Tiny’s reisfotochallenge: Snellegem

Scan 13

Er is eigenlijk niemand echt herkenbaar op deze foto en ik ben de enige die in de camera kijkt. Ik denk dat we hier soep aan het drinken zijn, wellicht nadat we met weinig inspiratie en totaal geen kennis van zaken een vuurtje hadden gemaakt, daar water op verwarmd en instantsoep aan toegevoegd. 

We waren met vijf vriendinnen, zestien of zeventien jaar, en mochten gaan kamperen in de tuin van het buitenverblijfje van de ouders van de blonde vriendin achter de boom. Nu ja, buitenverblijf: dit was een klein lapje grond waar een tuinhuis op stond en een grote tent. We reden er op een vrijdagochtend met de fiets naar toe, acht kilometer ver, dat weet ik nog.

Op zaterdagmiddag zouden de ouders van mijn vriendin eens op bezoek komen komen controleren, maar ik was persona non grata. Blijkbaar was ik gezegend met een reputatie die, achteraf bekeken, erg overdreven was, en mocht zij met mij niet al te veel omgaan. Mijn fiets en ikzelf werden dus over de haag geholpen, en daar bleef ik een uurtje zitten tot de ouders terug weg waren.

Zaterdagavond reden we met zijn allen terug naar Brugge om ons te storten in het wilde uitgangsleven van de stad. We dronken een paar pintjes cola’s(want vier van de vijf lustten geen alcohol) in een paar brave café’s (want enkele vriendinnen mochten niet gezien worden op de Eiermarkt), aten een hamburger in de MacDonalds (op het Simon Stevinplein, waar nu de Pizza Hut is), kwamen geen enkele leuke jongen tegen, en beslisten kort na middernacht om dan maar terug te keren naar Snellgem. Met vier fietsen in plaats van vijf, want eentje was blijkbaar gestolen! Om de beurt nam iemand mijn onfortuinlijke vriendin op de bagagedrager mee.

’s Nachts sliepen we amper: eerst door veel gegiechel, later door de enge geluiden uit het bos en eveneens door een vriendin die luidop enge dromen had. Hoe vaak we haar ook duwden, stompten, kietelden, ze werd niet wakker en bleef maar roepen: “Nee, niet doen! Doe dat geweer weg! Help! Blijf van me af! O nee, al dat bloed!…” Toen ze uiteindelijk wakker werd, bleek ze zich niks te herinneren en lachte zich krom met onze uitleg. En ja, ze was oprecht. Zij was het type dat geen vlieg kwaad deed, niemand pestte, altijd eerlijk was, en zeker niet zou bedenken om ons op deze manier de stuipen op het lijf te jagen.

Verder herinner ik me een verwoede poging om spaghetti te maken. Het water kookte maar niet en we hebben uren gewacht tot de spaghetti enigszins beetgaar was. Ik denk niet dat één van ons ooit bij de scouts had gezeten, of toch zeker niet lang genoeg om wat kampeerkennis op te bouwen. Maar lol hebben we in elk geval gehad, en een herinnering die vast hangt aan deze ene foto.

Dit bericht vond zijn inspiratie bij de uitdaging van een simpele Brugse ziel, hij nam het initiatief om foto’s te posten van een reis en daar iets bij te vertellen – of te fantaseren. Wie zin heeft, doe gerust mee!

14 comments

  1. Welwel. Tiny had een slechte reputatie :). Hoe kweek je zoiets?
    Mc Donalds op het Simon Stevinplein. Nu je het zegt…
    Zelf had ik geen ervaring op gebied van ‘uitgaan’. Ik kende de Eiermarkt van naam, maar dat was het zoal. Dergelijke kampeer-uitjes heb ik nooit gehad – lijken me een fantastische ervaring. De kledij van die meisjes lijkt zo retro, terwijl het in feite nog niet zo lang geleden is…

    Like

    1. Ik was nogal vrijgevochten, deed veel zelfstandig, ging uit, had vriendjes, niet veel meer dan dat eigenlijk. In een tijd waar je als meisje vooral moest opzitten en pootjes geven, viel ik misschien wat uit de toon. 😉

      Liked by 1 persoon

  2. Leuke herinnering hè.. is toch iets wat je nooit zult vergeten.
    Oh dus je was eigenlijk het 5e wiel aan de wagen, mocht er eigenlijk van die ouders niet bij horen? En waar ik nou wel benieuwd naar ben is hoe lang die kampeerpartij heeft geduurd? 😉

    Like

  3. Zo herinner ik me ” Ellen Seys ” op het einde van de humaniora. Misschien is de vrije radio ook een mooi onderwerp om over te bloggen.

    Like

Geef een reactie

