Tiny en het reptielenasiel

Eerst en vooral, als je nogal bang bent aangelegd, en zelfs al de bibbers krijgt van foto’s van enge beestjes: je bent gewaarschuwd. Dus voilà, doe niet flauw en lees verder. ’t Is niet echt, ’t is ’t Internet!

Mijn zoon werkt al een paar weken als vrijwilliger bij een asiel. Eerst was dat het alom bekende asiel voor honden en katten, maar na de zoveelste kattenbak en de honderdste hondendrol afschrobben, had hij het wel gezien. Op school hoorden ze dat hij erg in reptielen was geïnteresseerd en vertelden ze hem over SOS Reptiel. Dàt leek hem wel wat.

Achtergelaten honden, loslopende katten, het is vreselijk maar die zijn meestal redelijk benaderbaar en worden al snel door een dierenasiel opgevangen. Wat met de talloze gedumpte waterschildpadden, de populaire leguanen en baardagamen en de ineens opgedoken slang of hagedis? Waar komen die terecht?

Ik hoorde al van gruwelverhalen van dierenhandelaars, die ze “opvangen” maar dan in de diepvries een langzame dood laten sterven. Grrr!

Afgelopen weekend was er Open Deur en ging ik eens kijken. Mario Goes startte een aantal jaar geleden zelf dan maar een opvangcentrum voor reptielen. Ondertussen kregen ze ook erkenning en is het een volwaardig Rescue Reptile Center geworden.

De dieren komen van overal, worden deskundig opgevangen door reptielenkenners en verzorgd. Sommige dieren, die legaal mogen gehouden worden, komen ook in aanmerking voor adoptie.

2016-07-16 14.23.50 2016-07-16 14.21.06

Zaterdag kreeg ik een behoorlijk deskundige uitleg van mijn zoon, ik stond er eigenlijk wel van te kijken hoeveel hij er over wist en hoe snel hij kon zeggen over welk soort beest het ging, wat het at en hoe groot het kon worden.

2016-07-16 14.41.25

Mijn zoon demonstreert even een ballpython, zeer lief, zei hij en néé die is niet zo groot hoor, ’t is een mannetje en de vrouwtjes zijn nog een stuk groter.

SOS Reptiel organiseert ook geleide bezoeken, workshops, opleidingen voor hulpdiensten,… Het is echt indrukwekkend. We kregen ook een demonstratie van hoe je een nijlkrokodil voedert. Die beesten zijn nu nog jonkies van een metertje lang, maar kunnen al behoorlijk fel bijten, voorzichtigheid en training is dus aangewezen.

2016-07-16 15.15.33

Ik moet zeggen, ik was onder de indruk, aangenaam verrast over het werk dat mijn zoon daar doet en wat ze er al gerealiseerd hebben. Ze verdienen alle steun.

Grappig gevolg: op Instagram reageerde blogster Sofie van Perfectdayforapicnic dat ze er ook was en dat ze met mijn zoon had gepraat. Hebben we elkaar blijkbaar nét gemist! En komt dat tegen, ze heeft er ook net over geblogd: Klein geluk bij SOS Reptiel.

 

11 comments

  1. Lovenswaardig! (Iets wat allerminst kan gezegd worden van mensen die dieren dumpen. Triple bah.)
    Zelf heb ik al vele jaren een slang, maar dat is een uitermate braaf sujet. Op dit eigenste moment is mijn madam er zelfs de tuin mee aan het sproeien. 😉

    Liked by 2 people

  2. In de diepvries laten sterven?! Wie doet nu zoiets…
    Wel heel schoon dat er zo van die ‘tehuizen’ bestaan waar de beestjes nog een tweede kans krijgen en dat je zoon er zich zo voor inzet!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

