Tiny strijkt en luistert naar elpees

“Geluk, geluk is een hangmat waarin je

lui ligt in een wezenloze stilte”

Ofwel noem ik deze blog “Tiny en Frank”. Zie verder.

Deze namiddag begon ik aan de strijk. Trouwe volgers weten al dat ik geen huishoudwonder ben en dat ook nooit zal worden. Mijn strijk blijft dus liggen, in mijn geval hangen, over een stoel. Tot die stoel bijna omvalt onder het gewicht en dan is het dringend nodig dat ik in gang schiet.

Terwijl het rustig is, geen kinderen in huis, grabbel ik in mijn curverbox met oude elpees en kies er lukraak eentje uit. Deze keer is het eentje uit de diepe jaren tachtig, met een prijsetiketje van Rombaux op, 495 Belgische frank heb ik voor dit plaatje betaald. Ik leg hem op en luister.

DSC_0271

Het is de LP 1001 hotel van de Frank Boeijen Groep uit 1983. Ik herinner mij dat jaar nog erg goed. En deze liedjes versterken de herinnering alleen maar. Eind juni van dat jaar organiseerde men in open lucht een concert in het Boudewijnpark in Brugge. Twee groepen: Frank Boeijen Groep in het voorprogramma en daarna TC Matic. Wellicht moest ik die dag op tijd thuis zijn, want ik herinner me enkel nog het optreden van Frank: ik stond heel alleen (ja, toen al) ergens in het midden en was wรจg van de zanger, van de liedjes, van de sfeer die er heerste door die muziek. Grote kans dat ik pas het album kocht na het zien van dit concert.

DSC_0272

Het overbekende nummer Linda staat er op, maar ook Het Antwoord. Die tekst, die kleeft na zoveel jaar nog steeds aan de ribben. Er staan nog wel wat tekstuele pareltjes op, de muziek is wel al een stukje gedateerd.
Frank Boeijen is jarenlang obsessief bezig geweest met zijn muziek en nu hij achtenvijftig is, treedt hij nog even goed en vaak op. Hij is net begonnen aan een theatertour om zijn nieuwe CD voor te stellen. Nee, ik volg hem niet zo. Hij blijft vooral de man van mijn herinneringen en als ik dan al eens ga kijken, is het vooral uit nostalgische overwegingen.

Mijn vriend zegt altijd, als het in gezelschap gaat over Frank Boeijen: “Goh, ik heb Tiny nog nooit zo snel zien lopen, als toen die keer hij optrad in het park in Kortrijk.” Ik weet nog, hij reed me er naar toe met de auto en ging me daar afzetten. Door het open autoraampje hoorde ik dat het concert al begonnen was en ik ging er als een speer vandoor. Zonder nog een zoentje te geven, oeps. ๐Ÿ™‚

Okee, toegegeven, destijds vond ik het een erg mooie man (blond en blauwe ogen, duh!) en hij kan nog altijd charmeren als geen een. Al is hij fysiek ook een ferm stuk verouderd, is het een ukkie (want kleiner dan ik) en begint hij eerlijk gezegd een beetje te zagen. Te zeuren, als we het op zijn Hollands willen zeggen. Maar zijn Zuid-Nederlands accent (uit Nijmegen) en zijn fransklinkende r doen mij toch af en toe nog een beetje smelten.

Mensen die geboren zijn in of nร  de jaren tachtig en zich afvragen over wie ik het in ’s hemelsnaam heb, hierzie een filmpje. Kijk en zwijmel. Of niet.

Zo werd het strijken een heel stuk leuker, en dat was de bedoeling.

DSC_0275

Oh ja, zei ik al dat ik vanaf volgende week Productfotografie ga volgen in plaats van Landschap? Alvast even oefenen. ๐Ÿ™‚

19 comments

  1. Ik vond de zwart-wit-foto’s al heel mooi, tot ik las dat je ze zelf hebt gemaakt. Dat maakt ze nog eens specialer !
    Het Boudewijnpark :). Zeven jaar heb ik daar kelner gespeeld in het seizoen. Fantastische herinneringen heb ik daarvan. Frank Boeijen produceert mooie muziek, maar om er voor hem als een speer vandoor te gaan is toch wat teveel van het goeie…

    Liked by 1 persoon

  2. Dat is iets wat ik in heel de digitalisering het hardste mis: rustig tijd verslijten aan het lezen van de teksten op de binnenhoes van een elpee. Liedjesteksten maar ook wie er allemaal mee gespeeld had bij de opnames. ๐Ÿ™‚

    Liked by 2 people

  3. ik heb zo strijkijzer met zo’n stoomgenerator. Man, dat is een Porsche-strijkijzer, voor de stukken die ik dan toch strijk is het een droom, de rest probeer ik zo min mogelijk te strijken. Mijn lief doet zijn hemden en broeken.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

