Tiny in Parijs en omstreken

Ja, ik was weeral weg. Vorige maand zaten we nog maar in Lissabon en nu al met lief en pluskindjes in Parijs. Het kan niet op.

Parijs-5

Reizen, ik vond het altijd al fantastisch. Het gevoel om na een paar uur  rijden of vliegen in een totaal andere omgeving te zitten, nieuwe indrukken op te doen, mensen te bekijken of nog beter: praten met mensen in andere talen… zalig.

Tegenwoordig zit er een keerzijde aan. Een tijd geleden las ik een  gezegde, in de trant van “Je bent nooit klaar voor wat je verlangt”. Laat het me even uitleggen. Of ik nu op luxereis naar Griekenland ging, op citytrip naar Lissabon, op festivalweekend of op kampeerreis, ik had er steeds enorm veel zin in. Voorbereiden, lijstjes maken, Googelen wat er allemaal te doen is, inpakken,… en hup weg zijn we. Maar eenmaal ter plekke kan het nog zo mooi of zo tof zijn als het maar kan, er blijft tegenwoordig iets knagen. Onder mijn huid zit er iets dat jeukt, een fantoompijn, een vervelend gevoel dat maar niet over gaat.

We verbleven in een camping op 45 minuten van Parijs en op 20 minuten van Euro Disney. Net zoals een paar jaar geleden boekten we een bungalowtent van Vacansoleil, makkelijk, en toch echt kamperen. Parijs

De tweede dag gingen we naar het lang beloofde Euro Disney met de kinderen. Voor mij al mijn vierde keer. Héél lang geleden was ik er twee jaar na elkaar, met de bewoners van mijn vorig werk. Naar Euro Disney mogen gaan voor je werk, zelfs al heb je de zware verantwoordelijkheid om voor tien volwassenen met een mentale beperking te moeten zorgen, ik zou het ZO weer opnieuw doen.

Ik was er opnieuw met mijn zoon toen hij vijf was en we gingen nog eens toen hij twaalf was. Een fantastische ervaring, een blij kind en een gelukkige moeder.

Het was bij de grote parade dat het me ineens allemaal begon te dagen. De muziek begon, we stonden op de eerste rij en zagen Sneeuwwitje en haar prins, Peter Pan en Tinkerbel, Teigetje, Iejoor, De leeuwenkoning en Timon en Pumba, en de tranen stroomden langs mijn wangen. Er stond een jongetje van een jaar of vier voor me, dat zo enthousiast was zodat alle tekenfilmkarakters spontaan op ons afliepen. Kun je het je voorstellen? Balou de Beer liep vrolijk huppelend naar dat schattige jongetje en dan staat er daar zo’n veertigplusser te bleiten dat het geen naam heeft.

Foto 1-07-16 17 38 15

Bij Teigetje hield ik het nog even droog

Ik miste mijn boomlange, graatmagere zoon. Die gegarandeerd ook had staan sniffen van ontroering bij het zien van al die personages uit al die films waar hij destijds zo van genoten heeft.

Gelukkig (weeral) heb ik een zeer begrijpend lief die me de dag erop mee nam op een lange wandeling, waar ik al geocachend mijn gedachten wat kon ordenen.

Parijs-3

Het kleine stipje onderaan is een stuk van mijn hoofd, vakkundig van de foto verwijderd.

Nog een dag later trokken we naar het centrum van Parijs, waar we de kinderen verblijden met een bezoek aan Père Lachaise waar we hen uitlegden wie Jim Morrison ook al weer was:

Parijs-6

Niet dus. Ze snapten niet wat wij zo leuk vonden aan een kerkhof. Gelukkig konden we daarna metro in, metro uit via De Eiffeltoren, de Sacré Coeur, Montmartre, Centre Pompidou en een Japans buffetrestaurant en werden ze weer vrolijker.

Wie het zich ondertussen nog zou afvragen:

  • mijn zoon heeft een nieuw kot
  • ik ben geslaagd voor de fotografiecursus (veel te veel procent gekregen, maar kom, ik klaag niet!)
  • ik ga deze zomer nog twee keer op vakantie
  • Euro Disney was goed te doen, veel volk maar van alles kunnen genieten, twee parken in één dag
  • het weer was niet zo mooi maar ook niet heel slecht
  • ik ben niet blij dat ik weer thuis ben want veel verschil is er eigenlijk niet (qua gemoedstoestand)
  • als jij het niet snapt, ik ook niet.
16 comments

  1. Bij ons kwam er ook een moment waarop het niet meer lukte om de kinderen mee te krijgen. Wilden wij een museum bezoeken, dan wilden zij naar het strand. Wilden wij naar het strand, dan was het ofwel te ver, te druk, te kalm, het water te nat, duurde het te lang, te kort,… De eerste keren hebben wij hen ook heel vaak gemist (misschien omgekeerd zelfs ook), maar toch vonden we het alle vier een correcte beslissing om niet meer samen te reizen.
    ‘Een paar uurtjes rijden, een totaal andere sfeer’, klopt. Blijf genieten met je lief!

    Liked by 2 people

  2. Het punt is dat ik het helemaal snap, ik mis hem immers ook, die boom lange lieve zoon van mij, die ik veel te weinig zie nadat ik thuis wegging. God wat mis ik hem, wat een prijs om te betalen voor je geluk als vrouw.

    Like

  3. Super dikke proficiat met je punten!
    Jammer, dat de kinderen eens ze ‘groot’ zijn niet meer mee willen 😦

    Zelf was ik ook vier keer in Disney Paris 🙂
    Alhoewel ik niet in heel veel dingen in ging, heb ik er toch enorm van genoten.
    Die sfeer.. zelfs als je nog meer net binnen komt! Prachtig toch!

    Liked by 1 persoon

  4. Na een jaar in Parijs gewoond te hebben, of althans in de randstad (La Varenne Saint-Hilaire), is het la ville de ma vie gebleven.
    Pretparken zeggen me daarentegen niks.
    O ja: de voorlaatste foto is machtig.

    Liked by 1 persoon

  5. Geniet van alles Tiny, het leven is zo kort!
    En ja kleine kindjes worden groot hè.
    Ben één keer naar Disney in Parijs geweest met mijn dochter. In 1995…
    We zouden in 2000 teruggaan, maar het is er nooit van gekomen.
    Toen wilde ik met mijn kleindochters een jaar of 5 geleden, maar ook dat werd niks.
    Ik heb ze met hun eigen gezin gestuurd, dus zij zijn er wel geweest.. Was prima.
    Fijne vakanties nog, wij hebben het ook nog niet achter de rug hoor 😉

    Liked by 1 persoon

  6. Proficiat met je punten! Wij zijn ook naar Disney geweest jaren geleden toen de kinderen nog klein waren en ik vond het fantastisch. Loslaten is inderdaad moeilijk, maar op een gegeven moment is het soms beter om niet meer samen met vakantie te gaan

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

