Tiny valt even van haar stoel

1 op de 5 Belgen vindt het normaal dat je seks hebt met iemand die dat eigenlijk niet wil, maar die dronken of stoned is. “Zwijgen is toestemmen.” 

geweld

PARDON?? Vrijdagochtend in de auto hoorde ik Linde Merckpoel bijna walgend een smsje voorlezen als reactie op dit nieuwsbericht. Iemand stuurde: “Pas op met het woord verkrachting te vlug te gebruiken.”

WABLIEF??

Mag ik even van mijn stoel vallen ja? Gelukkig zat ik in een autostoel en had ik mijn gordel aan.

Dat geloof je nu toch niet? En het erge is, ook vrouwen zijn deze mening toegedaan. Ah ja, als iemand nogal zat is en alleen maar wil slapen, dan is ’t niet erg dat manlief er even bovenop kruipt en zijn goesting doet. Hallooo!!

Doen wij vorig jaar al die moeite om met de hashtag wijoverdrijvenniet iedereen bewust te laten worden van het feit dat er nog steeds veel te veel seksueel geweld oogluikend wordt toegestaan en ondergaan, veel maakt het blijkbaar niet uit voor de gemiddelde Belg.

Beste lezer, ik hoop dat jij vooral niet gemiddeld bent. Want ik kan er met mijn kop niet bij. Vorig jaar schreef ik, net als zovele andere vrouwen, dat ik niet heb overdreven.  Veel jonge meisjes kleden zich graag eens sexy en luchtig, omdat ze graag mooi willen zijn, omdat ze graag complimentjes krijgen, omdat ze het gewoon leuk vinden. NIET omdat ze betast willen worden. En niet omdat ze vunzige opmerkingen willen krijgen.

Uitlokken van seksueel geweld bestaat niet. Niemand ‘verdient’ het om verkracht te worden. Daarbij kiezen verkrachters hun slachtoffer niet op basis van hun uiterlijk, maar zoeken ze naar een kwetsbaar iemand.
Als vrouw mag je je uitdagend kleden en mag je flirten. Bedenk dat een gezonde man dan hoogstens geprikkeld wordt en nooit zal overgaan tot verkrachting. (bron: http://www.seksueelgeweld.be/content/mythes-over-seksueel-geweld)

Verkrachting gaat nog een heel stuk verder. Ik las op mijn Facebook-tijdlijn een bericht van een Engelstalige vriend, die grappig wou zijn. Hij zette als status: “Wow, I’ve just saved a girl from getting raped! I just stopped chasing her.”  Ik verslikte me even in mijn koffie, maar relativeerde het. Hij is zo’n type knuffelbeer, dat graag en vaak ruwe, schunnige moppen maakt. Hij doet geen vlieg kwaad. Maar toch. De reacties op zijn bericht kwamen vooral van vrouwen, die dit ook niet konden smaken. Met verkrachting lach je niet. Hij reageerde: Ah ja, maar homofobie, oorlog en kindersterkte is ook verkeerd. Mogen we daar dan ook geen moppen meer over maken? Ik heb het er toch wat moeilijk mee. En jullie?

gew

 

 

17 comments

  1. Heb je ook even de tijd genomen om na te gaan hoe de bevraging gebeurde ? Bij hoeveel mensen ? Was de steekrpoef relevant. 1 op >( is veel te veel, maar nog ver van de gemiddelde Belg.
    Maar het is en blijft een walgelijk resultaat.

    Like

  2. Ik zou ook gevallen zijn als ik niet zat. Walgelijk gewoon. Maar inderdaad. Bij wie is de enquête gehouden en hoe was ze opgesteld? Anderzijds denk ik dat ze toch min of meer representatief moet zijn vooraleer ze een hoofdpunt wordt in het nieuws. Maar zeker ben ik niet.

    Liked by 1 persoon

  3. Aanranding en verkrachting zijn verkeerd en dat moet hard aangepakt worden.
    Er is geen enkel excuus waarom een man iets tegen de zin van een meisje/vrouw zou mogen doen. Geen enkel.

