Tiny gaat weer buren bij kunstenaars

Vorig jaar ging ik ook buren bij kunstenaar Sylvia Konior, de fotografe. Dit jaar deed zij blijkbaar niet mee.
Wat ik ook niet wist, is dat dit enkel maar in West-Vlaanderen doorgaat, een initiatief van onze provincie dus.

Vorige week zaten wij op een babyborrel te praten met een paar van onze buren, en de overbuur nodigde ons uit om zondag eens een kijkje te komen nemen bij haar thuis, ze zou haar keramiek tentoonstellen.

We zijn echter niet alleen bij haar geweest, maar maakten er meteen een fietstochtje van, door gans Wevelgem, bij de her en der verspreide kunstenaars. Meestal ontvangen ze je gewoon in hun woonkamer, bieden je soms een drankje aan en kun je hun baksels, schilderijen, beelden, juwelen,… bekijken. Het ene vonden wij al mooier en interessanter dan het andere.

2015-10-18 16.18.22

De kunstenaar van dit huis was zelf niet aanwezig, wel zijn vrouw en duidelijk zijn muze, want ze staat zowat op elk schilderij. Hij is duidelijk stapelzot van zijn jong blaadje.

2015-10-18 16.14.55

Alle locaties waren makkelijk te vinden, in het boekje en op de website stond het ook duidelijk aangegeven en eenmaal in de straat fietsend, zagen we snel de rode ballonnetjes dartelen in de wind.

2015-10-18 15.59.18

Niet alleen schilderijen, maar ook design passeerde de revue. Deze mens heeft met dit ontwerp van salon- of bijzettafel zelfs een label behaald, het dx50 design-label van Stad Kortrijk. Het klinkt mij eerder in de oren als een soort lens van een fototoestel, maar kom, het kind moet een naam hebben hé.

Sommige kunstenaars hadden zich verenigd. In het pand van de oude meubelfabriek Houssin in Wevelgem kon je werken bewonderen van mijnheer Houssin zelf, maar ook van Joz Decruy en klei-metaalobjecten van Janneke Lutin. 

2015-10-18 15.31.15 2015-10-18 15.29.53 2015-10-18 15.29.32

Hier vond ik de locatie echt wel passen bij de werken. De zwart-wit schilderijen zijn allemaal bekende koppen, voor mij dus niet origineel.

2015-10-18 15.37.38

Al is dit werk dus mooi opgesteld, bij een oude machine en het past wonderwel.

Eigenlijk zagen we vooral veel senioren, op zoek naar een gratis taske koffie, een pintje of een glaasje wijn of cava. De kunstwerken namen ze er dan maar voor lief bij.

ZIjn er nog Westvlaamse bloggers op pad geweest? Het initiatief vind ik in elk geval super en ik zou er zelfs over durven nadenken om één van de volgende jaren te exposeren met mijn foto’s. Als ze nog wat beter worden tenminste. De foto’s hier boven zijn géén referentie, in de rapte genomen met mijn gsm…

10 comments

  1. Dit jaar is het er niet van gekomen, maar op de voorgaande editie tekenden we wel present, zij het dan in onze regio. Onze interesse gaat uit naar zelfgemaakte juwelen en pottenbakwerk enerzijds (madam Menck) en fotografie (moi). Mocht jij volgend jaar meedoen, dan heb je dus mijn volle aandacht.

    Like

  2. Zoals je weet zijn er in St.Jozef enkele mensen die steeds opnieuw meedoen. Misschien een vooroordeel van mij, maar ik vind het een beetje indiscreet om bij die mensen binnen te stappen (ik weet het, dom van me, want ze nodigen zelf uit 🙂 )

    Like

  3. Ik ben naar één buur geweest omdat hij ons persoonlijk een uitnodiging stuurde en ik me een beetje verplicht voelde. Ik vind het een leuk initiatief maar persoonlijk spreekt het me niet echt aan…

    Like

  4. mijn vriendin stelt ook ieder jaar tentoon, en dit jaar heb ik niets gehoord daarover….vreemd. Ze zegt dat ze vaak heel veel volk over de vloer krijgt en ze verkoopt dan ook goed….

    Like

Geef een reactie

