Tiny en de Arafat-sjaal

’s Morgens een sms: “Mama breng je je oude sjaal mee?”

Eerst denk ik: Huh? Maar al snel weet ik wat hij bedoelt. Jaren geleden toonde ik hem een zwart-witte sjaal en zei ik: “Die kun je dragen! Lekker warm, past bij alles, zeker bij alles wat jij draagt.” Het was niet goed. Het was te oud. Het was belachelijk: een sjaal van zijn mama.

De sjaal in kwestie is vele jaren ouder dan hijzelf. Hoe oud precies, dat weet ik niet. Maar dat ik hem ooit kocht in een winkeltje in het Zilverpand in Brugge, dat wel. Een winkeltje waar ze zowat alle kleren en accessoires hadden voor de échte en de would-be rock’n’rollers van de jaren tachtig. En voor de skinheads. En voor de new-wavers. En voor de hardrockers. Veel zwart dus. Mijn moeder heeft er zelden een stap binnen gezet, vermoed ik.

Ik had hem al toen ik twaalf was, want ergens heb ik nog een foto van mijn moeder en mij. Ergens net voor of net na mijn Plechtige Communie aan mijn kapsel en bril te zien. We stonden samen in een fotografiewinkel ergens in Knokke, om een Polaroid-camera te kopen. Blijkbaar had de fotograaf die drie huizen naast ons woonde, die niet in huis. En deze foto was de eerste test.

14971529_10154695732836972_615050003_o

De Arafat-sjaal, want zo werd die door iedereen genoemd, bleek onverslijtbaar. Hij rook ofwel naar mijn parfum, ofwel naar een of ander jongmens, en altijd wel naar sigarettenrook en bier. Café’s in de jaren tachtig hé… Lekker warm voor op de fiets, en later op de brommer. Waarom de sjaal naar Arafat werd genoemd, lees je hier.

De sjaal ging met mij mee op kot. Toen ik een vriend had die zijn sjaal vergeten was en putje winter nog terug moest naar Antwerpen, met de brommer, leende ik hem met plezier.

Het werd lente, en ik had een nieuw lief. Ik ging niet meer op bezoek naar die vriend en hij niet meer naar mij. Hij verhuisde, ging samenwonen, trouwen, we verloren elkaar compleet uit het oog. De sjaal was weg.

Twintig jaar geleden hebben we elkaar wel nog eens gebeld en ik herinnerde hem: “Heb jij nog altijd mijn Arafat-sjaal?” Ja ja, zo verzekerde hij mij, die ligt hier zeker en vast ergens op zolder. (In mijn hoofd klonk het als “die zie ik nooit meer terug”. Niet de sjaal, niet de vriend.

Acht jaar geleden kom ik met mijn gezicht in het VTM-nieuws. Couchsurfing is booming en ik leg het allemaal uit. De Antwerpse vriend zoekt mijn profiel, vindt mij op Facebook en stuurt mij een mail. We moeten nog eens afspreken! Ja! En breng ondertussen mijn sjaal misschien mee. Het lijkt ongelofelijk, maar zo geschiedde.

Ik had hem terug! De sjaal, wel te verstaan. Afgebleekt, tientallen keren gewassen, maar in één stuk. Ben ik hem dan meteen terug beginnen dragen? Eh nee, wegens niet meer echt fashionable, en mijn rock’n’roll-jaren liggen al een tijdje achter mij. Maar ik zou hem nooit weggooien.

Een tijdje geleden dacht ik dus, mijn zoon mag hem wel erven, hij zou er nog mee staan ook. Maar nee, daar had hij geen trek in. Tot deze morgen. Ineens is Arafat weer cool.

Ik heb hem plechtig overhandigd en het moment vereeuwigd. 🙂

merijn

Het zwaard boven ons hoofd is een grapje van de zoon. Beetje aparte humor. 😉

25 comments

  1. Heel herkenbaar. De sjaal. Wij noemden het de ‘Palestijnen-sjaal’. Ik heb hem jaren gedragen. Zeker op betogingen (tegen kernwapens en kernenergie). We hadden er twee. Eentje zwart/wit en eentje rood/wit. Ze liggen nog ergens boven op zolder bij de andere ‘verkleedkleren’ …

    Liked by 1 persoon

  2. Ik zou vroeger niet moeten thuiskomen hebben met een lief met zo’n sjaal. Veel te ‘stout’, mensen die zoiets droegen 🙂
    Ik heb het soms helemaal gehad met sociale media, maar het feit dat je op die manier de persoon en de sjaal weer in je leven kon brengen is toch de mooie kant daaraan!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

