Tiny en het Eurovisie Songfestival

Het is niet waar, hoor ik je denken. Zij ook al! We zijn in volle Eurosong-tijd en vanavond is het weer zover. Maar nee, ik ga wellicht niet kijken. Afgelopen dinsdag keek ik eventjes naar de halve finale en in het overzicht zag ik enkel maar tenenkrullende liedjes, over-the-top shows, veel glitter en wind in de haren… Belachelijk.

In mijnen tijd hé… 😉

Je hoort me al komen, ’t is weer een blog over liedjes en over vroeger. Awel ja, vind je ’t erg?

Totdat ik een jaar of zeventien, achttien was, keek ik elk jaar trouw samen met mijn ouders naar het Songfestival. Eindelijk mocht ik eens lang opblijven en muziek was gewoon ons ding, dus altijd een leuke avond. Nee, ik kan me niet meer herinneren dat ABBA won. Wel weet ik nog dat ik grote fan was van het winnende nummer in 1975, 1976 en 1979.

Dinge dong was een nummer dat de meteen in het Engels werd gezongen, voor Nederland en dat veroorzaakte nogal wat controverse. Maar ze wonnen wel.

Brotherhood of Man won in 1976 met een erg aanstekelijk nummer en een schattig dansje dat ik met mijn vriendinnen meteen inoefende op de speelplaats de volgende maandag!

In 1978 heb ik echt wel gejuicht toen Israël won, wat een fantastisch nummer. Ik begreep er geen kneit van, maar dat maakte niks uit. Het jaar nadien won datzelfde land nog eens, en dan met Hallelujah, van Milk en Honey. Een beetje te stroperig, vond ik. Israël won later voor een derde maal met Dana International en Diva. Vond ik niks aan.

Ook Buck’s Fizz in 1981 en Nicole uit 1982 zijn me altijd bijgebleven.

Dat dansje heb ik nooit nagedaan, ik vond maar geen partner die dat zag zitten. Let op, in dit filmpje zingen ze natuurlijk live en klinkt het bijlange zo goed niet als op de opgenomen versie.

Het eenvoudige Duitse meisje met haar witte gitaar won alle harten met haar vredesliedje, dat nu vreselijk klef overkomt, maar begin jaren tachtig, midden in de koude oorlog, was dit een enorm succes. Ik had in die periode een Duitse crush, dus voor mij was dit prima!

In 1983 had ik een ander op het oog, de Joegoslavische Daniël die jammer genoeg op de vierde plaats eindigde. Wat een misser. Ik vind het liedje Julie nog altijd de max. Of ligt het toch aan Daniël? Zucht… 🙂 Ergens heb ik nog de single liggen, die ik toen gekocht had.

De jaren daarna trok ik mij het minder aan, ik begon zelf uit te gaan en herinner mij nog dat ik op de dansvloer stond, ergens in een zaaltje, toen ineens het gerucht de ronde deed dat België het songfestival had gewonnen. Ik geloofde er op dat moment eerlijk gezegd niks van, maar ’s morgens werd het bevestigd in alle nieuwsberichten.

Het heeft tot 2009 geduurd voor ik écht weer omver werd geblazen door een winnend liedje.

Alexander Rybak uit Noorwegen speelt vol enthousiasme viool en zingt de pannen van het dak. Of lijkt hij een beetje op Daniël? In elk geval, hij hééft het! Ik word nog steeds blij als ik het filmpje bekijk. Goh, hij is zo schattig! Hij won trouwens met een record aantal punten én schreef het nummer volledig zelf.

En? Wat is jullie favoriet songfestivalliedje? Of heb je er nooit eén gehad en laat je het allemaal maar voorbij waaien?

19 comments

  1. Hewel, ik vind het niet erg dat je die muziek brengt.

    Mijn favoriete liedje? Ik ben geen beetje chauvinistisch :), maar kijk wel telkens uit naar de prestatie van ‘onze Belgen’. De laatste jaren sprong onderstaand nummer er echt uit, vond ik…

