Tiny geeft tips: internetdaten

Vorige keer vertelde ik mijn verhaal en ervaringen.

Even voor de goeie orde: ik ben al vijf jaar niet meer mee. Ik heb geen flauw idee wat de do’s en don’ts zijn bij Tinder en ik kan je ook niet vertellen welke datingwebsites de beste zijn.

Destijds zat ik bij rendezvous.be en ik betaalde maandelijks een bedragje om berichten te kunnen lezen. Ik heb nu wel even wat prijzen opgezocht en constateerde dat ze wel nog altijd de goedkoopste zijn, in Vlaanderen toch. Je vindt een overzicht op www.datingsites-gratis.be

Online-Dating

Tip 1: je profiel

Denk goed na wanneer je een profiel aanmaakt en pas dit regelmatig aan. Kijk even rond op de site en leer uit andermans fouten. Een slecht ingevuld profiel trekt ofwel géén ofwel de verkeerde mensen aan. Trek hier voldoende tijd voor uit. Je kan geen goed profiel opmaken in tien minuten tijd. Denk ook na over een goede gebruikersnaam, makkelijk te onthouden, maar niet te belachelijk. Profielnamen zoals Anneke123, Fluppe69, Lovexoxo zijn niet erg origineel.

Prijs jezelf een beetje aan, zoals je zou doen als je ergens gaat solliciteren. Zet géén persoonlijke gegevens in je profiel (volledige naam, telefoonnummer, adres, werkgever,…). Wees een beetje origineel (iedereen is ‘spontaan’ hoor), er is meestal plaats genoeg om wat meer in de vakjes te schrijven dan een opsomming van woorden. Er gaat niemand dood van een goeie volzin.

Tip 2: wees actief

Zit niet te wachten tot er een reactie komt, maar ga lekker zelf rondneuzen in profielen en zie je iets wat je aandacht trekt, stuur die dan alvast even een knipoogje, of vink die ergens aan (de meeste websites hebben die mogelijkheid). Als je écht nieuwsgierig bent naar een bepaald profiel, stuur die dan ook even een kort persoonlijk berichtje. KORT want je wil nog niet te veel moeite doen, misschien is het niks en PERSOONLIJK want er is niets zo hatelijk als een copy paste bericht zoals “Hallo, wat een leuk profiel, wil je met me kennismaken bla bla bla”.

Krijg je zelf een bericht of reactie, scroll dan snel over het profiel om te zien of dit iets kan zijn. Wees streng, maar ook weer niet té. Amper ingevulde profielen, profielen zonder foto, copy paste berichtjes,… bij mij gingen ze allemaal de vuilnisbak in. Blijft er eentje aandringen: blokkeren die handel. 🙂

Tip 3: Foto’s!

Natuurlijk zet je zelf een foto op je profiel, maar niet van je kinderen. Niet van je intieme delen. Niet van je ex. Ja ja, je draait nu wel met je ogen van ‘wie doet er dat nu?’, maar ik zweer het: er zijn er. Serieus.

Kies liefst een foto waarop je toch een beetje lacht. Deze hebben meest van al succes. Ben je niet gezegend met een goddelijk lichaam? Verlegen om jezelf te tonen? Hou het bij een close up van je gezicht, of plaats een foto waar je in beweging bent, zo valt een en ander minder op…  Géén pasfoto! En geen foto van tien jaar geleden.

online-dating-salaries

Schrik-effect!

Tip 4: ga chatten

Je kan natuurlijk oeverloos blijven berichten weg en weer sturen op de website, maar dat is nogal omslachtig. Wees wel zo voorzichtig om niet meteen je Facebook-gegevens door te geven. Vaak staat daar véél meer informatie op dan je meteen wil prijsgeven. Sms-en of bellen is dan nog veiliger, een nummer kun je later ook nog altijd blokkeren.

Bij het chatten leer je iemand al snel iets beter kennen, vraag hem of haar de hemd van het lijf, toon interesse maar wees niet opdringerig. Heb je zelf geen zin om op alle vragen te antwoorden, omdat het té privé is, geef dat dan ook aan.

Tip 5: neem iemand in vertrouwen om je te helpen

Als je twijfelt, of net niet, en je wil jezelf wat in bescherming nemen: vraag een vriend of vriendin om raad. Laat ze even meekijken naar het profiel, naar wat ze schrijven en vraag hun eerlijke mening. Deze persoon kan ook je back-up zijn als je eenmaal een afspraakje maakt.

