Tiny volgde productfotografie

Vanaf januari 2016 ben ik begonnen met de cursus Product. Eerder deed ik al Straatfotografie en volgde ik de drie nodige Basiscursussen en Lightroom, aan het SNT in Brugge. Elke module duurt ongeveer een half jaar, dus als het niet echt je ding is, geen ramp. Dat dacht ik dus ook over Product, een cursus die je ‘moet’ volgen als je ooit het attest Fotograaf wil behalen. Maar de insteek die onze leraar gaf aan het begin van de eerste les, viel enorm mee. We zijn heel vrij in de invulling van onze opdrachten en krijgen altijd de studio, lampen, statieven en pc’s ter beschikking. Als we willen, mogen we ook alles thuis maken en hem achteraf om raad vragen. Hieronder volgen mijn eindresultaten van de verschillende onderwerpen.

  1. Juwelen

DSC_0180

 

 

2. BloemenDSC_0200-2

Even snel gepikt uit het Minnewaterpark, een eenzaam tulp-achtig bloempje dat daar verdwaald stond te treuren.

 

3. BoekenDSC_0178-2

Ook brailleboeken zijn boeken. Mijn model is echter geen blinde, maar een gewillige medecursist. Ik heb haar wel moeten uitleggen hoe ze haar vingers moest houden. Oh en het boek dat ze leest is de Libelle. πŸ™‚

4. De appelappelwit

Dit moest een tweeluik zijn. Ik koos voor een mooie Jonagold en dezelfde Jonagold na bakken in de oven. In schijfjes dan. Appel en appelchips.

5. KunstDSC_0246-2

Twee kleurrijke vogeltjes die bij mijn ouders op de vensterbank staan.

6. RookZW-6-2

Ik zocht en vond mijn model op Facebook. Anke had wel een uurtje tijd om te komen roken terwijl ze poseerde. Ze is geen model, maar vrachtwagenchauffeur.

7. SpeelgoedDSC_0123-2-2

De soldaatjes van mijn zoon staan al een tijdje op zolder. Onder geen beding mag ik die wegdoen en nu kwamen ze handig van pas bij dit onderwerp. Tegenlicht en een doek als achtergrond.

8. TextuurDSC_0166-2

Mijn collega heeft mooie structuren van schors in haar living staan, die mocht ik even lenen. Lang leve de macro-lens.

9. Voeding

DSC_0205

Sardientjes uit Lissabon…

10. Mode

Eigenlijk zijn we hier niet meer aan toegekomen, maar ik wou dit per se nog eens doen en vond een gewillig model die haar mooie kleedjes graag wou showen. Toch ben ik niet tevreden van de foto omdat (nu volgt even iets technisch) de ISO te hoog stond, de belichting niet goed was, en ik niet in RAW trok, waardoor ik er weinig kon aan doen. Zucht.

mode-2

11. Architectuur

DSC_0290

Dit was een moeilijke opdracht, ik vond echt nergens een leuke invalshoek. Toen ik het metrostation Oriente in Lissabon zag, nam ik snel een foto en vond het nog behoorlijk geslaagd. Mijn leraar vond het dan weer maar zozo.

Ach ik zal wel de helft van de punten halen, maar met vlag en wimpel zal ik niet geslaagd zijn. Foert. Ik kijk al uit naar september, dan start ik met Portretfotografie.

18 comments

  1. Soms kunnen onverwachte dingen het mooiste resultaat geven. Die bloem in het Minnewaterpark vind ik echt de mooiste uit je collectie. Gevolgd door de jonagold (na het verlaten van de sauna πŸ™‚ ). En dat de leraar dat statiion in Lissabon maar “zozo’ vindt, bewijst dat hij eens moet langsgaan bij Hans Anders, want er scheelt iets met zijn zicht…
    Knap werk, Tiny !!

    Liked by 1 persoon

  2. Mooi gedaan, Tiny! Ik zou toch denken dat je hiermee slaagt, hoor.
    De laatste foto (architectuur) zou ik nog schuiner maken. Dus de foto enkele graden naar links draaien. Dat maat het misschien een tikkeltje interessanter? Ik maak soms foto’s aan de hand van de diagonalen van de rechthoek. De lijnen gaan dan echt van de ene hoek naar de hoek die er schuin tegenover ligt. Dat geeft nog meer ‘beweging’ of ‘dynamiek’ zoals ze dat in de kunstwereld zeggen. Begrijp je wat ik bedoel?

    Liked by 1 persoon

  3. Amai, ik zou heel blij zijn als ik dat kon! Helaas hoorde ik net dat de academie hier de afdeling fotografie opdoekt. Snif. Ik had me echt voorgenomen om ooit de draad weer op te pikken, als ik een beetje meer tijd heb om alle opdrachten tot een goed einde te brengen. Ik vind die schors een hele mooie.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

