Tiny verhuist (deel 2)

Je zou denken, ’t vrouwmens is pas drie weken op reis geweest, ze zal daar wel over bloggen. Niet dus.

Afgelopen nacht sliep ik nog een nachtje thuis. “Thuis” klinkt raar momenteel, want het voelt niet meer als thuis. Ik blijf meer en meer in Wevelgem, slaap alleen nog in Brugge als het praktisch is en een hoop van mijn kleren en spullen zijn al verhuisd. Nog anderhalve maand en ik trek definitief de deur dicht van het huis waar ik bijna tien jaar heb gewoond.

tiny verhuist2

Niet dat ik het erg zal missen, ik ben het ondertussen kotsbeu: de treinen en hun lawaai ’s nachts beginnen me nu ook te storen, het feit dat er overal stof en kattenhaar ligt, de buren die amper groeten en vooral roddelen en zagen, het is ook veel te groot om te onderhouden, en elke maand honderden euro’s betalen voor iets wat niet van mij is, het is me allemaal te veel.

Toch heb ik er zalige tijden meegemaakt. Tijdens de Couchsurfing-periode kwamen meer dan tweehonderd mensen van over heel de wereld logeren bij mij (niet allemaal tegelijk!). Op een weekend dat ik organiseerde, sliepen er zelfs mensen in de tuin en hield ik ’s morgens een brunch voor dertig personen.

Je moet niet zoeken, ik sta er niet tussen - het is wel mijn tuin!

Je moet niet zoeken, ik sta er niet tussen – het is wel mijn tuin!

Ik schreef al eerder over het waarom in deel 1, ik verhuis voor de liefde. Mijn liefde voor Brugge blijft echter onveranderd, en omdat mijn zoon er nog zal wonen en ik er nog zal werken, zal ik nog steeds vaak in mijn lievelingsstad te vinden zijn. Ook mijn wijnclub leesclub en fotografiecursus blijft in Brugge, evenals mijn vrijwilligerswerk. Zowat al mijn vrienden wonen in Brugge, met uitzondering van die in Antwerpen, Gent, Amsterdam, Rotterdam, Schotland en Montréal. Ik heb geen vrienden in Wevelgem. Ook geen familie. Dat maakt soms dat ik even moet slikken als ik er aan denk.

“Thuis” was jarenlang mijn ouderlijk huis, dat bijna drie jaar geleden werd verkocht. Ik sliep er, samen met mijn zoon, de allerlaatste nacht en deed er bijna geen oog dicht omdat ik alle herinneringen weer voorbij zag komen.

Nu slaap ik ook niet meer goed in Brugge: omdat mijn lief niet naast me ligt, omdat ik de geluiden niet meer gewoon ben, omdat ik steeds maar lig te denken wat er nog allemaal moet gebeuren. Massa’s gerief verzamel je in negen jaar tijd, het is ongelofelijk. Heel veel ga ik nog weggeven, weggooien, verkopen. Als er iemand een piano wil voor een prijsje?

De katten hebben nog altijd geen nieuw adres, dus hiervoor blijf ik ook zoeken….

DSC_0158

En dan blijft over: mijn angst.

Ik laat alles achter, mijn zoon, mijn meubels, mijn huisgerief (omdat ik alles dubbel heb), mijn Brugge (ja het piekt toch een beetje),… en ik ga wonen bij iemand die alles al heeft: een eigen huis, een plek onder de zon (sorry – kon het niet laten! 🙂 ) hobby’s, kennissen, vrienden en familie in de buurt,… Wat als het slecht gaat? Wat als we toch niet zouden kunnen samen wonen? Wat als er iets ernstigs gebeurt? Sta ik dan wéér op straat? Moet ik dan wéér van nul herbeginnen? Ik weet het, ik mag niet zo doemdenken. Mijn vriend lacht mijn angsten weg en zegt dat hij me niet op straat zal zetten en dat hij van me houdt, en ik weet dat allemaal wel, maar toch… Zucht.

20 comments

  1. komt allemaal goed! nog niet zo heel erg lang geleden verhuisde ik naar Brugge en dacht ik ook al dat soort dingen. maar kijk: intussen voel ik me er relatief thuis, ik heb leuke mensen leren kennen (leesclub!) en dat ga jij nu ongetwijfeld ook allemaal doen in Wevelgem.

    en weet je wat… ’t gaat helemaal niet nodig zijn… maar ik vond het altijd een heel geruststellend idee nadat ik verhuisd was: in je thuisstad ben je ALTIJD terug welkom… 🙂

    Like

  2. Wow – die Françoise Hardy is een knappe madam 🙂 !
    Maar dat terzijde… Ik begrijp je gevoel volledig, het gevoel Brugge te ‘verlaten’ (maar je komt er wel nog werken). Het zoeken naar een nieuwe huisdokter, het vlees kopen bij een andere slager, je ouders die niet meer bij de deur wonen,… Maar je hebt duidelijk een lief die echt van je houdt (vind ik altijd tof om te lezen) en je zoon krijgt de gelegenheid om te bewijzen dat hij op zijn eigen poten kan staan.
    Ik heb het ongelooflijk geluk nog steeds bij de dame te mogen zijn die in mijn eerste (en laatste) trouwboek staat, maar kan me je twijfels volledig voorstellen. Je hebt de keuze gemaakt omdat het de juiste leek. Ga ervoor, het zal lukken !

    Like

      1. Zelfs meer dan 2. o.a “W.a.t. Op Scène”, theater mikroop, de Gregoriusgilde en toneelkring Pogen. En in de deelgemeenten zijn er ook nog toneelkringen.

        Liked by 1 persoon

  3. Begrijpelijk, zo’n verandering doet je veel nadenken. Maar de wereld stopt er niet mee met draaien en voor je het weet ben je een maand of twee verder en zo,goed als gesetteld. Succes !

    Like

  4. tuurlijk heb je twijfels. Het zou zot zijn om ze niet te hebben! En binnenkort rijd je op die E403 niet meer in het doorgaan richting “thuis” (Brugge) maar in het terugkeren richting thuis (Wevelgem)

    Like

  5. Ook bij jou grote veranderingen zo te lezen! Die angst is natuurlijk heel normaal maar ik vermoed dat je je wel snel zal aangepast hebben… Als thuis niet meer als thuis aanvoelt heb je de goeie beslissing genomen 🙂 En Brugge is niet ver hé. Veel geluk daar in Wevelgem!

    Like

  6. Begrijpelijk dat je anst hebt, maar ergens geef je in jou blog ook alle redenen om toch te stap te zetten. Lijkt mij dat de beslissing zelfs in je hoofdje al lang genomen is. Laat de twijfels nu maar los en geniet er van.

    Like

  7. Hier zoals je weet ook een verhuizing gaande, eentje die heel snel gaat, 4 september gaan we daar slapen, ik weet het nu een ruime week. Veel gedaan, nog veel moet gedaan worden, maar ook geestelijk moet ik wennen aan het gaan verhuizen. Hoezeer ik er ook naar uitkijk daar te gaan wonen, toch is het goed het even een plekje te geven tussen de oren.

    Like

Geef een reactie

