Tiny en de filmclub

Jammer, maar ik heb enkel een leesclub en (nog) geen filmclub.
Elke van de leesclub vertelde mij dat ze met haar man regelmatig een “klassiekertjes-avond” organiseert. Mijn lief repliceerde meteen, toen ik hem dat vertelde, met “Oh, alle klassieke standjes en zo?” – vette knipoog incluis. Wellicht omdat ik hem ook had verteld dat we een Upperdare-avond gaan organiseren en hij linkte het één aan het ander.

Nee schat, ze kiezen om de zoveel tijd voor elkaar een film uit, waarvan ze vinden dat de ander die MOET gezien hebben.
Haar man forceerde haar met zachte dwang om naar The Godfather te kijken, waarbij ze na een uurtje echter in slaap viel…

Toeval wil nu dat ik net een boek aan het lezen ben, dat filmliefhebbers met opgroeiende lastige tieners wel eens kan aanspreken. David Gilmour, een Canadese filmrecensent (en dus niet die van Pink Floyd!), voedt zijn 16-jarige zoon Jesse op aan de hand van belangrijke films. Nadat hij constateerde dat de knul een vreselijke hekel had aan school, zijn huiswerk nooit maakte en niks meer bijleerde, hield hij hem thuis maar verplichtte hij hem om elke week minimum drie films samen met hem te bekijken.filmclub

Met die korte inhoud te lezen, was ik al verkocht. Ach, had ik dat misschien ook beter gedaan? ’t Is een fantastisch vorm van quality time met de zoon, natuurlijk. Als er één iets was, wat we vroeger heel graag samen deden, was het wel films bekijken. Als kleutertje al troonde ik hem mee naar de cinema voor de heerlijke Leeuwenkoning, Tarzan, Ice Age, Finding Nemo en later ook Harry Potter, Lord of the Rings, enzovoort.

De laatste film die we echt samen zagen moet Rain Man geweest zijn.rain-man-01

Omdat ik vond dat hij die moest gezien hebben, om inzicht te krijgen in autisme (of toch één soort ervan), en ik moet zeggen hij was onder de indruk en we hadden een goed gesprek. Dit is ook al weer twee jaar geleden. Nu hij niet meer thuis woont, gaan we niet meer samen op de bank tv kijken, en gaat hij met zijn vrienden naar de cinema. Die soms belachelijke films kiezen. Zo had ik hem een tijd geleden gezegd dat hij zéker moest gaan kijken naar “The hateful eight“, met zijn vrienden, maar die hebben hem overtuigd om naar “Safety first” gegaan. MIJN zoon zei achteraf: “Pff, ’t suckte.” That’s my boy. 🙂

Toegegeven, ik zou niets liever willen dan hem bij mij hebben, en als we dan drie keer per week intensief naar een film zouden kunnen kijken en daar over praten, màn, ik zou ZO content zijn. Maar ja, dat brengt geen brood op de plank, geen zoden aan de dijk en zeker geen diploma. Er is ook geen plaats in huis voor een negentienjarige extra. En hij wil niet meer bemoederd worden. En toch… ik ga toch eens proberen of ik hem niet kan overtuigen om één keer per maand een moeder/zoon momentje met cinema in te lassen.

Terug naar de klassiekertjes-avond van Elke. Als ze een Franse film kiezen, laat ons zeggen “Amelie Poulain”, houden ze meteen ook een Franse-kaasavond. Is het toevallig een Italiaanse film, bijvoorbeeld “La vita e bella”, wordt het pizza of pasta. Of ze keken bij een lekkere tapa-schotel naar films van Almodovar. Kijk, met zo’n idee kan ik mijn lief wel overtuigen… Als er eten bij komt! 🙂
Een blogger die ik volg, neemt zich voor om de 100 beste films van de Internet Movie Data Base te bekijken. Heel stom dat ik nu vergeten ben wie!

  1. The Godfather (gezien, weinig van onthouden)
  2. The shawshank redemption (gezien, al lang geleden)
  3. Schindler’s list (gezien, één van de mooiste films ooit voor mij)
  4. Raging Bull (niet gezien)
  5. Casablanca (niet gezien)
  6. One flew over the cuckoo’s nest (gezien, een MUST)
  7. Gone with the wind (nooit gezien, lijkt me langdradig)
  8. Citizen Kane (niet gezien)
  9. The wizard of Oz (gezien, zowel in de originele versie als de remake met Diana Ross)
  10. Lawrence of Arabia (niet gezien)

Van de top 10 heb ik er zelfs maar vijf gezien, da’s toch een schande? Voor een filmliefhebber als ik? Daar moet dus dringend iets aan gedaan worden, vind ik. We plannen een vaste filmavond in en we gaan er voor!

Welke hebben jullie al wel of niet gezien van deze top tien? En?

23 comments

  1. ik herinner me vaag dat ik ooit the godfather heb gezien. en op school ooit One flew over the cuckoo’s nest . maar om eerlijk te zijn: ik heb van beide films weinig onthouden. zo fantastisch vond ik ze niet…

    Liked by 1 persoon

      1. idd. met mevr. Bonheure. Maar ’t waren wel allemaal pareltjes! Bovendien goed ingeleid en goede bespreking achteraf. Niks dan goede herinneringen… Dat waren top-momenten in Sint-André!

