Tiny op café

We hadden het zo graag willen filmen. Met een verborgen camera. Want aan de toog hangen was die avond hilarisch.

Donderdag gingen we naar de avant-première van “Ne me quitte pas”, dansvoorstelling van de choreografe Isabelle Beernaert. Ik keek er naar uit en ben zeker niet teleurgesteld. Veertien dansers gaven het beste van zichzelf op prachtig mooie muziek. We hebben genoten.

Na afloop wilden we niet in de file terechtkomen en besloten we nog iets te gaan drinken in een café dichtbij. Het zat goed vol, blijkbaar waren er nog mensen op hetzelfde idee gekomen na de voorstelling. Maar de ober deed meteen teken: er waren nog plaatsen in een hoekje, aan de bar. Eén stoel. Okee, geen probleem, we hebben al genoeg gezeten.

De persoon achter de bar had dit meteen in het oog en kwam snel afgelopen met nog een barkruk, die hij toverde van achter de bar. Oh dank u. Zo lief. Dezelfde man staat een beetje schaapachtig te kijken van boven zijn afwasbakken, blijkbaar had hij niks te doen, dus bestellen we bij hem een blonde Grimbergen, zo zegt mijn lief. “Twee Grimbergen?”, vraagt hij met een accent. Nee nee, ik wil graag een witte wijn. “Wit?”. Ja, wit, verzeker ik hem. Iemand anders achter de bar had blijkbaar meegeluisterd en hij haalt een Grimbergen glas tevoorschijn, tapt het biertje en zet het, zoals het hoort, voor onze neus. Idem voor de witte wijn, die de afwasman ons uitschenkt. Ik haal alvast mijn portefeuille boven, kwestie van meteen te willen betalen. De afwasman draait zich om en begint te praten met nog een andere man, ze kijken samen op de menukaart. Ik denk: hij is niet gewoon om te serveren en kijkt hoeveel het kost.

0b64db3a12106f127671b28ea3265502

We nippen van ons glas en kijken wat rond. Of nee, we kijken eigenlijk alleen maar recht voor ons, naar wat er achter de bar gebeurt. Ze staan met vier (4!) man achter de bar en met twee in de zaal. We zien iemand iets in de microgolf steken en amper dertig seconden later klinkt al “piiing!”. Ik kijk en vraag me af wat er zo kort in de microgolf moet. Zo te zien een warme chocomelk en een warme wijn. De wijn wordt overgegoten in een groot wijnglas en iemand zet nog een lange lepel in de chocolademelk. Dat kàn toch niet warm zijn? En als je een espressomachine hebt, dan kun je dat toch warm stomen? Inderdaad, na amper een minuut komt de bestelling terug en gieten ze de wijn terug over in een laag glas, en verwarmen de melk en de wijn opnieuw. Langdurig. “Piing!”, zegt de oven en ze kunnen de glazen amper nog aanraken. De wijn wordt weer overgegoten en geloof het of niet, maar ze gieten er nog een beetje koude wijn bij, recht uit de fles. En wèg is de bestelling. Wij kijken schaapachtig naar elkaar: Hebben we dat nu juist gezien??

De twee mannen die zich over de menukaart bogen, staan daar nog steeds en flansen een of andere cocktail in elkaar. Het lijkt er op dat het een soort mojito moet worden, toch iets met munt, limoen en spuitwater. Maar dan breekt er paniek uit! De anderen worden er bij geroepen, ze gaan allemaal alle kastjes openen en zijn op zoek! Naar wat, geen idee. Tot er eentje met een triomfantelijk gezicht opduikt met een fles… siroop, zo blijft. Rode. Er wordt een serieuze geut in het glas gegoten. Ineens lijkt het niet meer op een mojito maar eerder op een uit de kluiten gewassen hoestdrank met onkruid. Ze kijken trots. Tien minuten later wordt de cocktail terug gebracht: hij is nog steeds drie kwart vol. Ik wil ze ook liever niet proeven… 🙂

Een Duvel wordt uitgeschonken: die ziet er uit als een ijsje, veel wit schuim en amper bier. Dat glas blijft vijf minuten staan en wordt bijgevuld. Oh dear.  Zo te zien heeft géén van hen horeca-ervaring. Niet dat wij kenners zijn, maar we hebben elk toch al een aantal keer achter een hectische bar gestaan en weten toch wel iets meer.

Afwasser in een café? Lijkt toch een simpele job? Deze man droogt de glazen af, en zet dan meteen terug omgekeerd op het natte afdruipplaatje. Huh?

20140501_2093576225-preview

Ons glas is bijna leeg, de rust is teruggekeerd en ze staan alle vier een beetje te lanterfanten. De ober uit de zaal geeft eén van hen duidelijke aanwijzingen: hij vult wat potjes met nootjes en zet ze bij ons en de andere tooghangers (die trouwens niks lijken door te hebben). Zo. Weer een taak volbracht, lijkt hij te denken.

We vragen ons af hoe lang ze al open zijn. Of het toevallig allemaal interims zijn? Of allemaal familie, want ze lijken wel op elkaar. Geen idee. We doen langzaam onze jas terug aan, krijgen een vriendelijke “Bedankt, goedenavond!” van de hele crew en langzaam lopen we naar de uitgang. De ober houdt nog de deur voor ons open en lacht ons toe: “Goedenavond nog, bedankt hé!”.

Zijn wij nu zo’n pietjes precies? Enfin, we hebben toch eens goed gelachen. En ze waren super vriendelijk, dat moet gezegd.

Jullie al dergelijke dingen meegemaakt op café?

————————————————————————

Ik maak maar geen reclame voor dit café, maar als je ’t per se wil weten, stuur me dan een privé-berichtje! 🙂

11 comments

  1. Ben je nu niet vergeten betalen? 🙂
    Hoewel er veel goeie horeca bestaat, moet je me de bek niet openbreken over de slechte! Precies of ze hier geen middenmoot kennen. Het is ofwel zeer goed ofwel ondermaats.

    Liked by 1 persoon

  2. Iets dergelijks maakte ik al eens mee, maar toen stonden er – klaarblijkelijk erg onervaren – jobstudenten achter de bar. Ik vergaf het hen meteen toen ik zag hoe het (angst?)zweet op hun voorhoofden parelde.

    Liked by 1 persoon

  3. MIjn echtgenote gaat zowiezo al niet graag ‘op café’ (of zelfs op restaurant) (met mij ?) … omdat ik precies altijd dergelijke dingen opmerk en daar (tegen haar) opmerkingen over maak… dat vergalt (voor een deel) het plezier van “uitgaan” zegt ze… waarschijnlijk ligt mijn horecaverleden aan de basis hiervan, voeg daar een scheut perfectionisme aan toe, een snuifje drang naar verbetering,… en je hebt een slechte cocktail… Andere kandidaten om eens op café te gaan ?

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

