Tiny deelt haar favoriete publieke sauna’s

Een hele tijd geleden had ik het al over sauna’s. Ik interviewde toen (fictief) Gerard en Geraldine.

Blijkbaar is dat een populaire zoekfunctie op deze blog: saunabezoek, naakt in de sauna, openbare sauna… Iedereen wil er het fijne van weten. En gelijk hebben ze. Daarom, een overzicht van de sauna’s waar ik al geweest ben, wat ik er van vond en waar ik nog terug zal gaan.

In West-Vlaanderen:

Vroeger was dit een feestzaal voor bruiloften en dergelijke. Maar al vele jaren is dit familiebedrijf uitgegroeid tot een mooi en standingvol wellnesscenter. Er zijn een behoorlijk aantal sauna’s: Finse sauna, Himalaya zoutkristallensauna (ideaal voor beginnelingen), stoombad, Japanse sauna met uitzicht over het grote binnenzwembad, Kelosauna en meditatiesauna. In de Kelosauna worden heel regelmatig opgietsessies gehouden, meermalen per dag. Deze zijn erg verzorgd, goed uitgelegd, goed begeleid, maar soms is er wel een showelementje bij, waar niet iedereen van houdt. Een ander dan weer juist wel.

foto1

Ze hebben ook een grote restaurantruimte, je kan het ook een lounge noemen, want je kan er lui liggen op makkelijke zetels, dekentjes zijn voorzien. Het eten is er lekker, veel keuze, maar de prijzen zijn behoorlijk hoog. Ook voor de drank. Zoals in de meeste sauna’s is ook hier water gewoon te betalen en mag je zelf je water niet meebrengen. Dat vind ik overal een minpuntje.

Oh, er is een gekke ober. Hij komt aan je tafel staan, zegt niks, en je wordt verondersteld je bestelling door te geven. Prompt wordt dit gebracht, hij zegt wederom niks, maar zet het op je tafel zonder één woord. Raar, maar blijkbaar is dit zijn manier van doen.

Buiten is er een grote ligweide, met ligstoelen waar je enkel in kan liggen. Lekker half zittend een boekje lezen buiten, is iets moeilijker.

Pluspunt: het grote zwembad, binnen en buiten. Zalig!

Minpunt: er is niet echt een stille rustruimte, het galmt overal nogal. De zwarte tegels overal zien er prachtig uit, maar zijn wel erg glad. Gelukkig ligt er hier en daar een antislipmat.

Prijs: 31,95€ voor een dagpas

Open van 11 tot 22u, gesloten op dinsdag en woensdag

Ik moet wel eerlijk zeggen, het is al een aantal jaar geleden dat ik nog in deze sauna was. Toch vermeld ik hem, omdat mijn allereerste saunabezoek dààr was. De eerste keer vergeet je nooit, hihi. Ook hier verschillende sauna’s: Panoramische sauna, biosauna, infraroodsauna, Finse en Kelosauna, ondergrondse sauna, stoombad plus ook een groot zwembad binnen én buiten.

6942

Ik vond het er altijd redelijk druk, maar misschien is dit al beter. Het eten in de bistro is zeker niet slecht, de service is goed.

Ook hier is het storend: veel volk rondom het zwembad maakt dat je zelfs in de rustruimte boven niet echt de stilte ervaart. Voor de rust duik je dus beter een sauna in.

Prijs: 29€ voor een dagpas

Open van 10.30 tot 22u30, elke dag

 

In Oost-Vlaanderen:

Saunate is een heel eind gesloten geweest, ze waren failliet. Gelukkig zijn er overnemers op de proppen gekomen die de boel hebben opgefrist en heropend. Inderdaad: gelukkig, want we gingen al een aantal jaar graag naar dit complex. Niet ver voor ons, niet zo duur, en veel rustmomentjes mogelijk.

Hun rustruimte, met ‘open haard’ in het midden is echt zalig, je zit of ligt in de heerlijke zetels en het is er echt wel veel stiller dan in andere rustruimtes. Ook hier vind je terug een aantal sauna’s en een binnen- en buitenzwembad. Dat binnenzwembad is niet zo groot, maar het is schoon en lekker van temperatuur. In dit complex vind ik vooral het stoombad erg aangenaam: het is er nogal duister, maar dat vind ik net goed. En ruim!

saunaopgiet

Ook hier zijn de opgietsessies professioneel, maar toch ook een stukje familiair, gezellig.

