Tiny’s jukebox: Indigo girls

In deel 1 schreef ik over Bruce Springsteen, in deel 2 over Nathalie Merchant.
Gisteren moest ik weer strijken en plukte ik nog eens lukraak een LP uit de kast.

indigogirls-indigogirls

Het album Indigo girls van de gelijknamige groep is een verzameling van een aantal erg mooie nummers. Ik was fan van hen sinds hun bekende single (uit die LP) Closer to fine uit 1989.  De samenzang tussen die twee vind ik fantastisch.

Soms zijn hun teksten een (klein) beetje christelijk geïnspireerd, maar dat stoort me niet. Over het algemeen is het vooral filosofie, nadenken over het leven en meestal zitten ze er boenk op.

I went to the doctor, I went to the mountains
I looked to the children, I drank from the fountain.
There’s more than one answer to these questions
pointing me in a crooked line.
And the less I seek my source for some definitive,
the closer I am to fine.

Een paar jaar later brachten ze een ander album uit: Swamp Ophelia. Die was eigenlijk nog beter en ik heb die grijs gedraaid, daarna de CD gekocht, kapot gespeeld en nog een nieuwe gekocht. Ik ken alle nummers uit mijn hoofd en kan allebei de harmonieën zingen. Het mooiste nummer vind ik dit:

In het begin lijkt het op een roadmovie, maar het gaat over de kracht die uitgaat van twee mensen die samen zijn. Hoe je veel sterker in het leven kan staan als je iemand hebt die de monsters onder je bed wil verjagen. Je telt de ware liefde op en vermenigvuldigt het leven met de macht van twee. The power of two.

Bij deze wens ik iedereen die ongewild single is, de kracht en de mogelijkheid om ware liefde te vinden en te houden. En iedereen die al samen is, wens ik het vermogen om de schoonheid te blijven zien. De pracht van de natuur, de muziek, elkaar en de heerlijkheid van de liefde tussen jullie. Amen.

11 comments

  1. In dat laatste ben je wonderwel geslaagd, aan je logjes van de laatste tijd te lezen. Het juiste dekseltje is op het potje gevallen, het doet me altijd deugd zoiets te mogen lezen.
    De muziek was mij niet echt bekend. Was leuk om lezen bij het schillen der patatten 🙂 ! (zonder brilletje op)

    Liked by 1 persoon

  2. Ook voor mij is dit onbekend oorvoer, vrees ik. Misschien dringt een herbeluistering (of twee, drie) zich op, maar na zonet voor het eerst de twee nummers te hebben gehoord moet ik toegeven er warm noch koud van te worden. Muzikaal mis ik diepgang, ook al zit het vocaal wel goed qua samenzang.

    Like

  3. Ik ben een beetje van mijn melk. Ik lees je blog al een paar jaar, met veel plezier, maar ik ken je helemaal niet. En in één week zie ik je verschijnen met een reactie op de Facebook van mijn zus en post je over een toch niet zo bekende CD die ik letterlijk kapot heb gespeeld, waarvan ik bijna alle teksten van buiten ken en die in mijn lijstje ‘neem ik mee naar een onbewoond eiland’ staat? De wereld is klein….

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

