Tiny, Sarah, Gertje en veel gelukkige mensen

2015-12-05 21.12.47

Geen pretentie hier om concertfotograaf te zijn, gewoon foto’s met de smartphone

Het had niet veel gescheeld of de terreurdreiging had er een stokje voor gestoken. Maar gelukkig, zaterdag 5 december mochten we toch naar de Ancienne Belgique in Brussel, voor het langverwachte concert van K’s Choice.

Ik schreef al eens eerder over mijn favoriete muziek, en één van de Belgische groepen die ik super vind, is K’s Choice. Hun album Cocoon Crash, uit 1998 was zo’n beetje mijn echtscheidingsplaat. Het nummer Believe heeft mij er tientallen keren doorgesleept, met zijn kracht, zijn tekst en ik ken het van voor naar achter.

Gisteren speelden ze het redelijk vroeg in de set, al het vierde nummer en ik stond zowat te bleiten van contentement.

Touch the fingers of my hand and tell me if it’s me
Holding on and on to Love, what else is real
A religion that appeals to me, oh
I believe in me

Can you turn me off for just a second, please
Turn me into something faceless,
weightless, mindless, homeless Vacuum state of peace

Als ik zo rond me keek, merkte ik op dat een concert in de AB toch wel heel anders is dan een optreden op een festival. Ik zag ze deze zomer ook op het Kneistival, gratis en daar was de ambiance alleen te merken op de eerste rijen. Hier ging de hele zaal gewoon loos.

2015-12-05 22.01.03

Het groepsgevoel, van allemaal samen dààr te zijn en te kijken en luisteren naar een band die je super vindt, dat doet wat met je. Of ja, met mij toch. Als ik rond me keek, zag ik allemaal gelukkige mensen die stonden te stralen, mee te zingen, mee te dansen, te klappen. Zà-lig.

2015-12-05 22.02.10

Hoewel ik me heel goed kan inleven in mensen die niet zo aan grote mensenmassa’s zijn en die het behoorlijk eng vinden om tussen een deinende menigte te staan. Mijn vriendin ging even aan de kant staan omdat ze er zo niet meer kon van genieten, en omdat een Franstalige man de lyrics keihard in het Frenglish in haar oor aan het meebrullen was.

Even dachten we toch aan de aanslag in Le Bataclan in Parijs. Je staat daar echt als haringen in een ton, je kan niet weg. Geen woorden kunnen beschrijven wat die mensen daar hebben meegemaakt. Maar we laten ons niet meer bang maken, we leven en we genieten. We sluiten ons niet op, maar komen buiten en dansen, zingen en juichen. Dankbaar dat ik het kon meemaken.

Via onderstaande link kun je het concert volledig (her)bekijken – dank u Ancienne Belgique!

K’s Choice 5 december 2015 – AB

10 comments

  1. Ik ben blij voor jou dat het zo goed is meegevallen.
    Zelf ben ik één van die ‘rare’ die het niet kan vinden in zo’n massa mensen. Mijn oorruis houdt me sowieso weg van muziek, en ik luister liever op mijn eentje zonder te moeten meehuppelen/zingen.

    Like

  2. Bedankt voor de link, Tiny. Goeie video- en geluidskwaliteit bovendien.
    Sarahs stem vind ik zeer te pruimen en de muziek van K’s Choice is oorstrelend. De sfeer zat er zo te zien goed in.
    Zonder twijfel een zeer fijn concert. Lucky you, kortom.

    Like

  3. Ik heb ze ook al live gezien. Laatste keer was op Dranouter. Hopelijk spelen ze dit jaar wat meer festivals. Ik dacht eerst naar Rijsel te gaan, maar dan toch niet gedaan. Ik ben ook al zo’n 13 jaar “fan”. Tof dat het zo goed is meegevallen.

    Liked by 1 persoon

  4. Fijn dat je zo genoten hebt!
    Ik houd wel van muziek, maar vind concerten beangstigend. Je kunt geen kant op bij paniek. Teveel mensen. Ik word er altijd nerveus van. Om die reden houd ik het bij thuis luisteren.

    Like

  5. ik ging vroeger massaal naar optredens, de kleuter en de baby zorgen er nu wel voor dat ik enorm selectief ben in optredens. Toch wel spijt gehad al dat ik dit jaar niet naar Elbow ben geweest…

    Like

  6. ik ben eerder dit jaar voor de eerste keer naar de AB geweest (voor een van de optredens van Arsenal), en dat beviel mij enorm.
    K’s Choice vind ik ook goed, had daar trouwens wel willen bij zijn afgelopen zaterdag. Kan mij het sfeertje helemaal inbeelden.
    Ik ben nog aan het uitkijken naar een volgend concert, kreeg van m’n dochter een ticket naar keuze aangeboden. Denk dat Zornik (in maart 2016) de grootste kans maakt… 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