Het is jammer dat hun bistro niet meer zo goed is als vroeger: minder keuze, minder kwaliteit, gelukkig dan ook niet zo duur.

Prijs: 25€

Open elke dag van 11 tot 23u

 

Een complex dat misschien iets kleiner is, maar toch ook wel comfortabel. Ook hier weer een vijftal verschillende sauna’s, opgietsessies, jacuzzi, stoombad, maar allemaal een beetje kleiner. Verschillende sauna’s bevinden zich in de tuin, en daar is het een beetje zoeken en ontdekken, in hoekjes en kantjes. Als het vriesweer is, of nat, kan het buiten ook wel wat glad zijn.

Hier is de bistro verzorgd, rustig van sfeer en de gerechten zijn kwalitatief en redelijk geprijsd.

Prijs: 25€ voor een dagpas.

Open elke dag van 11 tot 23u.

Ik ben in nog andere sauna’s in het Gentse geweest, maar telkens maar één keer en dat vind ik te weinig om er echt over te kunnen oordelen. Aqua Azul bijvoorbeeld is mooi en intiem, heel apart van sfeer. Open: Zomer (mei tem sept): 17.00 tot 23.00 u (ma tem za) – Winter (okt tem april): 13.00 tot 23.00 u (7 op 7) en op dinsdag van 13.00 tot 17.00 u enkel vrouwen. Prijs: 25€

Vlaams-Brabant:

  • Thermae Boetfort in Melsbroek

Deze sauna heeft ook een badpakgedeelte. Geen idee hoe het daar is, want dat vind ik eigenlijk compleet belachelijk. Je zit daar dan te zweten in badpak… en dan? Nee, sauna is voor mij naakt. En anders niet.

Enfin, het naakte gedeelte is compleet afgescheiden. Er bevindt zich een enorm groot stoombad in een soort gewelfde ruimte, heel magisch. Verder is het er een beetje krap, als er veel volk is, loop je nogal op elkaar. Ik vond er ook weinig plekjes om echt te rusten.

Het restaurant is echt wel super: heel veel keuze, vriendelijke bediening en niet zo duur voor wat je krijgt. Okee, je komt niet voor het eten naar een sauna, maar een lekker hapje tussendoor of achteraf is toch wel handig. Wij blijven altijd bijna een hele dag, dus iets eten hoort er bij.

Prijs: 31€

Open van 10u30 tot middernacht, elke dag

In Antwerpen: 

Voor ons is dit de nummer één. Er hangt ook een hotel aan vast, en als je geluk hebt om vroeg genoeg te reserveren, kun je twee volle dagen genieten van de thermen + overnachting voor 149€, 185€ in het weekend. De prijs is per kamer, dus voor twee personen. Persoonlijk vind ik dat echt wel de moeite. Als je 2x twee dagen ingang sauna rekent, zit je ook al aan 120€ hé? Op zondag is er altijd brunch, van 9u tot 12u, en man, man, wat is dat fantastisch!

thermen_rijmenam_08_small

Het is er groot, er is altijd behoorlijk wat volk, maar dat valt nooit op, je hebt er geen last van omdat het zo ruim is. De lounge/restaurantruimte is gezellig, je kan er ook rond het haardvuur gaan zitten met een boekje en een lampje. Het eten is er super lekker en de bediening erg correct.
Ook hier weer: veel verschillende sauna’s, opgietsessies, stoombad, jacuzzi, zwembad binnen en buiten,… Het stoombad is hier echter niet zo groot, maar ach.

421595_986_485_fsimage_1_thermen_mineraal_himalaya_grot

De Himalaya-grot

Een grote tuin met genoeg verstelbare ligbedden om lekker van de zon te genieten. Mooi verzorgde opgietsessies, dompelbaden, een stille rustruimte,…

Prijs: 31,90€

Open elke dag van 11u tot middernacht. En op zondag dus al vanaf 9u. 