Tip 5: Op zoek

Zeg niet “ik ben niet op zoek naar een relatie, ik zoek gewoon nieuwe vrienden”. Sorry maar dat is zever in zakskes. Waarom zit je anders op een datingsite? Als iemand anders dit zegt (soms staat dat zelfs al op het profiel!), dan moeten je antennes meteen in de lucht springen: DANGER! Wie weet heeft deze persoon al een relatie en zoekt gewoon een beetje spanning. Komt véél meer voor dan je denkt!

Tip 6: wees eerlijk

Geef in je profiel ook aan wat je wil en wat je niet wil, wat je dromen zijn en wat je zoekt. Als je nog wat bang bent om meteen in een nieuwe relatie te stappen, doe het dan rustig aan maar vertel dat dan ook. Zo weet de ander ook waar hij of zij aan toe is.

Tip 7: wed op meerdere paarden

Blijf niet hangen bij één profiel, maar zolang je niet met iemand afspreekt, blijf vooral rondkijken naar andere mensen ook. Je weet nooit hoe iets evolueert en je hebt niet alle tijd van de wereld. Hou je opties open. Hou er wel geen tien tegelijk aan het lijntje, zorg dat het voor jezelf ook nog overzichtelijk blijft.

Tip 8: wees voorzichtig

Er zijn tal van mensen die het internet misbruiken, die puur op zoek zijn naar makkelijke seks. Als ze meteen gaan vragen naar uiterlijke kenmerken, favoriete standjes, kinky voorstellen doen, dan weet je eigenlijk al genoeg. Tenzij je dat zelf ook wil natuurlijk, maar dan ook: blijf op je hoede!

Er zijn ook veel mensen die psychische problemen hebben en op het internet (en zelfs bij een eerste date) zie je dat natuurlijk niet meteen. Stel gerichte vragen, praktisch ook. Hebben ze kinderen? Hoe vaak zien ze die? Hoe regelen ze de combinatie werk/gezin? Kunnen ze koken? En als je al iets verder bent: hoe is de vorige relatie geëindigd?

Hou ook in het oog of ze wel in jou geïnteresseerd zijn. Vragen ze wel iets over jou? Is er nieuwsgierigheid en hoe oprecht is die? Natuurlijk leer je dit op den duur beter herkennen. Hoe langer je bezig bent met het internetdaten, hoe meer ellebogen je kweekt… 😉

Tip 8: in het echt

En dan is het zo ver: je spreekt af. Tips voor eerste afspraakjes komen de volgende keer!

 

 

19 comments

  1. Ik heb het nooit gedaan, maar merk wel dat dit steeds meer gebruikt wordt door familie en vrienden die nog op zoek zijn. Mijn zus is ook nog single en durft er niet echt voor gaan op het internet, ze heeft waarschijnlijk teveel schrik dat het vol freaks zit. Leuk om zo eens te zien wat jij als tips geeft!

    Liked by 1 persoon

  2. altijd leuk om te lezen zo’n dingen! 🙂
    als ik single was, ik zou mij volop smijten in het speeddaten, tinder,… Lijkt me zo grappig. en tegelijkertijd ken ik heel wat mensen die op die manier écht een partner voor (hopelijk toch) het leven hebben gevonden!

    Liked by 1 persoon

  3. Leuke tips! Ook ik leerde mijn man kennen dankzij rendezvous.be. En ik heb verder ook best wel goede herinneringen aan de meeste dates. Geen gruwelverhalen hier over het internetdaten.

    Like

  4. Haha, ik heb me vorig jaar op aanraden van een vriendin ingeschreven. Na een scheiding na bijna 44 jaar huwelijk en 47 jaar samenzijn. Ik dacht, mens, waar heb je het over. Ze zei, je krijgt dan complimentjes en dan word je daar weer vrolijker van, zal je goed doen. Pfff toch gedaan. Lang verhaal kort, leuke en minder leuke dates gehad, maar ik vond het een leuke bezigheid. Een vervelende ervaring gehad, maar ik kon ermee omgaan.
    Toen ik mijn lief ontmoette kenden we elkaar ook al een aantal jaren, althans we wisten veel van elkaar, we bloggen allebei en lazen bij elkaar. Heb nu een fijne relatie, wel met haken en ogen, maar dat overwinnen we wel. Zonder het internet had ik hem dus nooit ontmoet … 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