    Liked by 1 persoon

  2. In onzen tijd Tiny was dat songfestival gewoon beter PUNT !
    Onze smaak loopt redelijk gelijk qua winnaars. Alexander Rybak hangt nog altijd met zijn poster op mijn oudste haar kamer. A ja, live vioolmuziek en een zelf geschreven nummer, natuurlijk dat ze verkocht was !
    Ik vond onze inzending van vorig jaar ook nog goed. En dit jaar tja … de Russen gaan winnen zeggen ze, en wetende dat al die kleine landjes daarrond daar ook gaan voor stemmen zou dat wel eens waar kunnen zijn.
    Ik ga er niet voor op blijven vrees ik.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik vond Euphoria wel een goed nummer. Als ik zo aan de winnaars van de laatste jaren denk, springt dat er voor mij wel uit. J’aime la vie van Sandra Kim blijf ik geweldig vinden, dat is echt het nummer uit mijn kindertijd. Al vond ik Loic Nottet vorig jaar ook erg goed en vond ik Tom Dice onze beste inzending in jaren. Ik ga vanavond kijken en dan tijdens de puntentelling commentaar geven dat het toch allemaal vriendjespolitiek is ;-).

    Liked by 1 persoon

  4. Ewel, voor één keer mag je het zeggen dat het in uwen tijd beter was ;)! Heel wat liedjes van jaren geleden zitten in het collectieve geheugen, terwijl ik nu al niet meer weet wie er twee jaar geleden heeft gewonnen (we verschillen vn mening, mr vorig jaar moest echt Loic gewonnen h, ipv die afgelikte Zweed…). Op Joe spelen ze al de hele morgen festivalclassics, en ik luister met plezier 😊.

    Liked by 1 persoon

  5. Ik ga vanavond kijken, Laura mag als eerste aantreden. De rest wil ik niet meer zien. Teveel nep, bombastisch, special effects,…Daarna zap ik weg om later in mijn bed naar de puntentelling te luisteren. Hopelijk mogen we dikwijls ‘Belgium twelve points’ horen.

    Liked by 1 persoon

  6. ja het songfestival is echt pure nostalgie.Ik kijk al een paar jaar niet meer maar zoek wel info nadien op vooral omdat ik elk jaar in die periode mijn muziektherapie op het werk geef met als thema eurosong.En elk jaar opnieuw denk ik dan de liedjes van vroeger waren VEEEEEEEL beter.Als ik er 1tje moet uit kiezen dan kies ik ook genti di mare da ga ik NOOIT beu worden en oke ik beken ook dat ik nog altijd foutloos kan meezingen met sandra hare j’aime la vie .
    En ik hoop ook stiekem altijd wel dat belgie een goeie beurt maakt ook al is Laura haar song niet echt mijn kop of thee ik vind haar wel een sympathieke meid
    dus go LAURA

    Liked by 1 persoon

  7. Vroeger was het inderdaad beter… 🙂
    MIjn absolute favoriet blijft Fly on the Wings of Love van The Olsen Brothers. (Met in datzelfde jaar ook My Star van Brainstorm, nog een topper!)

    Like

  8. Ik moet toch gaan geloven, dat het songfestival vroeger veel meer bekeken werd. In mijne tijd 😉 werd het telkens een fijne, familiale avond. Ik ging uit logeren bij mijn grootouders en keek samen met hen naar het songfestival.
    Een favoriet liedje heb ik niet echt. Ik vond toen elke winnend nummer tof 😀

    De laatste jaren kijk ik niet meer. Ook dit jaar niet. Maar als België wint, zou ik het natuurlijk wel tof vinden.. ha ja 😉

    Liked by 1 persoon

  9. Heerlijk vond ik het vroeger altijd die Songfestivalavond. Ik heb jaren niet echt meer gekeken, ergerde me mateloos. Tot 2011 toen ben ik zelf naar Düsseldorf geweest voor de 3JS die toen voor Nederland meededen. Zie blog van gisteren… Daarna met een half oog gekeken. Net als gisteravond. Ik vond de Nederlandse inzending, hoewel ik die jongen helemaal niet kende, erg leuk. Trouwens de Belgische Laura was ook echt goed!
    Mooi logje zo alles bij elkaar Tiny! 🙂
    Mijn favoriet van de Songfestivalliedjes, ik heb het nu niet over een winnaar… is “Eres Tu” van Mocedades, zij werden 2e in 1973. Ik vind het het aller-allermooiste nummer ever. Nog steeds, ik heb het heel lang als ringtone op mijn telefoon gehad.. Er zijn mooiere uitvoeringen op YouTube te vinden, maar deze is van het Songfestival.. https://www.youtube.com/watch?v=FfX-KSbfIz0

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