———————————————————————-

Natuurlijk breng je zelf je badjas, handdoek en slippers mee naar de sauna, maar in elk complex kun je deze ook huren. Oh en als je logeert in Thermen Mineraal, krijg je die wel gratis erbij.

Wie er nog nooit een publieke sauna heeft geprobeerd en een beetje angstig is: ik wil gerust eens meegaan en een initiatie geven. 😉 Maar dat aanbod is alleen geldig voor dames, ik wil de huisvrede nog wel kunnen bewaren. Ik ga ook wel eens met een man (die niet mijn eigen vriend is) naar de sauna, maar dan moet ik die echt al héél goed kennen.

Kennen jullie nog andere publieke sauna’s die aan deze kunnen tippen? Ik ben benieuwd!

 

21 comments

  1. Een aantal van die instellingen heb ik ook al bezocht. Thermen R, Villa Aqua en Saunate (waar we vroeger al eens gingen in combinatie met een Makro-bezoek). Op een nationale saunadag ben ik ook eens bij Caldare (http://www.caldare.be/index2.html) geweest in Torhout, een kleinschalige maar toch leuke sauna. Ik beschreef op mijn weblog ook al eens de sauna van Bloso Blankenberge (http://www.dekust.be/nl/doen/bloso-wellness-saunacentrum), een redelijk recente en verzorgde instelling.
    De combinatie van sauna/verblijf moet leuk zijn, maar zal ik nooit doen. Probleem is dat mijn schat niet zo’n fan is van saunabeleving en ik meestal alleen ga. Met iemand afspreken hiervoor zal ik nooit doen, is nogal raar.

    Liked by 1 persoon

  2. Sileau in Snaaskerke … origineler dan dat vind je geen sauna.
    En natuurlijk de oudste badhuis van het land, Aqua Azul in ’t patershol gent!

    Die in Rijmenam eens proberen! merci voor de tip!

    Liked by 1 persoon

  3. Ik passeer geregeld langs Thermen Mineraal in Rijmenam (wegens vaste klanten in die regio) en man, man, man, wat staan daar telkens een boel auto’s voor de deur. Door je enthousiasme begrijp ik nu ook waarom.
    Zelf ben ik geen saunamens, maar ik gun ieder diertje zijn pleziertje. 😉

    Liked by 1 persoon

      1. Zeker doen! Ik kreeg van Het Lief een genereuze bon van WW en daar heeft hij dik mee gescoord Super complex! Er staan trouwens altijd kannen met fris water (gratis) aan de toog en een pot muntjes. En ze hebben recent nog een stuk bijgebouwd. En de opgieters zijn super goed. En… Ik moet dringend nog eens gaan, dus!
        Mineraal was vroeger ook mijn favoriet, nu een beetje ver sinds ik verhuisd ben.

        Liked by 1 persoon

      2. Yep, Waer Waters is goed. Persoonlijk vind ik Thermae in Grinmbergen ook goed, zeker nu ze de zwemvijver hebben. Foei zeg, enkel dames. Dat is een beetje de vooroordelen bevestigen dat je daar doet 😉

        Like

  4. Ik wil wel eens met je mee ! Om de drukte te vermijden en ook de kans om een collega tegen te komen te verkleinen, ga ik graag op ne werkesdag. Ni altij makkelijk een liefhebber te vinden om mee te gaan. En alleen… heb ik nog ni gedaan.

    Like

  5. Ik ben enkel nog maar in die van Boetfort geweest, ’t was meteen mijn eerste keer in een wellnesscomplex. Als er op hotel een sauna of iets dergelijks is, kan ik daar ook van genieten (bv in het Van der Valk in Maastricht!). Het lief is ab-so-luut geen fan dus ik kom er eigenlijk zelden, in een sauna.. wel jammer!

    Like

  6. Vorige zaterdag naar Saunate geweest. Dit was mijn 1ste keer in een publieke sauna. Het is goed meegevallen op 2 incidentjes na. 1st was er een met zijn piemelspelende man in de stilte ruimte en nadien was er een man die toch net iets te dicht kwam in de jacuzzi en 1st mijn voeten aanraakte en daarna nog mijn buik en hand.
    In maart ga ik dan weer naar wu wei en in juni naar asanti.

    Like

Geef een reactie

