Tiny is alleen thuis

Het begon goed: meteen na het werk thuisgekomen en pompoensoep gemaakt, ik at een paar sneetjes Fjordbrood met avocado en zalm en luisterde naar mijn afspeellijst op Spotify.

Mijn vriend is twee dagen weg voor het werk en dit is de eerste keer dat ik zo lang  – zonder kinderen – alleen ben in huis. Raar. Het voelt zelfs een beetje alsof ik weer zestien ben, toen mijn ouders voor een lang weekend weg waren.

Dus in plaats van te gaan sporten of braaf te lezen, begin ik te sneukelen. (Snaaien, voor de Hollanders!) Chips en kaasjes en salami. En kijk ik naar een film uit 1988. Maar dat is de schuld van Mr. Brubeck. Die vertelde laatst iets bij Falderie over een podcastDesert Island discs“, waarin telkens één bekend persoon zijn of haar acht favoriete nummers voorstelt, de liedjes die ze zouden meenemen naar een onbewoond eiland. De eerste aflevering beluisterde ik gisteren. De acteur Tom Hanks was aan het woord. Hij vertelt niet alleen over die muziek, maar ook over zijn jeugd, zijn passies, ouder worden, akteren,… Het is een interessante man.

En bij het zappen op Netflix kwam ik “Big” tegen, een film van bijna dertig jaar oud die ik al eerder zag, maar waar ik nog eens zin in had. Zeer gedateerd. Over een jongen die per ongeluk wenst dat hij volwassen zou zijn en dat ook effectief wordt, met alle gevolgen vandien. Een film waar ik nooit naar toe zou kijken, moest ik niet alleen zijn. (En ja, er zijn wel een hoop van deze soort films gemaakt in de jaren tachtig, ik weet het)

article-2458858-18bc7f9000000578-651_634x421

Maar het helpt om me af te leiden, om niet teveel te moeten nadenken, over dit volwassen leven. Over wat het betekent volwassen te zijn, en hoe weinig zorgen je hebt als je een kind bent. Lap, nu ben ik toch aan het nadenken.

Eigenlijk doe ik niks anders dan toen ik zestien was, en alleen thuis. Ik eet ongezond (of toch een stuk), kijk domme films, drink wijn, en ik schrijf. What else is new? Echt waar, dat lang weekend zonder ouders ben ik niet eens uitgegaan. Of toch niet veel.

Nu ga ik straks ook weer vroeg slapen, hoop dat mijn lief snel terug komt en ben ik een klein beetje bang van geluiden rond het huis. Gelukkig nog geen spin gezien. Tot nu toe. 🙂

 

16 comments

  1. Het was anders hét moment om de stoelen eens groen te verven, de muren een beurt te geven met graffiti, het bed en de salon van kamer te verwisselen,…
    Eigenlijk ben ik blij dat R noch ikzelf weg moeten met overnachting van het werk, ik zou het niet echt plezant vinden. Mijn wederhelft omgekeerd ook niet.

    Liked by 1 persoon

  2. Dit staat me in november te wachten alleen ben ik dan niet alleen thuis maar met de jongste dus dat word kijken naar wat zij leuk vind en ik kan je verzekeren dat is niet hetzelfde als ikke

    Liked by 1 persoon

  3. Alleen thuis zijn is bij tijden heerlijk hoor.. Ben nu ook liever samen met mijn lief maar ja als je nog aan het LATTEN bent dan heb je er toch dagen alleen tussendoor, wij allebei.
    Maar vervelen doe ik me niet en bang ben ik ook niet.. dus geen probleem.
    Geniet er maar eventjes van! 🙂

    Like

  4. Sneukelen doe ik niet en wijn zegt me weinig, doch als ik eens alleen ben, gaat de muziek hier hard. Uren aan een stuk nostalgische nummers en videoclips de revue laten passeren – YouTube, anyone? – is je reinste voedsel voor de ziel. En yep, ook ik word op die manier weer zestien, want de film der nostalgie wordt dan gedraaid in mijn hoofd. Heerlijk.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