    Dat gezegd zijnde: ik vind wel dat er soms wat overdreven wordt. Ik las ergens dat het schandalig is dat bouwvakkers fluiten, dat mannen je op de bus durven aanspreken, dat er een complimentje wordt gemaakt… Niet elke man heeft per definitie slechte bedoelingen en sommige reacties vind ik enigszins hysterisch.

    ps: ik stel me overigens ook wel vragen over de studie die nu is gedaan. Misschien ben ik erg bevoorrecht en kom ik vooral met fatsoenlijke mannen in contact. ik vraag me écht af of dit is wat onze maatschappij over dergelijke dingen denkt. Het is wel heel bizar dat vrouwen bepaalde zaken nog meer zouden goedkeuren dan mannen…

    Liked by 1 persoon

    1. Neen, er wordt niet overdreven. In die fase zitten we nog lang niet. Helaas.

      Er is aanspreken en aanspreken. Denk aan leeftijdsverschillen, uur van de dag, de manier waarop (al een kwartier op voorhand staren) en gespreksonderwerp (‘toffe pull’ vs ‘hey lady I just wanna talk to you, you’re so pretty’)
      Ik heb gestudeerd in Leuven. Daar waren de jongens die me aanspraken een beetje zoals ik: jong en student. Hun aandacht was flatterend en daardoor had ik het heft heel goed in eigen handen. Ik kon heel goed zélf kiezen of ik wel even wilde flirten of een beleefd einde aan het gesprek wilde maken. Ik voelde me totaal niet bedreigd en geen seksobject. En ja, ook bouwvakkers hebben me één of twee keer nagefloten op een manier die me zelfvertrouwen gaf.
      Daarnaast gebeurde het bepaald niet elke dag, wat het bijzonder en passend maakte. Ik werd niet aangesproken gewoon omdat ik vrouwelijk ben, wel omdat er echt een korte klik was.

      In Brussel is het wel even anders, totaal anders. Als ik hakken aandoe, word ik nagefloten en aangesproken. Elke keer. Deze mannen ken ik van toeten noch blazen, zijn vaak decennia ouder dan ikzelf en hebben absoluut niet dezelfde interesses als ik. Hun aandacht is géén compliment, maar maakt me onzeker: straal ik dan écht uit dat ik door eender wie ongestraft aangesproken kan worden? Straal ik zoveel kwetsbaarheid uit? Waarom ik, en niet het meisje dat voor mij liep? Wat deed ik dat ze mij uitkozen?

      Deze reacties lokken uit dat je de schuld bij jezelf legt, ipv verontwaardigd op die mannen af te stappen en hen eens even de les te leren. Eén meisje tegen drie of vier mannen, die er absoluut geen graten in zien en aandacht alleen maar leuk vinden? Neen, je voelt je onbewust bedreigd, en je denkt alleen: hoe kan ik dit in godsnaam volgende keer vermijden?

      En nog iets: deze omgeving verziekt mijn hele verhouding met onbekende mannen op straat. Ik ga standaard in stand kortaf en afstandelijk als een man me aanspreekt op straat, ook al blijkt ie achteraf écht alleen maar de weg te willen weten. Ik kijk wél minder naar de mensen en hou mijn ogen op de grond gericht, ook al had ik gezworen me niet aan te passen.

      Dus: top als de mannen en mensen in jouw omgeving respectvol zijn. Dat zijn ze ook in mijn vriendenomgeving. Maar niét in mijn straatomgeving. Ik weiger nog altijd, in tegenstelling tot véél meisjes in Brussel, mezelf uitsluitend per auto of uitsluitend in groepjes te verplaatsen. Maar leuk is het niet. Het raakt me, ook na twee jaar, nog meer zelfs, omdat het al jaren en jaren opbouwt, en omdat ik me schuldig voel dat ik me nooit verweer maar zwijgend doorloop.

      Like

  4. Toen ik dit voor het eerst las, viel ik ook bijna van mijn stoel! Zoiets kan men toch niet menen?
    Walgelijk gewoon! En dan vooral nog meer.. vrouwen! Is de wereld nu echt helemaal om zeep aan het gaan?

    Liked by 1 persoon

  5. Vandaag las ik het bericht ook. Mijn reactie was er eentje van compleet ongeloof, onbegrip en walging.
    Doorgaans sta ik eerder sceptisch bij dergelijke publieke onderzoeken, doch waar rook is, is geheid ook vuur. Ik dacht dat het erg gesteld was met de huidige maatschappij, maar ’t is nóg erger.

    Like

Geef een reactie

