Tiny’s reisfotochallenge: de ezeltocht

Scan 15

Stilaan geraak ik door mijn verzameling foto’s heen, die ik kan gebruiken voor deze challenge. Deze dateert uit 1978.

Mijn ouders wilden toch wel eens wat anders dan opnieuw naar Hengelhoef en planden een vliegreis naar een zonnige bestemming. Het zou voor ons alle drie de eerste keer in een vliegtuig worden. Wellicht dachten ze dat ik al groot genoeg was, om hen te begeleiden in de luchthaven en het vliegtuig. Op de bestemming werden we toch opgehaald door een hostess van het reisagentschap (Jetair, als ik me goed herinner) en mochten we mee in een bus naar het hotel.

Een jaar eerder vond eÊn van de grootste vliegtuigrampen plaats uit de geschiedenis: twee Boeings botsten op de landingsbaan in Tenerife en bijna zeshonderd mensen lieten het leven. Dit had een grote indruk op mij gemaakt en om die reden wou ik helemaal niet naar Tenerife. Vliegtuigangst had ik echter niet. On ze bestemming was ook Zuiders, maar niet Canarisch.

Er bestaat in deze reeks ook een belachelijke foto van mij, uit het vliegtuig stappend, met mijn hand aan mijn oor en dichtgeknepen ogen – zeer charmant. Ik had vreselijke oorpijn bij het dalen en heb er twee dagen last van gehad. Ook bij volgende vliegreizen kreeg ik hier miserie mee en het is pas sinds een jaar of acht dat dit op miraculeuze wijze voorbij is gegaan.

We logeerden in een immens groot hotel, vol pension, en het eten was overvloedig, maar vreemd. Ik at telkens maar een vierde van mijn portie op en gaf de rest aan mijn vader. Naast het hotel was er een “Chicken Palace”, een kiprestaurant en dat zag ik wel zitten maar om twee redenen zijn we er niet binnen geweest: ten eerste hadden we vol pension, dus waarom betalen als we in het hotel gratis eten kregen? Ten tweede hoorden we telkens een haan kraaien als we voorbij het kiprestaurant liepen. Het idee dat de kippen en haantjes à la minute bereid werden, deed me toch wel de rillingen krijgen.

Veel deden we daar niet, in mijn herinnering. Af en toe te voet naar het oude stadsdeel, waar het zo mooi was (zeiden de mensen, want mijn ouders zagen het niet, en ik vond er niks aan), af en toe naar het strand waar mijn voeten verbrandden aan het zand, af en toe aan het zwembad liggen, lezen en zwemmen (mijn favoriete bezigheid toen), iets gaan drinken op een terrasje en oh ja, op excursie! We gingen op ezeltocht! Deze foto is in het begin van de tocht gemaakt, toen kon ik nog lachen. Die sokjes! Die sandaaltjes!

Elk ezeltje liep gezapig achter het ander aan. Maar het ging door de bossen en de berg op en na een tijdje liepen de ezels naast een vreselijk diep ravijn links en een hoge rots rechts. Afschuwelijk! Ik deed haast in mijn broek van angst. Uiteindelijk kwamen we bij een rustplaats en een cafetaria, waar ik een Engels meisje leerde kennen, en we speelden een tijdje samen. Ik kon geen Engels, enkel haar naam heb ik kunnen ontfutselen, ze heette Carol, dat weet ik nog.

Na de reis was ik erg trots op mijn bruin kleurtje, op mijn nieuw kleedje (lokale klederdracht, nooit meer gedragen natuurlijk) en op mijn nieuwe schoenen (exact dezelfde als mijn ouders, uit exact dezelfde winkel want ze waren van uitstekende kwaliteit – en spuuglelijk, maar dat had ik pas door toen ik er mee naar school ging en uitgelachen werd).

Wie raadt mee waar dit was? De stad alstublieft, en de eerste die het juist heeft, ga ik trakteren. Als ik die ooit eens in ’t echt tegenkom natuurlijk. 🙂

 

Dit bericht vond zijn inspiratie bij de uitdaging van een simpele Brugse ziel, hij nam het initiatief om foto’s te posten van een reis en daar iets bij te vertellen – of te fantaseren. Wie zin heeft, doe gerust mee!

22 comments

  1. Zalige foto! Ik gok dat die ergens in Griekenland genomen is? We gingen een paar jaar geleden naar Lindos en daar kon je de ‘beklimming’ ook op een ezel doen. Wij hebben het toch maar te voet gedaan…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

