Emo-Tiny

Ik heb in de afgelopen 48 uur nog maar een keer of zeventien geweend. Zit ik in een depressie? Neen. Is er iemand dood? Neen. Heb ik veel pijn? Totaal niet.

Toevallig keek ik nog eens naar The Color Purple. Ik heb die film al -tig keer gezien en élke keer hé, élke keer…. Als de zusjes van elkaar gescheiden worden,…. Als Shug Avery zingt voor Celie…. Als de zusjes weer bij elkaar komen… Snot ende kwijl.

Toen keek ik naar de online uitzending van Radio Gaga, al een paar weken geleden uitgezonden, maar nu pas gezien: ze maken een radiouitzending vanuit Huize Godtschalk, bejaardentehuis voor zeemanslieden. Zo mooi. Zo ontroerend, hoe een oude vrouw haar man moet achterlaten in het tehuis omdat ze het niet meer aan kan om er voor te zorgen, en hoeveel verdriet ze daarom heeft. Tranen met tuiten.

Dan zit ik bij een vriendin die haar verhaal doet over een moeilijke relatie in combinatie met het allèèn opvoeden van haar zoon. Zij wordt opnieuw kwaad terwijl ze vertelt, stopt ineens met praten en vraagt: “Awel, wat scheelt er??” omdat ik zit te sniffen. Ik ging zo mee met haar verhaal en vond het zo erg voor haar dat mijn oogjes begonnen te tranen.

Ik lees de blog van Liese over (serieus!) de autokeuring en hoe die mannen daar vertederd zijn door haar babyzoon. Ze kan niet alleen die stoere mannen doen smelten, maar mijn traanklieren ook want hupakee, daar ga ik weer. Wellicht omdat ik me bedenk dat mijn zoontjelief niet meer dat effect heeft op mensen en dat hij vroeger toch ook zo schattig was.

Als ik mijn zoon wakker probeer te maken via sms, géén antwoord krijg en gefrustreerd loop omdat ik niet zeker ben of hij wel naar school zal gaan.

Als ik het laatste item in mijn huis in Brugge van de muur af neem: een beschilderde Sint-Jacobschelp, gemaakt door mijn zoon toen hij zeven was.

Als ik voor de laatste keer mijn “Welkom-muur” bekijk in mijn huis, het niet over mijn hart krijg om alles er af te vegen en mijn huisbazin me zegt dat ze dat altijd al fantastisch mooi vond en dat ze het er ook niet zal af vegen!

2015-09-02 12.59.45-2

Als ik opnieuw kijk en zie dat mijn allerlaatste gast, gisterenavond, ook nog iets op de muur heeft geschreven. Ter afscheid.

2015-09-29 18.19.26-2

En nu nog net, terwijl ik iets voor mijn werk in elkaar wil prutsen en het al voor de vijfendertigste keer niet wil lukken, en ik bijt mijn vriend zijn neus er bijna af, en het lukt nog ALTIJD niet, dan bleit ik nog maar een keer. Uit frustratie.

Ben ik rijp voor psychiatrie? Of misschien moet ik gewoon ongesteld worden…

20 comments

  1. Vroeger lachte ik met emo-kiekens, zoals ik ze toen noemde.
    Toen werd ik mama van Kleine Kadee en zag ik het licht 😊: ik werd ook een emo-kip!
    Zeven jaar later werd ik mama van Flavie en het werd alleen maar erger.
    We zullen maar niet aan een derde kind beginnen zeker? 😉
    Trouwens, alle gekheid op een stokje, heb je het boek achter de film al gelezen?

    Like

  2. Ach Tiny, emo zijn betekent gewoon dat je gevoelens in je lijf hebt, niets om beschaamd over te zijn dus !
    Jammer dat de krijtmuur geen bord was dat je gewoon kon meenemen naar je nieuwe thuis …

    Like

  3. Lieve Tiny, wat schrijf je mooi. Geweldig toch dat je je gevoelens kan uiten op papier én met tranen! Wenen is helemaal ok! Van geluk, van frustratie, van wat dan ook… Ik wens je heel veel liefde en geluk en plezier nu je het nieuwe hoofdstuk in je leven bent ingestapt. Ik kijk al uit naar je blogs over het samenwonen en thuis zijn samen. Xxx

    Liked by 1 persoon

  4. Wat een geruststelling, ik ben niet de enige “blijtsmoel” 😉 Ik maak me echt zorgen over hoe ik ga zijn als ik ooit kinderen heb… Het waterpeil in Gent zal serieus stijgen, denk ik. 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

