Tiny ziet de blaadjes vallen

’t Is ’t vallen van ’t blad, zeker?

DSC_0152

Alle foto’s op dit blogje copyright @Tiny

Eigenlijk zocht ik een deftig excuus om hier wat herfstige foto’s op te zwieren, een opdrachtje uit de fotografieles en ene Menck drong aan om dit toch maar eens te delen met de wereld.

Maar ik merkte iets op. Vorige maand, dus zowat exact vier weken geleden blogde ik over mijn emotionele kant, ik huilde om het minste en gaf de triestige films de schuld.

DSC_0169

Over het algemeen genomen ben ik best een vrolijke tante. Hoewel ik op geen enkele manier tante ben, of blijf je nog tante nadat je gescheiden bent? Of ben je dan opnieuw tante van ’t kind van de zus van je lief? Enfin, dit terzijde. Ik ben dus een vrolijke, opgewekte meid (zeg geen dàme tegen me, of ik sla!). Natuurlijk heb ik ook kuren, word ik soms eens goed boos, zit ik soms in een tijdelijk dipje zoals elk normaal mens. En het ene dipje duurt ook wel eens langer dan het vorige, al naargelang de omstandigheden. Zie Tiny is het beu, Tiny huilt en lacht in Dranouter of Tiny weet niet waar het verkeerd liep.

DSC_0158

En toch zit er een lijn in. Gelukkig heb ik nog niet veel last gehad van typische vrouwenkwaaltjes: ik doorspartel mijn maandelijkse fikfak zonder problemen, heb wel eens krampen maar dat gaat snel over, ik ontdekte de diva-cup en ben daar zeer tevreden over, en ik ben nog lààààng niet toe aan de menopauze. Of wel? In dit artikel lees ik dat die periode zich vaak aankondigt met “stemmingswisselingen, slapeloosheid, concentratieverlies, hoofdpijn en vermoeidheid“. Maar heeft niet iedereen daar wel eens last van? Wuk ne zever, zeg.

DSC_0153

Ik geloof wel in PMS. Nee niet het medisch schooltoezicht van vroeger, maar het PreMenstrueel Syndroom.  Er wordt geschreven: “De meest voorkomende emotionele klachten zijn stemmingsveranderingen zoals toegenomen prikkelbaarheid, angst, gespannenheid, en verlies van zelfcontrole. Vaak verkeert de vrouw in een labiele gemoedstoestand en voelt zij zich ‘down’, somber en depressief. Soms is er sprake van neiging tot agressiviteit.” Goh, ik ken er een paar die dit zullen beamen. Dus misschien is het wel daarom dat ik vorige maand zo zat te sniffen. En is het daarom dat ik nergens zin in heb (tenzij in eten!), me down voel om het minste en dringend nood heb aan ontspanning.

DSC_0171

Voeg daar dan effectief het vallen van het blad aan toe, het kouder en donker worden, en je hebt een lekkere cocktail emotionaliteit. Ik ga maar eens naar de sauna van ’t weekend…

DSC_0161

Reageer gerust op de foto’s. Want daar is ’t hem om te doen. Als je ook PMS herkent of je vindt het een hoop gezever, dan mag je dat ook laten weten. Mannen ook, ja.

10 comments

  1. Die Menck waarover je het hebt, is blij dat hij aandrong. Zeer geslaagde beelden!
    Wat PMS betreft: ik ken er eentje die je daar zonder twijfel het een en ander kan over vertellen. (Ik ben er zelfs mee getrouwd, stel u voor. Which makes me an expert too. 😉 )

    Liked by 1 persoon

  2. Och, ik weet niet op wat ik het zou steken, maar vanavond ben ik meer dan uit mijn krammen geschoten tegen mijn jongste, en maar kwaad blijven, en precies nog altijd op mijn paard zitten.
    Morgen hopelijk beter.
    Schone (en bekende) beelden !

    Liked by 1 persoon

  3. En nu twijfel ik of ik een boswandeling zal maken vandaag, of naar de sauna.
    Ach, weet je, het is ook wel handig om gewoon te weten soms dat het ‘alleen maar’ die PMS is. Bij mij de ene keer erger dan de andere keer, want soms maakt juist de combinatie met bijvoorbeeld somber weer/ veel wind/ volle maan/ vallende blaadjes het net even lastiger. Fijn weekend. Mooie foto’s!!

    Liked by 1 persoon

  4. Ik heb gelukkig nooit last van dat PMS gedoe… En dat mag je gerust aan mijn man vragen, hij zal het beamen. (En er wellicht aan toevoegen dat ik de hele maand door wel eens mijn kuren durf hebben… ;-))

    Like

  5. thoh, ik zou dat eens moeten checken of ik dat ook heb. Ik bleit ook wel soms eens voor een banaliteit waarover ik me later afvraag wat the big deal nu eigenlijk was….

    Like

  6. Ik denk dat elke vrouw er wel in meer of mindere mate last van heeft. Van mij is het ook niet per se er vlak voor (wanneer is er vlak voor trouwens als je de pil doorneemt?!) maar gewoon random een beetje zoals Liese hierboven. Maar de schommeling in mijn humeur kan bij momenten gigantisch zijn…

    Like

Geef een reactie

