Tiny zoekt vrijwilligers voor Awel

Lieve Awel, jullie helpen kinderen zo goed. Kunnen jullie mij helpen? Ik ben een meisje van tien jaar en blijkbaar word ik overal gepest. Op school het hele jaar door: ze trekken aan mijn haar, ze verstoppen mijn muts, ze gooien mijn schriften in een plas. Op kamp vorig jaar met de jeugdbeweging ook. En nu zit ik in een andere jeugdbeweging en de meisjes zijn even gemeen. Wat doe ik verkeerd? Ok, ik ben mager en ik heb een bril, maar verder ben ik toch een gewoon meisje? Help mij alsjeblieft, ik ben het beu!

Al eerder schreef ik over mijn pestverleden in Tiny op kamp. Als er toen iets had bestaan zoals Awel, dan had ik zeker naar hen geschreven. Ik wou dat er iemand naar me luisterde, iemand die me kon zeggen wat ik verkeerd deed, iemand die me niet beoordeelde op mijn uiterlijk.

awel

Awel merci! Awel da’s straf. Nee, Awel is de naam voor de Vlaamse Kinder- en Jongerentelefoon. Die is een paar jaar geleden van naam veranderd, omdat de vlag de lading niet meer dekte: Vroeger had je alléén maar de mogelijkheid om te telefoneren, je kon ook een brief schrijven, maar nu kun je al lang ook andere media gebruiken.
Als je als kind of jongere met een probleem zit, kun je chatten met Awel, mailen met Awel, een bericht op het forum zetten of inderdaad, nog steeds telefoneren met Awel.

Die hulp wordt al sinds jaar en dag door een heleboel vrijwilligers geboden. Mensen die voeling hebben met kinderen en jongeren, die hen serieus willen nemen en die een paar uur per maand tijd hebben. Elk jaar zoeken ze nieuwe vrijwilligers.

Zelf ben ik zes jaar vrijwilliger geweest. Ik heb er maar zelden over geblogd omdat je als vrijwilliger anoniem bent, je zegt nooit je naam of waar je vandaan komt. Na zes jaar is het voor mij mooi geweest, maar ik draag de organisatie nog steeds een héél warm hart toe en hoop dat ze blijven groeien.

Als je geïnteresseerd bent, kun je binnenkort eens langsgaan op een infoavond in je buurt. Meer info lees je hier: https://www.awel.be/word-vrijwilliger

Het verplicht je tot niks, maar ga gewoon eens luisteren en dan kun je nog beslissen of het iets voor jou is. Je krijgt in de loop van het volgende half jaar een degelijke opleiding, dus je hoeft helemaal niet in de sociale sector te zitten of zo. Een gezonde interesse, empathie, en een vlotte pen of een goeie stem zijn voldoende. Je kan trouwens alles van bij jou thuis doen: zowel telefoneren, chatten, mailen of het forum.

Ik verzeker je: je komt in een toffe bende terecht, van jong tot oud(er), iedereen is welkom. Je zal veel leren, je krijgt enorm veel waardering en je voelt je nuttig. Laat gerust iets weten als je nog vragen hebt.

awel2

10 comments

  1. Moest ik mij het lot van jan en alleman niet zo erg aantrekken, ik zou me meteen opgeven. Ik ben zo iemand die zich altijd té hard inleeft in iemands situatie en zo’n verhalen meeneemt naar huis. Klinkt nu egoïstisch he, maar het zou dus niks voor mij zijn…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