        Liked by 1 persoon

  2. Ik heb Gone with the wind gezien, maar herinner me daar weinig meer van. The wizard of Oz vond ik een fijne film, Schindler’s List vond ik zelfs heel goed. Maar The Godfather, eerlijk gezegd snap ik nog altijd niet wat daar nu zo geweldig aan is. De trilogie was een tijd geleden op TV en ik heb de eerste twee ondertussen gezien. En echt, het zal een opgave worden om nog naar de derde te kijken…

    Like

  3. Eerst es zeggen dat het upper at home is.. Nie upperdare 😉
    Shindler’s list 2 of 3 keer gezien, blijft een pracht. One flew over gezien, ook interessant en soms hilarisch, the godfather wel goed maar misschien meer een ‘mannen’film… The wizard gezien en als de remake die prequel was heb ik gezien.. Nu films blijven subjectief en kan goed zijn als 100 mensen zeggen subliem dat jij zegt pff..

    Liked by 1 persoon

  4. Dat is wel niet de officiële IMDB lijst hé ;), wel deze: http://www.imdb.com/chart/top/?ref_=nv_mv_250_6

    Daar heb ik de eerste 10 van gezien, van jouw lijst 8 (ook van 5 het boek gelezen, uiteraard ;)). Ik had vorig jaar ook het zotte idee dat ik iets aan mijn filmcultuurgat moest doen, dus mag ik ondertussen al 96 van de top 100 films aankruisen als gezien… Waarvan ik toch een groot deel nogal saai vond (westerns, maffia, films van 4 uur op een duikboot *geeuw*…)
    Uit die top 100 zou ik jou al zeker Whiplash aanraden!

    Liked by 1 persoon

  5. Ah dat is een leuk initiatief met je zoon elke maand naar de film,…….moet ik onthouden! Ik heb ze allemaal gezien 🙂 in een ver verleden,….nu zegt me dat allemaal minder. Ik heb ook alle spiderman films gezien 🙂 :-), qualitytime met de zoon 😉

    Like

  6. wat zeker op je lijstje moet komen: 37,2° le matin. Ongelooflijk mooi !!!
    Wat ik ook top vond: trois couleurs: rouge, blanc, bleu (weet wel niet of dat dé volgorde is… maar dat vind je wel hier of daar)
    verder: il postino.
    Ziezo, 3 films die ik niet direct terug vind in die lijst maar die 100% de moeite waard zijn. Ik die absoluut geen cinefiel ben en die deze 3 zomaar uit mijn blote hoofd ken & herinner.

    Liked by 1 persoon

  7. Bijna vergeten: top-idee om met je (puber)kids film te kijken! Gaan we hier ten huize Alyn-Vandierendonck ook ne keer inlassen: special-movie-night (allez, evening).
    Een knabbeltje en een lekker glaasje erbij… moet lukken.
    P.S. de liefde van de man gaat door de maag! Je ventje is dus (op dat vlak) niet anders dan de anderen (hopelijk leest Kaatje dit ook 🙂 )

    Like

  8. 1.The Godfather (gezien – ‘k vond er niks aan)
    2.The shawshank redemption (niet gezien)
    3.Schindler’s list (gezien, inderdaad een supermooie film)
    4.Raging Bull (niet gezien)
    5.Casablanca (niet gezien)
    6.One flew over the cuckoo’s nest (gezien.. heel lang geleden, maar is me altijd bijgebleven)
    7.Gone with the wind (in mijn eentje (als tiener) in de bioscoop gezien )
    8.Citizen Kane (niet gezien)
    9.The wizard of Oz (niet gezien)
    10.Lawrence of Arabia (niet gezien)

    Minder dan de helft dus :-/
    Maar ik moet toegeven, dat films niet echt aan mij besteed zijn.. Geef mij maar boeken!

    Liked by 1 persoon

  9. ik ben ook geen krak in het onthouden van de inhoud van een film. Amélie daarentegen die zit voor altijd in mijn hart 🙂 De cd leg ik regelmatig eens op. Zag je ooit Before Sunset, Before Sunrise en Before Midnight? (drie aparte films)

    Liked by 1 persoon

  10. Ik kom tot mijn verbazing aan 7 op 10, maar van enkele moet ik wel bekennen dat er niet zo heel veel bijgebleven is… Mijn toppers: Casablanca en Citizen Kane. De laatste ooit in les filmgeschiedenis gezien en besproken en dat heeft wel indruk gemaakt. Bedankt alvast voor de leestip. Komt zeker op mijn goodreads lijstje want met een bijna 10-jarige in huis heb ik soms al de indruk dat we in puber periode terecht komen…

    Liked by 1 persoon

  11. Mijn ouders vonden film niet belangrijk, boeken wel. Ik heb mijn schade ingehaald toen ik B leerde kennen, we gingen bijna 3x per weekend naar de cinema, heb alleen Gone with the wind nooit gezien, wss een gat in mijn cultuur.
    Ik hoop dat je zoon “hapt” en je zo wat tijd met hem kan doorbrengen!

    Like

  12. van deze top 10 heb ik er ook maar weinig van gezien, Tiny.
    Ik kijk ook wel niet zo vaak naar films…
    Wat ik wel gezien heb:
    Schindler’s list (absolute aanrader, heb ik zelf nog over gelogd!)
    One flew over the cuckoo’s nest (fantastische film met een van mijn idolen…)
    Gone with the wind (langdradig ja, maar toch wel de moeite)

    en Lawrence of Arabia heb ik in een ver verleden ook wel gezien dacht ik, maar ik heb enkel herinneringen aan Omar Sharif

    Lijkt me wel een mooi initiatief!

    Liked by 1 persoon

  13. Ik heb er nog niet veel gezien van dit lijstje en degene die ik al gezien heb, daar herinner ik mij niet veel meer van.
    Een vaste filmavond vastleggen vind ik een leuk idee.

    Like

  14. Allemaal gezien, omdat wij met vrienden vroeger heel de IMDB Top 50 gezien hebben tijdens filmavondjes.

    Ik ben gechoqueerd dat je The Godfather niet goed vond… Zo’n magistrale film. Dat kan ik echt niet vatten 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

