Tiny quizt

Waar bloggen toch al niet goed voor is…

Ik ken Falderie nu al een tijdje, ze had interesse voor mijn leesclubje, en zo hebben we elkaar leren kennen. Af en toe gingen we ook al eens met een paar bloggers uit eten en nu vroeg ze mij of ik zin had om mee te doen aan een quiz in het Gentse.

Staat dat nu toevallig niet op mijn bucketlist, zeg? 😉

Al jaren wou ik eens meedoen met zo’n algemene kennis kwis, maar ik had nog nooit de gelegenheid. Ze troonde mij mee naar een gezellig Gents café, waar de lokale zaalvoetbalclub hun jaarlijkse quiz organiseerde. Het thema was “Superhelden”.

Nu weet ik overal wel iets van, maar ik volgde toch nog even een opfrissingscursus Superhelden bij de kinderen. Ons team zou de Rescue Rangers zijn, dat was al bepaald. Oh en verkleden was aan te raden! rescue_rangers_by_appleyard86.png

Een beverkostuum ging me net te ver, mijn medequizzers hadden ook geen inspiratie dus bleef het bij een eenvoudig hoedje! De vijf punten die we hiermee konden scoren zouden helaas aan onze neus voorbij gaan.

Andere teams waren o.a. Zorro, de Hulk, Mega Mindy en Mega Toby, The Incredibles, The Power Rangers, Superman en ga zo maar door. De ene ploeg nog zotter verkleed dan de andere!

Ik moet zeggen, de quiz was schitterend georganiseerd. Alles werd voorgelezen maar ook vertoond op grote schermen, we werden voorzien van kladpapier en balpennen, er liepen zaalwachters rond om op spieken te controleren en er heerste een vrolijke en toch ook competitieve sfeer. Snel had ik al door dat we totaal niet gingen winnen, er zaten een paar vreselijk moeilijke vragen bij.

Wie lag aan de oorsprong om de IJzervlakte onder water te zetten ten tijde van de Eerste Wereldoorlog?

Wie won in 2011 Parijs-Roubaix?

Falderie bleek echter een kei te zijn in Dag Allemaal vragen en wist dat Stephanie Meire niet enkel Miss België was maar ook een rolletje speelde in Familie, ze weet ook alles over tennis en beroemde chef-koks. 🙂

Bij momenten voelde ik me oliedom, waarom kwam ik nu niet op de echte naam van Crocodile Dundee?? En dat geluidsfragment had me meteen moeten linken met het bekende Daydream van The Wallace Collection!

Er was ook een doe-ronde: zo hoog mogelijk scoren met Tetris op een Gameboy, een sudoku-ronde en een raadsel-ronde.

Voor wie daar tuk op is, ik heb er eentje onthouden. Het staat bekend als het Einstein-raadsel. Albert beweerde dat 98% van de mensen het niet kan oplossen.

Er zijn vijf huizen in vijf verschillende kleuren. In ieder huis woont iemand met een verschillende nationaliteit. De vijf personen drinken ieder iets verschillend, roken allemaal een ander type sigaar en hebben ieder een verschillend huisdier. 
Een iemand heeft een vis. De vraag is: wie?

De Brit woont in het rode huis.

De Zweed heeft honden als huisdier.

De Deen drinkt thee.

Het groene huis staat naast en links van het witte huis.

De eigenaar van het groene huis drinkt koffie.

De man die Pall Mall rookt houdt vogels.

De eigenaar van het gele huis rookt Dunhill.

De man die in het middelste huis woont drinkt melk.

De Noor woont in het eerste huis.

De man die Blends rookt woont naast degene die katten heeft.

De man die een paard heeft woont naast degene die Dunhill rookt.

De persoon die Blue Master rookt, drinkt bier.

De Duitser rookt Prince.

De Noor woont naast het blauwe huis.

De man die Blends rookt heeft een buurman die water drinkt.

Je zou natuurlijk kunnen gaan googelen en dan weet je het meteen. Maar als je even tijd hebt, probeer het eens. Uiteindelijk heb ik thuis achteraf de oplossing gevonden, als je tijd genoeg hebt en geen stress, dan kom je er wel. Succes!

Bij de tussenstand waren we derde laatste. Gelukkig kwam er nog een muziekronde. Er werden twintig hele korte muziekfragmentjes afgespeeld die je moest linken aan één bepaalde foto. We kregen twintig foto’s ter beschikking. Laat ons daar nu toch wel eens alles juist op hebben hé! 🙂

Zo kwamen we uiteindelijk nog aan 61 punten in totaal en belandden we op de (kuch kuch) dertiende plaats. Van de twintig. Ach het kon erger.

Ik heb in elk geval een hele leuke avond gehad, weer wat bijgeleerd en beslist dat ik dit nog wel eens meer wil doen. Kwissers nodig? Laat maar weten. Oh en mijn vriend was er niet bij, die heb ik wel gemist want die weet nog véél meer dan ik. 😉

15 comments

  1. Een quiz op TV lukt me meestal aardig, maar ik weet niet of het zo goed zou lukken in de realiteit. Geduld is ook mijn sterkste kant niet. Het zoeken bijvoorbeeld naar die nu die vis heeft zou ik na twee minuten staken.
    Blij dat je hebt genoten. Je staat ook goed met dat hoedje – mooie foto!

    Liked by 1 persoon

  2. Je vriend weet nog veeeel meer maar komt er nog minder snel op ? Stephanie Meire, jaja, die was Miss B in mijn jonge jaren, allee, het is te zeggen ergens tussen mijn 18 en 30 denk ik 🙂

    Like

  3. vorig jaar nam ik ook voor het eerst deel aan zo’n quiz. En we deden het helemaal niet slecht, mijn zoon en dochter, een nichtje en ik. Bij het samenstellen van een team moet je elkaar wat aanvullen en bij ons ging dat prima.
    Zo’n vraagstukken doe ik ook graag, komt erop aan om te elimineren hé…
    Binnen 3 weken nemen we opnieuw deel aan een (andere) quiz. Benieuwd of we opnieuw in de bovenste helft gaan eindigen… 😉

    Liked by 1 persoon

  4. Ik heb de echtgenoot leren kennen op een quiz, dus ik ben fan :-). Sindsdien hebben we het maar 1 keer meer gedaan en toen hebben we nog gewonnen ook. Gelukkig was het toen geen moeilijke quiz, de vragen die jij hier aanhaalt vind ik al een stuk moeilijker. 13e is toch niet zo slecht, vind ik. Goed gedaan!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

