Tiny ruikt lekker

Of dat denk ik toch. Meestal. Mag ik hopen… 🙂

Een tijdje geleden schreef Lilith over haar leven in parfum. Eerst dacht ik, goh maar dat weet ik allemaal niet meer, hoor. Maar hoe meer ik er over nadacht, hoe meer geuren er terug kwamen en wonder boven wonder: veel namen van parfums bovendien.

eau

Mijn allereerste geurtje was Eau Jeune, begin jaren tachtig, wellicht nageäapt van mijn vriendin. Al had die ook een zus die vijf jaar ouder was en in de post-hippieperiode liep die nog in wolken van patchoeli. Dat was echt niks voor mij.

In het tweede jaar van de middelbare school zat ik tijdens Engels naast een meisje dat altijd superlekker rook. Het bleek Fidji te zijn, van Guy Laroche. Ik wist toen nog niet dat een parfum bij de één anders ruikt dan bij de ander, dus hop, blindelings een flesje gekocht. Jaren mee rondgelopen. Het parfum werd al ontwikkeld in 1966, leer ik.

fidji

Toen ik in Amerika was, vond ik heel toevallig een geurtje dat mij uitzonderlijk beviel. Het bleek iets heel simpels, L’effleur van ene Coty. Ik heb het gekocht, opgebruikt en nadien overal gezocht om het te vinden. Leverde niks op, nergens. Wellicht enkel maar in de USA te verkrijgen.

l'effleur

Nu is het nog te vinden op Amazon en eBay, maar het parfum is al uit productie sinds 1996, en zal dus wel een beetje stinken ondertussen…

Daarna was ik heel lang fan van Aqua di Gio van Armani. Toen ging ik al eens een parfumeriezaak binnen, wou drie verschillende parfums proberen, niet meer, en koos toen een uur later wat het beste rook op mijn arm. aqua

Op dezelfde manier kwam ik terecht bij CK One. Calvin Klein bracht dit uit als een “unisex geur”, de originele geur die je ‘deelt’ en die je vertrouwen geeft in jezelf en je verbindt met anderen. Ja ja. Ik verbond me genoeg met anderen, dat wel, maar blijkbaar niet met de juiste. Exit CK One.

ck

Valt het op dat het precies allemaal lichte, bloemige geuren zijn? Er zit een lijn in, werkelijk.

Nu hang ik tussen goedkopere (maar lekkere!) geurtjes zoals Comme une evidence van Yves Rocher en de rose van Rituals, Fleurs de Himalaya.

Een week geleden keek ik toevallig naar Iedereen Beroemd en aan het panel vroegen ze “Wat is je lievelingsgeur?” Kijk even mee en let vooral op de laatste man die zo fantastisch omschrijft wat zijn favoriete geur is. Hilarisch.

http://www.een.be/programmas/iedereen-beroemd/wat-is-je-lievelingsgeur

 

 

12 comments

  1. Ik ben heel trouw aan geuren, eerst was er Loulou, dan Paloma Picasso ( van mijn 18 tot mijn 30) dan Glam City ( en ik heb nog elke dag spijt dat ze het niet meer maken) en nu Mademoiselle van Coco,……ja ik ben ne klassieker :-),…..

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

