Tiny alleen

only

Als je als enig kind geboren bent, dan heeft dat behoorlijk wat voordelen, vind ik.

  • Je leert je plan trekken. “Ikke zelf doen” was iets wat ik al heel vroeg zei. Mijn moeder leerde me lezen toen ik vijf was, om te kunnen helpen de juiste bus te vinden. Zij zag het niet, vandaar.
  • Je bent niet bang alleen. Ook niet om op reis te gaan, om alleen in een vreemde stad te zwerven, om de weg kwijt te raken,…
  • Je bent blij als er gezelschap is, maar stiekem ook blij als je weer alleen bent. Toch ben je als enig kind snel geneigd om sociale contacten op te zoeken, wat maakt dat wij soms socialer zijn (HA!).
  • Geen last van ruzies tussen broers of zussen, lekker rustig.
  • Je leert inventief zijn, creatief, je verveelt je zelden omdat je altijd wel iets uitvindt dat je alleen kan doen (ik zie bij mijn zoon hetzelfde).

Is het daardoor dat ik ook veel “allenige” hobby’s heb? Lezen, schrijven, een film kijken (met plezier alleen naar de cinema gaan), fotograferen (al doe ik liefst portretten!),…

Is het daardoor dat ik, zelfs in een relatie, graag ademruimte heb? Je kan elkaar super graag zien, toch vind ik het belangrijk dat je ook af en toe iets alleen kan doen. Leg het accent hier even bij kàn. Je hoeft niet altijd vrouw van -, vriendin van -, mama van – te zijn, maar ook af en toe gewoon jezelf. Punt.

Ooit was ik getrouwd. (Oeps, foutje. Maar hier niet terzake.) Toen mijn zoon geboren was, mocht ik ineens niet meer gaan badmintonnen. Ah nee, want ik deed dat alleen en ik moest thuis blijven om voor mijn zoon te zorgen.

Afspreken met vriendinnen deed ik niet meer want hij had altijd wel kritiek. Toch hield ik mijn been stijf en deed dan maar de dingen die ik graag wou doen samen met mijn zoon. Maar zonder man. Enfin, lang heeft het niet geduurd en wellicht was dit ook één van de redenen waarom ik van hem weg ging.

In volgende relaties kon dat wel. En nu zeker. Mijn schat is gewoon de grootste schat en wij laten elkaar vrij. Wat niet wil zeggen dat ik elk weekend het zwien deur de bjèten moet jagen, integendeel. Als ik een paar keer per jaar écht alleen uitga, is dat al voldoende.

Ik realiseer me wel dat dit niet altijd en overal zo is, of kan zijn. En eigenlijk hou ik zo erg veel van hem dat ik ook wel alles met hem zou samen willen doen. Als ik met vriendinnen zou afspreken en hij zou er bij zijn, zou ik dat nog leuk vinden ook. Maar toch, ’t is anders.

Maar ben ik nu zo vrij? Mijn moeder vertelde me dat ik al op jonge leeftijd erg vrijgevochten was. Sommige vriendinnen mochten van thuis niet zo veel met mij omgaan. Nochtans waren er meisjes die veel stouter waren dan ik. Achteraf bekeken liep ik nog keurig in het rijtje.

Later hoorde ik vertellen dat sommige vrouwen jaloers op me waren omdat ik durfde scheiden, omdat ik durfde alleen gaan wonen, omdat ik durfde veranderen van werk,… Terwijl ik diep van binnen net zo bang was als zij. Maar ik deed het wel, ja.

Ik zou hier een hoop foto’s kunnen bijplakken in het kader van de reisfotochallenge. Veel van mijn reizen deed ik alleen, maar daar ga ik later nog wel over vertellen. Sommige van die reizen had ik ook graag met een vriendin gedaan. Maar ja, die mocht dus niet mee van thuis… En toen moest ik wel een beetje wenen. Nu nog. Emo-Tiny… 😉

23 comments

  1. Ik ga ook volledig akkoord dat je in een relatie elkaar de ruimte moet geven om dingen apart te doen. Ik heb er alleszins wel af en toe behoefte aan om eens alleen met een vriendin af te spreken. De echtgenoot heeft daar minder behoefte aan, maar gelukkig doet hij er niet moeilijk over dat het bij mij anders is. Dan heeft hij tijd om ongestoord te gamen, dus iedereen content :-).

    Liked by 1 persoon

  2. Meestal kies ik ervoor om dingen met Rem te doen, maar af en toe met een vriendin ergens heen gaan is ook leuk. Jij hebt natuurlijk wel een hele bijzondere jeugd gehad met twee blinde ouders. Goed dat je bent gescheiden. Opnieuw alleen met je kind beginnen valt echt niet mee.

