Tiny en haar body – 1 jaar later

Vorig jaar schreef ik (een beetje omdat het moest) van #boostyourpositivity over mijn lichaam: Tiny en haar body.

Ik had toen zelfs beloofd dat ik jullie op de hoogte zou brengen van de vorderingen, want ik was iets te dik en ging toch proberen meer te bewegen.

Ondertussen zijn er een hoop Youtube video’s en wandelpogingen gepasseerd, maar ben ik ook veelvuldig op vakantie geweest, waar we wel wandelden, maar ook veel lekkere dingen aten. Af en toe ging er wel eens een kilo af, maar die zat er ook snel weer aan.

Toen ontdekte ik een dieet dat eigenlijk geen dieet is, het 5:2 dieet, ideetje van Mr. Mosley en in het Vlaams uitgewerkt door Lien Braeckevelt. En er gingen een paar kilo’s af. En die kwamen er weer bij… Etentjes, vreetavonden voor de tv met chips,…

De truc is namelijk, niet alleen minder en gezonder eten, maar ook meer bewegen. En daar wrong het schoentje. Ik bewoog wel hoor: van mijn bureau naar de keuken en terug, van mijn auto naar de klant en terug (knàl zei mijn kuitspier tussendoor), een straatje of twee doorlopen en shoppen,… Maar echt bewegen is dat niet hé. Zo slim was ik ook al wel. Het écht doèn, dat bleek een ander paar mouwen.

Tot de plusdochter begon te zeuren dat ze naar de fitness wou en dat ze een abonnement wou. Nu zijn die dingen schijteduur, vooral als je niet regelmatig gaat en we vreesden een beetje dat ze het niet zo lang zou volhouden. Pubers, weet je wel… 🙂 Maar er is een fitnessketen, waar je één kaart mag gebruiken met verschillende familieleden. Zo zou ik zelf ook af en toe kunnen gaan.

Het probleem was, dat ik al eerder een fitnessabonnement heb gehad en dat ik me vaak meer stond te ergeren: de flutmuziek die ze er draaien, de belachelijke domme oefeningen die je er kan/moet doen, de krachtpatsers die op je neerkijken,… en mijn gebrek aan discipline.

Laat ik nu het geluk hebben samen te wonen met een man die naast zijn beroepsactiviteit niet alleen basketcoach is, maar ook kenner van sportblessures, trainingsschema’s, welke oefening je moet doen om wat te bereiken, hoeveel, hoe snel, op welke manier… Dat helpt wel hé. Dus ja: Tiny op de fiets, de ligfiets, de crosstrainer, de loopband. Eén keer per week doe ik ook een les X-coreTijdens zo’n les train je je buik, rug, benen en armen. Met een aluminium koker gevuld met grit dat bij elke beweging heen en weer beweegt in je handen, worden je spieren extra gestimuleerd. Ook doe ik elke week een half uur buikspieroefeningen, erg intensief, ik zweet me te pletter.

Wat ik nog niet doe: dansen, lopen en springen of alles wat te veel druk zet op mijn kuitspier, die is nog altijd niet volledig genezen en nog gevoelig.

Maar! Het leuke is nu, dat ik probeer twee keer per week een 500 à 600 Kcal per dag te eten, de rest van de week “normaal” – en terwijl ik vroeger als een jojo op en neer ging in gewicht, dit nu redelijk stabiel blijft (zelfs al eet ik veel kaas en drink ik af en toe een wijntje). Méér nog, ik ben al drie kilo kwijt. Voortdoen dus! Hop met de beentjes.

In mijn vorige blog over podcasts schreef ik al dat zo’n verhaal in je oren wel helpt bij het sporten, dat heeft zeker ook te maken dat ik nu makkelijker kan doorzetten. Ik ben nu een maandje bezig en zit vol goede moed.

23 comments

  1. Inderdaad de combinatie eten – bewegen – genoeg (water) drinken.
    Zelf probeer ik ook op de kilootjes te letten, want voordat ik het zou weten ben ik zo’n pappige vijftiger die ganser dagen klaagt en zaagt over kwaaltjes links en rechts.
    Volhouden !!

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben sinds vorige week officieel hartpatient en moet er nu toch ook serieuzer aan gaan werken, lopen is even minder omwille van blessures, en ik haat de fitness…je krijgt er mij niet naartoe. Ik ga een poging doen om met B te gaan zwemmen, hoop dat we dat volhouden.
    Succes voor jou!

    Liked by 1 persoon

  3. Jaloers, dat ben ik 😉
    Ik heb heel lang Zumba gedaan en vond het geweldig. Maar sinds ik niet meer mocht van de dokter (slecht voor mijn versleten heup), ben ik de fitnesszaal niet meer in geweest 😦

    Like

  4. Bodyattack is ook een geweldige sportles….en ik moet zeggen, dat trainen met gewichten je lichaam vorm geeft, maar iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken. En ik heb gemerkt dat wandelen aan een goed tempo ook heel veel calorieën verbrandt…..en je wordt er niet zo moe van 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

