Tiny krijgt een complimentje

Soms zou je iets insta-audio willen opnemen en posten. Net zoals Instagram maar dan met geluidsfragmenten, gesprekken, muziekjes,…

Mijn laatste telefoongesprek op het werk was eentje om in te kaderen. Eentje om mee te nemen naar “Nationale complimentjesdag”.
Op mijn werk hang ik heel veel aan de telefoon, zowel in het Vlaams (en alle mogelijke dialecten) als in het Frans, want de helft van onze klanten zijn Franstalig. Ik geef hen zo goed mogelijk uitleg, probeer een oplossing te zoeken, of maak afspraken voor latere leveringen.

De tijd heeft mij geleerd dat je druk maken aan de telefoon helemaal niks helpt. Ik probeer altijd rustig en kalm te blijven, verhef mijn stem zelden (tenzij ze zwaar slechthorend zijn) en vertel iets stap voor stap. Mijn Frans is zeker niet perfect, maar men begrijpt mij wel.

secretary

Ik had een Franstalige man aan de lijn, hij was al 87, zei hij en ik maakte met hem een afspraak voor een levering over twee dagen. Oh, hij was zo blij dat zijn bestelling al zo snel zou komen en hij spelde me heel exact de naam van zijn straat. Hij ging een extra bordje met het huisnummer voor het venster zetten, zei hij, want het is anders niet duidelijk zichtbaar. Merci, zeg ik, en och, ik heb een gps, maak u geen zorgen, ik zal het wel vinden en ik kom op tijd. “Faites à votre aise“, zegt hij, “doe op uw gemak, als er files zijn, doe geen ongelukken, ik wacht wel.”

Een uur later belt hij nog eens terug, hij had nog een bijkomende vraag, die ik hem meteen kon beantwoorden. “Madame“, zegt hij, “u hebt echt een aangename stem. En ik zal u vertellen, ik ben al zestig jaar slechtziend en beroep mij vaak op mijn gehoor. Een stem aan de telefoon herken ik al snel als vervelend en onvriendelijk, of aangenaam en prettig. En als ik de mens in kwestie dan in het echt leer kennen, ben ik altijd juist: dan is de persoon zelf ook ofwel onvriendelijk, ofwel aangenaam in de omgang. En bij u heb ik een zeer goed gevoel. Ik kijk er erg naar uit om u over twee dagen te zien, niet alleen voor mijn bestelling, maar ook om u te ontmoeten. Het zal zeker een prettige ontmoeting zijn.”

Wauw. Let op, ik zou het herkennen als dit een slijmjurk zou zijn, een eng mannetje die de vrouwtjes een beetje te graag ziet. Deze heer echter, komt gesofisticeerd en correct over, meer zelfs, het klinkt òòk als een erg aangename mens. En ja, ik ben ook benieuwd om hem te ontmoeten.

Kan téllen hé, als compliment?

Mijn stem is inderdaad mijn belangrijkste werkinstrument. Al eerder schreef ik over mijn zingen en mijn presenteren, in vroeger jaren en nu ben ik blij dat ik met mijn stem nog altijd veel (mensen) kan bereiken.

15 comments

  1. Een heel groot verschil, zelf ben ik ook telefoniste geweest in het verleden en ook ik kreeg heel vaak complimentjes over mijn stem, velen deden mee aan de enquete omdat ze mijn stem zo fijn vonden zelfs, en mijn lach zo aanstekelijk. Dat zijn de complimenten en dat krijg ik nog te horen als ik nu zelf bijv. de KPN bel om iets te vragen of op te lossen.

    X

    Liked by 1 persoon

  2. Leuk hè als je zulke complimentjes krijgt. Heb je die bestelling toen echt zelf weggebracht naar die mijnheer?
    Ik was in de 90er jaren ook receptioniste/telefoniste. Dezelfde complimenten. Collega’s omroepen om een telefoongesprek te beantwoorden hoorde daar ook bij.. Was leuk om te horen dat ze me graag hoorden.. 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