    Liked by 1 persoon

  3. If you love somebody, set them free. (Sting)

    Elkaar de nodige vrijheid gunnen, is bij ons het hoogste goed. Allebei hebben we daar zo nu en dan behoefte aan, en dat is goed zo. Vroeger, toen we alle twee nog getrouwd waren, doch niet met elkaar, was dat wel even anders. Zulks heeft onze beider vorige huwelijken dan ook in belangrijke mate de das omgedaan. Liefde is het kind van vrijheid, nooit dat van dominantie.

    Mooi logje, Tiny.

    Liked by 1 persoon

  4. Ik had een zus en twee broers, maar ben ook het liefste alleen 😉
    En wbt die loslatende man? Héérlijk. Nu mag ik en wil ik eigenlijk niets zonder hem. Zo gaat dat. Als iemand beslag op je legt, ben je eerder geneigd weg te rennen denk ik.

    Like

  5. Heftig logje, dat veel meer persoonlijke gegevens blootgeeft dan we gewoon zijn van Tiny.
    Toen onze oudste anderhalf jaar was, was hij het kakkernest van heel de familie. Eerste kleinkind, overal waar we hem meenamen werd hij rotverwend. Toen wisten we dat een tweede kind niet slecht zou zijn om al die liefde te kunnen delen, om hem uit zijn schulp te halen en uiteraard omdat we graag kinderen zien. “Eén kind, geen kind”, was een spreuk die vroeger al eens weerklonk.
    Je ouders mogen een medaille krijgen om ervoor te zorgen dat je bent wie je nu bent. Door alleen te zijn heb je leren knokken en moest je elders de vriendschap zoeken die elk kind nodig heeft van leeftijdsgenoten. Jij van jou kant hebt karakter getoond door op te komen voor jezelf.
    En net dat opkomen voor jezelf lukte moeilijk in je eerste huwelijk. Mijn schat en ik zijn ook heel jong getrouwd. In het begin is dit aftasten, geven en nemen. Ook qua ‘vrijheid’. We zijn gelukkig heel graag (en veel) samen, maar zoals iedereen hebben wij ook af en toe nood aan wat tijd ‘alleen’. Dit los je makkelijk op door dingen die je echt niet graag doet dan maar apart te doen. Ik haat bijvoorbeeld het shoppen, zij is geen fan van een saunabezoekje. Waarom dan niet dit eens plannen wanneer zij een paar uur gaat shoppen? Of, op reis, een halfuurtje apart mediteren terwijl mijn partner in crime wat rust?
    Het lijkt erop dat je nu je geestesgenoot en liefdesverwant gevonden hebt. Houden zo !!!

    Liked by 1 persoon

  6. mijn man heeft twee broers en twee zussen. In het begin van onze relatie stond zijn telefoon niet stil, hij was bij mij komen wonen en toch moest hij dagelijks iemand van de broers, zussen of ouders horen aan de telefoon. Ik ergerde mij daar eigenlijk wel aan als ik eraan terugdenk (shame on me)….Zelf ben ik blij met mijn broer maar ik zie hem bitter weinig 🙂

    ps: ik maak binnenkort een doodle om eens af te spreken!

    Liked by 3 people

  7. ‘k Denk dat dit vooral iets met karakter te maken heeft. Ik heb een zus, maar heb er nooit een probleem van gemaakt om ergens alleen naar toe te gaan. Op dat gebied ben ik steeds zeer zelfstandig geweest. Enkel op reis gaan doe ik liever in compagnie.

    Liked by 1 persoon

  8. Mijn huwelijk was eerder een ball and chain-relatie. Dominantie, geen vrijheid, jaloezie, daar ga je gewoon aan kapot !
    ik prijs me gelukkig met mijn lief nu. We missen mekaar wel vaak, maar tegelijk doen we elk uiteenlopende dingen graag waar we mekaar niet moeten mee ‘belasten’

    Liked by 1 persoon

  9. Ik heb met open mond zitten lezen.. Sommige dingen zouden door mezelf kunnen geschreven zijn.. Zelf heb ik een broer maar ik ben altijd het liefst op mezelf geweest en nu eigenlijk nog. Ik dacht, dat dit kwam, omdat mijn echtgenoot veel alleen deed/doet (muziek, vakantie.. ).. maar nadat ik hier dit alles las.. misschien heeft het dan toch te maken met vroeger.

    Ik heb bewondering voor jou.. Zelf zou ik het niet durven (zo op m’n strepen staan)..

    Liked by 1 persoon

      1. ik droom nochtans van eens een avontuurlijke vakantie te hebben, eentje waar vrouwlief met haar rugperikelen moeilijk kan aan deelnemen. Een wandelvakantie op Corsica, een natuurvakantie op Ijsland,…
        Ik blijf maar dromen…

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

