil. Mijn fascinatie voor die talen nam er wel door toe, en af en toe begrijp je wel wat woorden.

bridge

Ik huurde af en toe een DVD in de bib van Wevelgem en de eerste in het rijtje was “Alexandra’s Project“. Nog nooit van gehoord, maar het verhaal sprak me wel aan. Steve is manager, woont in een rustige buitenwijk, is vader van twee en ogenschijnlijk gelukkig getrouwd met Alexandra. Op zijn verjaardag wordt hij gepromoveerd en een verrassingsfeestje verwachtend vertrekt hij goedgemutst huiswaarts. Daar vindt hij een leeg huis met de rolluiken gesloten en de lampen uitgedraaid. Hij verwacht eerst dat iedereen zich verstopt heeft, maar kan uiteindelijk slechts een videoband met het opschrift “speel mij af” vinden.Wat daar op staat, is een grote verrassing voor hem én voor de kijker. Dit is een low-budget film uit Australië en boeide mij behoorlijk, alleen het einde is een beetje… mwah.

alexandra

Begin maart gingen we nog eens naar de bioscoop voor The Revenant. Er werd verteld dat je die film echt in de cinema moest bekijken. Ha ja, zeker als die een Oscar wint voor Beste Cinematografie. Hij kreeg ook een Oscar voor beste regisseur en beste acteur (ons Leonardo!), maar duidelijk niet voor beste scenario. Hallo! Soms had ik echt het idee dat ik naar een verfilmd stripverhaal zat te kijken. Totaal ongeloofwaardig, veel details die van de pot gerukt leken, voorspelbaar,… Maar inderdaad, Leo speelt de pannen van het dak en heeft wellicht wel een stukje afgezien in barre weersomstandigheden.

leo-xlarge

Met de leesclub gingen we naar de nieuwste Bridget Jones. Erg ontspannend en niét de verfilming van het laatste boek, maar heel speciaal enkel voor de film geschreven. Volgens mij komt er dus zeker nog een vervolg op de film, mét terugkomst van Hugh Grant, vermoed ik. (Hoop ik – een klein beetje) 😉

bridget-jones-online-image1

 

Natuurlijk keken we ook weer naar Orange is the new black, het vierde seizoen. Wat een schitterende serie is dat toch zeg! Bij het einde van dit seizoen heb ik echt moeten huilen, maar ik verklap niks!

Verder volgde ik de spin-off van The walking dead: Fear the walking dead. Meer gepraat en minder zombies, maar toch ook spannend genoeg om elke week opnieuw te kijken.

Ondertussen is The Walking dead ook weer te zien, meteen op FOX op maandagavond. Ofwel zit ik dan laat in mijn bed of sta ik op dinsdag extra vroeg op om de opname te bekijken. Ja, zo zot ben ik dus!

fear_full_cast

Op Canvas liep ook het tweede seizoen van The Leftovers, goed gemaakt en zeer onderhoudend. Wel nogal Amerikaans. Om een beetje tegengewicht te geven, keken we ook naar de twee seizoenen van Outlander. Van deze serie heb ik alle boeken gelezen en toegegeven, de verfilming is echt de moeite. Eén van de figuranten in Schotland is trouwens een vriend van ons!

Wat keken jullie vooral in 2016, of wat heb je er van onthouden?

 

 

 

14 comments

  1. Ik heb R. op haar verjaardag ontvoerd naar de Lumière voor een film (waarvan ik de naam al vergeten ben) die op de affiche enorm werd bejubeld. Er kwam maar geen schot in, meer nog, het was een vervelend gedoe zonder voorgaande. Halfweg keken we naar elkaar, schoten in de lach, en vluchtten de zaal uit. De cassière keek eens serieus in onze richting en zei: “Tja, die regisseur, je moet er aan zijn, hé!”. Geen wonder dat maar vijf mensen in de zaal zaten.
    Een dikke meevaller was ‘De Premier’, die we vorige maand in Kinepolis gingen bekijken. Spanning met hier en daar wat subtiele humor, dat was echt ons ding.
    Voor de rest heb ik vaak naar mijn vrouw gekeken het laatste jaar. Dit zicht word ik nooit beu :).

    Liked by 1 persoon

  2. O, waar moet ik beginnen. Veel series gezien onder meer ook The Bridge. Ik zal degene die ik minder vond er uit laten 🙂 Hier gaan we: The affair, Masters of sex, Dirk Gently’s holistic detective agency, catastrophe, la trêve (op canvas), the big bang theory.

    Liked by 1 persoon

  3. In 2016. Better call Saul (jaar 1 en 2), Game of Thrones (jaar 6), Outlander (jaar 1 en we zijn halverwege jaar 2), The Bridge (jaar 2), Overspel (jaar 2), The Black List (halverwege jaar 3), Camelot (jammer genoeg bestaat er maar 1 jaar), Luther (alle jaren), The Knick (jaar 1 en 2) En heel wat films.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik heb dit jaar vooral alles gevolgd wat door Eric Goens werd voortgebracht: Kroost, Het Huis, etc. Goens vind ik een ronduit fantastische programmamaker.
    Titels van series/films moet ik je helaas schuldig blijven. (Druk, druk, druk, je kent dat wel. 😉 )

    Liked by 1 persoon

  5. Hoezo het tweede seizoen van the Leftovers?! Dat heb ik dus compleet gemist!!! Vond het eerste seizoen wel goed – al had ik misschien méér spanning verwacht. Ik heb het boek, waarop seizoen 1 is gebaseerd, intussen ook in de kast staan. Het fascineert me wel, zo van die postapocalyptische verhalen.

    Like

Geef een reactie

